Mr.Duklain Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Takk for svar! Er ganske sikker på at det er dataelektroniker jeg vil bli. Er nok ikke et galt yrke det ganske likt som IKT Endret 21. januar 2010 av nilzern Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Slenger meg på denne tråden jeg ! Jeg går nå VG2 Data og Elektronikk må iløpet av en mnd søke for neste år. Jeg vurderer da endten VG3 Data og Elektronikk eller å gå rett ut i læra. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge, jeg ønsker å drive med variert praktisk arbeid, ha mulighet til å få gode jobbmuligheter etter at jeg er ferdig med skole/utdanning. Jeg var en uke på utplassering hos Get KabelTV, noe som var veldig kult, eneste jeg savnet var at man jobbet mye aleine. Her er noen pungter over hva jeg har lyst til: - Variert arbeid - Praktisk arbeid - Gode jobbmuligheter - Jobbe sammen med folk (ikke aleine) Håper noen kan hjelpe meg litt på vei, og forklare meg hvilke muligheter jeg kan få hvis jeg går VG3 eller ut i læra. Kort sagt forksjellen på de to. Takk! Mvh HansiFansi Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Rimelig stor forskjell (hvis man snakker generelt, det finnes alltid unntak for "regelen) på å gå ut nå og gå ett år til. Går du ut nå, blir du telekommunikasjons montør. Dette betyr at du i grove trekk strekker telefon/TP kabler og driver med patching i skap. Dette vil (sett bort fra større installasjoner) bety å jobbe alene, men du vil jo møte kunde på de fleste oppdrag. Så hvis du er en person som lett kommer i snakk med folk, så vil det på ingen måte føles ensomt. Tar du et år til på skole (som trolig går til spilling, gjorde iallefall det for meg...) så blir du mer satt bak en datamaskin. Du kan være heldig og få deg en on-site stilling (eller jobbe for infocare, hardware feilsøking og bytting) og dermed få litt mer utfordring og endring av miljø. Brorparten av arbeidene er support jobber med liten variasjon i arbeids sted (infocare har også statiske arbeidsplasser, men arbeidet er mer interessant for min del.) Jeg gikk selv 3 året og fullførte fagbrevet på PC-klinikken på Elkjøp. Tidenes minst givende jobb med 0 utfordringer (sett bort fra sjefen...) Fordelen var lett fagprøve Nå prøver jeg å søke meg inn som montør innen telekommunikasjon, ser ut til at jeg må gå lære på ny.. Må vel legge til at jeg gikk VK2 Serviceelektronikk (såeh 4 år siden), så går ut i fra at ting har forandret seg. Hva du gjør ut av tiden på skolen har også mye å si, jeg var lat når jeg var ung og får litt igjen for det nå... Endret 28. januar 2010 av bIsk0p Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Takker for svar :-) Skal se om jeg får snakket litt med skolens rådgiver også Lenke til kommentar
Penance Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg tror den "nye" IKT-linja er blitt forandret, og at det kanskje fokuseres mer på service og kundebehandling nå? Den "gamle" IKT-linja var rettet mer mot drift - man endte jo opp med fagbrev som "IKT driftssoperatør". Jeg tror uansett man kan få jobb som mye rart enten man velger IKT eller dataelektroniker - det kommer an på bedriften, personlige egenskaper, erfaring o.l. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg tror den "nye" IKT-linja er blitt forandret, og at det kanskje fokuseres mer på service og kundebehandling nå? Den "gamle" IKT-linja var rettet mer mot drift - man endte jo opp med fagbrev som "IKT driftssoperatør". Jeg tror uansett man kan få jobb som mye rart enten man velger IKT eller dataelektroniker - det kommer an på bedriften, personlige egenskaper, erfaring o.l. x2 Studiene er veldig like. Det nye IKT-driftsfag fokuserer mer på kundebehandling og er da rettet mer mot helpdesk ol. Måtte jeg ha valgt helt på nytt hadde jeg valgt dataelektroniker uten tvil. Lenke til kommentar
petter15 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg tror uansett man kan få jobb som mye rart enten man velger IKT eller dataelektroniker - det kommer an på bedriften, personlige egenskaper, erfaring o.l. Stemmer nok veldig dette. Jeg gikk VG3 dataelektronikerfaget i fjor, var på en utrivelig skole med utrivelige lærere, men vi lærte littegranne nå og da:P Jeg er nå lærling hos nrk, hvor jeg driver med vedlikehold av elektronikk og lyd og bilde-systemer de har der. Det er ofte tilfeldigheter som gjør at man ender opp der man gjør, og ihvertfall i dataelektronikerfaget har man gode muligheter til å gå videre etter fagbrev, enten det er dataingeniør, teleingeniør eller elektroingeniør. Finn ut hva du vil gjøre, og ikke vær redd for å prøve nye ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå