TheOats Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Er Tamron 28-200mm f3,8-5,6 bra? For en nybegynner for meg er det ikke så lett godt å si =P Endret 24. oktober 2009 av TheOats Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Nei, jeg vil ikke si det. Det er et hverken eller objektiv. Hva er du det er ute etter i et nytt objektiv? Og hvor mye penger kan du bruke? Tom Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Nei, jeg vil ikke si det. Det er et hverken eller objektiv. Hva er du det er ute etter i et nytt objektiv? Og hvor mye penger kan du bruke? Tom Vil helst ikke bruke så mye penger. Så et kamera uten objektiv jeg fikk lyst på (NikonD90) så jeg da må jeg kjøpe det utenom. Men jeg har ikke mye penger, så noe billig noe hadde vert greit. Litt zoom hadde vert greit men det er ikke så veldig nøye. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Om du har lite penger finnes det kombinasjoner som gir deg langt bedre bildekvalitet enn D90 og er billig objektiv. Gå heller for et billigere kamerahus, og legg mer penger i optikk! Med mindre du er mer interessert i et fancy kamerahus, enn god bildekvalitet, naturligvis. Skal ikke undervurdere gadget-faktoren ved et slikt kjøp Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Nikkor 18-105mm VR er muligens ikke så dyr? Alternativt, se på Tamron 17-50mm f/2.8 Tom Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Er Tamron 28-200mm f3,8-5,6 bra? For en nybegynner for meg er det ikke så lett godt å si =P Det finnes flere versjoner av Tamron 28-200, hvis du tenker på å kjøpe en ny så er jeg enig med andre her at det finnes bedre alternativer, blant annet fordi 28-200 passer dårlig til en D90. Ulempen er at den starter på 28mm og det er veldig lite vidvinkel. Optikk som er tilpasset D90 og skal dekke "alt i et" starter gjerne på 18mm, for eksempel 18-55, 18-70, 18-105, 18-200 osv. 28-200 er egentlig beregnet for kameraer med større sensor (eller film), men hvis du kun er interessert i normal til tele kan den være et alternativ. Tamron 28-200 har heller ikke bildestabilisator, og det er en ulempe, spesielt med tanke på at 200mm er ganske mye tele og har ganske svak lysstyrke. Har du derimot en 28-200 for Nikon liggende/kan overta kan det jo være et greit objektiv å starte med, og er det en eldre versjon er muligens D90 det rimeligste huset som vil gi autofokus. Ellers er jeg nok enig i at for eksempel D5000 pluss litt mer penger til objektiv er et vel så smart valg med begrenset budskjett. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Om du har lite penger finnes det kombinasjoner som gir deg langt bedre bildekvalitet enn D90 og er billig objektiv. Gå heller for et billigere kamerahus, og legg mer penger i optikk! Med mindre du er mer interessert i et fancy kamerahus, enn god bildekvalitet, naturligvis. Skal ikke undervurdere gadget-faktoren ved et slikt kjøp Hvilket kamera foreslår du? En ting/"feature" jeg veldig gjerne vil ha i kameraet er muligheten til å ta 3 eller flere bilder på rad med over under og vanlig eksponering. Har hørt at D90 skal være veldig bra til dette. Jeg har forresten tenkt å kjøpe brukt. Fant ett D90 til 5000.- (Uten objektiv) Nikkor 18-105mm VR er muligens ikke så dyr? Alternativt, se på Tamron 17-50mm f/2.8 Tom Nei det siste der var nærmest grensen til lommeboken =P (det første var litt over =P) Er Tamron 28-200mm f3,8-5,6 bra? For en nybegynner for meg er det ikke så lett godt å si =P Det finnes flere versjoner av Tamron 28-200, hvis du tenker på å kjøpe en ny så er jeg enig med andre her at det finnes bedre alternativer, blant annet fordi 28-200 passer dårlig til en D90. Ulempen er at den starter på 28mm og det er veldig lite vidvinkel. Optikk som er tilpasset D90 og skal dekke "alt i et" starter gjerne på 18mm, for eksempel 18-55, 18-70, 18-105, 18-200 osv. 28-200 er egentlig beregnet for kameraer med større sensor (eller film), men hvis du kun er interessert i normal til tele kan den være et alternativ. Tamron 28-200 har heller ikke bildestabilisator, og det er en ulempe, spesielt med tanke på at 200mm er ganske mye tele og har ganske svak lysstyrke. Har du derimot en 28-200 for Nikon liggende/kan overta kan det jo være et greit objektiv å starte med, og er det en eldre versjon er muligens D90 det rimeligste huset som vil gi autofokus. Ellers er jeg nok enig i at for eksempel D5000 pluss litt mer penger til objektiv er et vel så smart valg med begrenset budskjett. Takker for bra og utfyllende svar. Lurer forresten på en annen ting, hva slags minnebrikke bør jeg gå for? SD eller SDHC? Er farten på minnebrikken viktig i foto sammenheng? Og hvor mye minne bør jeg ha? Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Lurer forresten på en annen ting, hva slags minnebrikke bør jeg gå for?SD eller SDHC? Er farten på minnebrikken viktig i foto sammenheng? Og hvor mye minne bør jeg ha? SDHC er en versjon av SD som er større enn 2GB, dvs kjøper du ert 2GB kort kan det være SD, kjøper du 4GB eller mer er det SDHC. Hastighet er ikke superviktig, men skal du ta mye seriebilder klarer kameraet flere bilder før det stopper opp med et raskt kort. Prisforskjellen er uansett ikke større enn at det er greit å kjøpe et raskt kort. Sandisk Ultra II er minimum av det jeg ville kjøpt (fra Sandisk), men jeg kjøper i praksis alltid Extreme III for å slippe hastighetsproblemer. Andre merker har tilsvarende nivåer. Når det gjelder størrelse bør du sjekek priser og se hva du har råd til. 4GB kan være en grei start, men det spørs veldig hvor mye bilder du regner med å ta, og om du vil bruke videofunksjonen. Personlig ville jeg kjøpt 16GB i øyeblikket. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Takker for svaret. Lurte på en annen ting, kan noen forklare tallene på objektivene? Slik som "18-50mm F3.5-5.6". Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Tall oppgitt i mm er brennvidde, dette tallet bestemmer utsnittet (altså hva du får med på bildet). Lavere tall betyr mer vidvinkel, dvs. at du får med mer på bildet. Høye brennvidder gir deg mer tele (mange kaller feilaktig dette for "mer zoom"), altså at du kan komme nærmere innpå motivet. For en ypperlig sammenligning mellom brennvidder, sjekk: http://www.tamroneurope.com/flc.htm. Sørg for å merke av "Digital" nederst, dersom du vil se hvordan forskjellige brennvidder arter seg på Nikon D90 (og andre kameraer med crop-faktor 1.5x). Det andre tallet er objektivets maksimale blenderåpning. Om det er oppgitt som 3.5-5.6 betyr dette at maksimal blenderåpning ved full vidvinkel er 3.5, men maksimal blenderåpning ved full tele er 5.6. Potensielt forvirrende: Jo lavere tall, jo større åpning! Disse tallene bestemmer hvor fort objektivet slipper inn lys, jo lavere tall, jo kortere lukkertid kan benyttes. Dette er spesielt gunstig om man ønsker å ta bilder av ting i bevegelse. Bør også nevnes at blenderåpningen kontrollerer hvor mye dybdeskarphet du får i bildet. For mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture og http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Tall oppgitt i mm er brennvidde, dette tallet bestemmer utsnittet (altså hva du får med på bildet). Lavere tall betyr mer vidvinkel, dvs. at du får med mer på bildet. Høye brennvidder gir deg mer tele (mange kaller feilaktig dette for "mer zoom"), altså at du kan komme nærmere innpå motivet. For en ypperlig sammenligning mellom brennvidder, sjekk:http://www.tamroneurope.com/flc.htm. Sørg for å merke av "Digital" nederst, dersom du vil se hvordan forskjellige brennvidder arter seg på Nikon D90 (og andre kameraer med crop-faktor 1.5x). Det andre tallet er objektivets maksimale blenderåpning. Om det er oppgitt som 3.5-5.6 betyr dette at maksimal blenderåpning ved full vidvinkel er 3.5, men maksimal blenderåpning ved full tele er 5.6. Potensielt forvirrende: Jo lavere tall, jo større åpning! Disse tallene bestemmer hvor fort objektivet slipper inn lys, jo lavere tall, jo kortere lukkertid kan benyttes. Dette er spesielt gunstig om man ønsker å ta bilder av ting i bevegelse. Bør også nevnes at blenderåpningen kontrollerer hvor mye dybdeskarphet du får i bildet. For mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture og http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field Takker, tror jeg forstår det nå Den nettsiden (tamroneurope.com) var nyttig. Lenke til kommentar
BSP Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det er mye bra nikon optikk ute og går på bruktmarkedet. Der har du god mulighet til å få mye for pengene! Sjekk ut foto.no sitt bruktmarked eller finn.no (her skal du være litt kritisk så du får det til riktig pris) Lykke til Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Ja jeg så det var en del på finn. Men nå har jeg kjøpt et "ikke nikon" kamera så det er ikke aktuelt lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå