Gå til innhold

Kjøpe tv på nett. Må man registrere det selv for å betale TV-lisens?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg står i den situasjonen at jeg har veldig lyst å kjøpe meg mitt første TV. Men hvordan blir det med tv-lisensen? Er det selger som rapporterer inn at jeg eier et tv og skal betale denne lisensen? Hørte av en kompis i dag at han aldri har fårr regning på tv-lisensen. 

Føler at det er dette som holder meg igjen for å kjøpe nytt tv. Ikke det at jeg ikke har råd til å betale den :p

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får man bare plutselig regning en eller annen gang?

Kan man plombere en moderne TV for å slippe å betale lisens?

Jeg mener, de har jo antenneinngang, HDMI-inngang og kortplass for Riks-TV. Vil det si at man må plombere alle disse?

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Ja, regningen dukker plutselig opp.

Hvis man ikke bruker den til TV, men som dataskjerm eller til tilsvarende så sender man epost til lisenskontoret hos NRK og sier at man bruker den til X og derfor har fjernet mottakerutstyret for TVsignaler eller at den er koblet av nett. Da slipper man lisensen.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke bruker den til TV, men som dataskjerm eller til tilsvarende så sender man epost til lisenskontoret hos NRK og sier at man bruker den til X og derfor har fjernet mottakerutstyret for TVsignaler eller at den er koblet av nett. Da slipper man lisensen.

Snakker du av erfaring? :)

Lenke til kommentar

I dag må du jo enten ha kabel-tv, parabol, rikstv eller noe annet for å kunne se på tv. Selve mottakerutstyret har jo ikke noe å si lenger.

Har det blitt noen forandring på dette? Mener å huske det var ei dame som nekta å betale lisensen pga at hun ikke hadde noen dekoder, og det gikk greit...

Lenke til kommentar

Snakker du av erfaring? :)

Ja, det gjør jeg :)

Lenke til kommentar

Men han har du jo ingen plikt til å slippe inn. Og han kan jo ikke vite om du bare ser på DVDer hvis han ser inn gjennom vinduet?

Men nå som de kutter analog-tv-signalet kan man jo lett bevise at man bare bruker den som PC-skjerm. Ingen dekoder/tv-kort!

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Um... Hører her, i følge loven du må slipper dem inn å lette etter TV, men bestille på nettet fra en stor butikk, hvis du ønsker bare lavere pris også hente på butikken, register seg som Lars whatever og tenke ikke mer på kringskastningsavgiften.

Det spiller ingen rolle eller hvis man ikke har tilgang til digital TV, KKavgift må betales hvis det finner deg, hvis faren din bestiller i hans navn må han betale for hver appart han har...

Anbefaler hvis ikke du trenger RF inngangen får TV plømmert og glemmer statens urtolig og uremilige skatt... Kjempestor avgift for NRK som har ikke noe HK og bruker penger å kjøper tusenvis av dyrt biler for å rally rundt Oslo...

Lenke til kommentar

Pek gjerne på loven som sier at de skal slippe inn. Om man eier flere apparater så betaler man fortsatt bare 1 avgift. Det vil si at det er samme avgift om man har 1 eller 1000 TVer.

Man trenger heller ikke plombere for å slippe avgift. Bare si ifra til lisensavdelingen at man har tatt TVen av nettet og så slipper man.

Hvis HK blir brukt som HovedKontor så ligger det på Bjørnstjerne Bjørnsons Plass 1, bedre kjent som Marienlyst.

Lenke til kommentar
Um... Hører her, i følge loven du må slipper dem inn å lette etter TV, men bestille på nettet fra en stor butikk, hvis du ønsker bare lavere pris også hente på butikken, register seg som Lars whatever og tenke ikke mer på kringskastningsavgiften.

Lisens-gutta har INGEN rett til å ta seg inn i leiligheten/huset til noen som helst! Da må de først skaffe seg politiattest elns.

Det spiller ingen rolle eller hvis man ikke har tilgang til digital TV, KKavgift må betales hvis det finner deg, hvis faren din bestiller i hans navn må han betale for hver appart han har...

Lisensen betales av hver husstand, ikke hvert enkelt apparat.

Faren min har sikkert 10-15 TVer i sitt navn, men betaler like mye lisens som jeg...

Lenke til kommentar

Sendte spørsmål til lisensavdelingen om det var mulig å slippe å betale lisens, dersom jeg ikke brukte TV-en til å motta signaler.

Vi viser til mottatt melding.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.

Dersom mottakeren kun brukes som monitor, kan NRK Lisensavdelingen i spesielle tilfeller frafalle avgift. Forutsetningen er at det sendes inn en erklæring fra en autorisert installatør om at visse komponenter i mottakeren (f.eks. høyfrekvensdelen) er fjernet eller kanalvelgeren er forseglet, slik at mottakerne ikke kan brukes til å ta i mot vanlige fjernsynssendinger. Det må samtidig avgis erklæring om at NRK Lisensavdelingen vil bli underrettet så snart mottakerne igjen klargjøres til å ta i mot sendinger.

Du kan unngå avgiftsplikt for utstyr som kun skal brukes for visning av videosignal ved å anskaffe monitor (billedskjerm), dvs. utstyr som fra produsentens side ikke er beregnet for mottak av fjernsynssignaler.

Med hilsen

NRK Lisensavdelingen www.nrk.no/lisens

Kundeseksjonen

A.Sommerseth, Saksbehandler

Tel.: 75 12 22 50 Fax: 75 12 22 90

E-post: [email protected]

Lenke til kommentar

Min epost:

"Hei,

Siden jeg nå utelukkende bruker TVen min som dataskjerm har jeg valgt å koble mitt apparat fra nettet, samt å fjerne alt mottakerutstyr for TV signaler.

Jeg ber derfor om å bli fjernet fra lisens registeret.

Mvh

[navn]

Lisensnummer: [nummer]

PS: Om dere ønsker så kan en av deres kontrollører komme på uanmeldt besøk :)"

Svaret:

"Vi bekrefter å ha mottatt din henvendelse."

Det var nå snart tre år siden og jeg har ikke fått noen regning fra NRK siden, så jeg regner med at jeg er ute av registeret :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte TV hos komplett, og fikk etterhvert en kraftig lisens-regning. Jeg sendte da bare mail til lisensavdelinga hvor jeg fortalte at jeg kjøpte TV-en på vegne av min mor, og har ikke hørt noe siden. Dette var for ca. 2 mnd siden, så regner med at den saken er ute av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...