JFM Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hei Jeg står i den situasjonen at jeg har veldig lyst å kjøpe meg mitt første TV. Men hvordan blir det med tv-lisensen? Er det selger som rapporterer inn at jeg eier et tv og skal betale denne lisensen? Hørte av en kompis i dag at han aldri har fårr regning på tv-lisensen. Føler at det er dette som holder meg igjen for å kjøpe nytt tv. Ikke det at jeg ikke har råd til å betale den Takk Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Kjøper du TV fra en "serriøs" forhandler som Komplett.no, så sladrer de til NRK om at du nå er ny lisensbetaler. Kjøp hos noen som ikke sladrer, eller bestill apparatet i en annen lisensbetalers navn, f.eks. din far. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Pappa mener at det er unødvendig å kjøpe tv, så han vil ikke at jeg skal bruke hans navn. Tar gjerne imot liste (på pm) over de som ikke sier fra til nrk Lenke til kommentar
Nator Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Får man bare plutselig regning en eller annen gang? Kan man plombere en moderne TV for å slippe å betale lisens? Jeg mener, de har jo antenneinngang, HDMI-inngang og kortplass for Riks-TV. Vil det si at man må plombere alle disse? Endret 23. oktober 2009 av Nator Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Det er vanskelig for privatpersoner å plombere en TV, selv om du bare skal bruke den til Playstation. Kjøp brukt, eller i en kamerats navn. Det er også mulig å kjøpe den i eget navn, for så å informere NRK om at du har gitt apparatet i gave eller videresolgt det. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Ja, regningen dukker plutselig opp. Hvis man ikke bruker den til TV, men som dataskjerm eller til tilsvarende så sender man epost til lisenskontoret hos NRK og sier at man bruker den til X og derfor har fjernet mottakerutstyret for TVsignaler eller at den er koblet av nett. Da slipper man lisensen. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Ja, regningen dukker plutselig opp. Hvis man ikke bruker den til TV, men som dataskjerm eller til tilsvarende så sender man epost til lisenskontoret hos NRK og sier at man bruker den til X og derfor har fjernet mottakerutstyret for TVsignaler eller at den er koblet av nett. Da slipper man lisensen. Snakker du av erfaring? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 I dag må du jo enten ha kabel-tv, parabol, rikstv eller noe annet for å kunne se på tv. Selve mottakerutstyret har jo ikke noe å si lenger. Har det blitt noen forandring på dette? Mener å huske det var ei dame som nekta å betale lisensen pga at hun ikke hadde noen dekoder, og det gikk greit... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Ja, regningen dukker plutselig opp. Hvis man ikke bruker den til TV, men som dataskjerm eller til tilsvarende så sender man epost til lisenskontoret hos NRK og sier at man bruker den til X og derfor har fjernet mottakerutstyret for TVsignaler eller at den er koblet av nett. Da slipper man lisensen. Snakker du av erfaring? Ja, det gjør jeg Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Vær obs på at det kan komme en fyr for å kontrollere at den ikke brukes som et tv. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Men han har du jo ingen plikt til å slippe inn. Og han kan jo ikke vite om du bare ser på DVDer hvis han ser inn gjennom vinduet? Men nå som de kutter analog-tv-signalet kan man jo lett bevise at man bare bruker den som PC-skjerm. Ingen dekoder/tv-kort! Endret 27. oktober 2009 av Nator Lenke til kommentar
Bervalump Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Om den husstanden du bor i betaler lisens idag, så kan du bestille så mange tver du bare makter og greier uten at det koster noe ekstra i lisens. Så om du bor for deg selv, bestill i foreldrene dine sitt navn, så slipper du unna lisens Lenke til kommentar
Eugene Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Um... Hører her, i følge loven du må slipper dem inn å lette etter TV, men bestille på nettet fra en stor butikk, hvis du ønsker bare lavere pris også hente på butikken, register seg som Lars whatever og tenke ikke mer på kringskastningsavgiften. Det spiller ingen rolle eller hvis man ikke har tilgang til digital TV, KKavgift må betales hvis det finner deg, hvis faren din bestiller i hans navn må han betale for hver appart han har... Anbefaler hvis ikke du trenger RF inngangen får TV plømmert og glemmer statens urtolig og uremilige skatt... Kjempestor avgift for NRK som har ikke noe HK og bruker penger å kjøper tusenvis av dyrt biler for å rally rundt Oslo... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Pek gjerne på loven som sier at de skal slippe inn. Om man eier flere apparater så betaler man fortsatt bare 1 avgift. Det vil si at det er samme avgift om man har 1 eller 1000 TVer. Man trenger heller ikke plombere for å slippe avgift. Bare si ifra til lisensavdelingen at man har tatt TVen av nettet og så slipper man. Hvis HK blir brukt som HovedKontor så ligger det på Bjørnstjerne Bjørnsons Plass 1, bedre kjent som Marienlyst. Lenke til kommentar
robolai Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Um... Hører her, i følge loven du må slipper dem inn å lette etter TV, men bestille på nettet fra en stor butikk, hvis du ønsker bare lavere pris også hente på butikken, register seg som Lars whatever og tenke ikke mer på kringskastningsavgiften. Lisens-gutta har INGEN rett til å ta seg inn i leiligheten/huset til noen som helst! Da må de først skaffe seg politiattest elns. Det spiller ingen rolle eller hvis man ikke har tilgang til digital TV, KKavgift må betales hvis det finner deg, hvis faren din bestiller i hans navn må han betale for hver appart han har... Lisensen betales av hver husstand, ikke hvert enkelt apparat. Faren min har sikkert 10-15 TVer i sitt navn, men betaler like mye lisens som jeg... Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Sendte spørsmål til lisensavdelingen om det var mulig å slippe å betale lisens, dersom jeg ikke brukte TV-en til å motta signaler. Vi viser til mottatt melding. I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift. Dersom mottakeren kun brukes som monitor, kan NRK Lisensavdelingen i spesielle tilfeller frafalle avgift. Forutsetningen er at det sendes inn en erklæring fra en autorisert installatør om at visse komponenter i mottakeren (f.eks. høyfrekvensdelen) er fjernet eller kanalvelgeren er forseglet, slik at mottakerne ikke kan brukes til å ta i mot vanlige fjernsynssendinger. Det må samtidig avgis erklæring om at NRK Lisensavdelingen vil bli underrettet så snart mottakerne igjen klargjøres til å ta i mot sendinger. Du kan unngå avgiftsplikt for utstyr som kun skal brukes for visning av videosignal ved å anskaffe monitor (billedskjerm), dvs. utstyr som fra produsentens side ikke er beregnet for mottak av fjernsynssignaler. Med hilsen NRK Lisensavdelingen www.nrk.no/lisens Kundeseksjonen A.Sommerseth, Saksbehandler Tel.: 75 12 22 50 Fax: 75 12 22 90 Post: 8607 Mo i Rana E-post: [email protected] Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Min epost: "Hei, Siden jeg nå utelukkende bruker TVen min som dataskjerm har jeg valgt å koble mitt apparat fra nettet, samt å fjerne alt mottakerutstyr for TV signaler. Jeg ber derfor om å bli fjernet fra lisens registeret. Mvh [navn] Lisensnummer: [nummer] PS: Om dere ønsker så kan en av deres kontrollører komme på uanmeldt besøk " Svaret: "Vi bekrefter å ha mottatt din henvendelse." Det var nå snart tre år siden og jeg har ikke fått noen regning fra NRK siden, så jeg regner med at jeg er ute av registeret Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Har bestilt både tv og parabol abbonement i mitt eget navn på nette i år, men har enda ikke fått noen NRK lisens. Håper det forblir slik Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Kjøp hos DustinHome, de har enda ikke begynt å melde til NRK (Holder til i Sverige, så tror ikke de er pliktig..) Lenke til kommentar
Roy E Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg kjøpte TV hos komplett, og fikk etterhvert en kraftig lisens-regning. Jeg sendte da bare mail til lisensavdelinga hvor jeg fortalte at jeg kjøpte TV-en på vegne av min mor, og har ikke hørt noe siden. Dette var for ca. 2 mnd siden, så regner med at den saken er ute av verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå