Gå til innhold

Dataelektroniker VG3. Faktiske arbeidsoppgaver?


thadon

Anbefalte innlegg

Jau jau, tiden går fort og det er ikke lange tiden før vi skal søke igjen, men har da noen spørsmål jeg håper å få svar på.

 

Går nå på VG2 Data- og Elektronikk og tenkte på å gå VG3 dataelektroniker til neste år, men er ALT for dårlig informasjon som er ute å går angående faktiske arbeidsoppgaver. Hva er de faktiske arbeidsoppgavene til en dataelektroniker? Hvis jeg har forstått riktig så ender man opp med drift og vedlikehold av serversystemer, eller har jeg misforstått helt? Vet at dagens VG3 Dataelektroniker var VK2 Serviceelektroniker. Vi er utplassert i diverse bedrifter nå for å få praksisen ute i arbeidslivet isteden for i klasserommet, og der snakka jeg med en kar som hadde gått datidens VK2, og nå jobber han med brannalarm, telekomm, tyveri... etc, men det er vel dette som er dagens Telekommunikasjonsmontør? Hadde vært flott med utfyllende svar, og er takknemlige for alle som svarer.

 

Er alt for dårlig med informasjon vi får ang. studieveiene, så burde egentlig vær unødvendig å henvende seg på forum for å få svar på slike ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har nå begynt som lærling etter å ha gått VG3 dataelektroniker. Det jeg driver med som lærling er drift og vedlikehold av serversystem, generelle data problem som kommer opp der jeg jobber. Er dette jeg har interesse for:)

 

Det som er forskjellen fra en som går på VG3 dataelektoniker og en som går på for eksempel IKT, er at på dataelektroniker linja lærer du også mer om hardware. Så du kan også få deg jobb innen PC- reperasjon.

 

Du lærer også endel om kopimaskiner, og slikt utstyr slik at du kan jobbe videre med reperasjon av kopimaskiner. Vi lærte endel om hvordan kopimaskina var oppbygd og hvordan vi skulle feilsøke.

Dere har vell hatt litt programmering der du går nå, og dette fortsatte vi også med. Hadde to timer i uka der vi jobba med å lage hjemmeside, visualbasic etc.

 

Vi hadde også endel dokumentasjon og hvordan du skal planlegge en jobb vist du for eksempel skal reise hjem til noen og reparere utstyr. Tegne kontor på best mulig måte for datautstyr.

 

Det vi hadde mest om var jo selvfølgelig servere og hvordan sette opp en server, så du kan si at det er vedlikehold og drifte serversystem som er det vi hadde mest av. Lære om brannmur, VMware og få en server igang, legge til brukere, dhcp, dns etc.

 

Torsdag og Fredager hver uke var vi utplassert. Her fikk du bestemme selv hvor du ville. Noen var i bedrifter med reperasjon av datamaskiner, andre som it-ansvarlig, kabling og programmering.

 

 

Telekommunikasjonsmontør kan du bli etter VG2 så vi lærer ikke noe på VG3 som har med brannalarm og slikt.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg litt gammel, forstår meg ikke på VG2 og VG3 osv.. I tillegg har navnene blitt helt forrandret.. :/

 

Jeg gikk VK1 Elektronikk og VK2 Servicelektronikk (som blir VG2 Data- og Elektronikk og VG3 Dataelektronikker?) VK2 (tredje året) var noe av det mest bortkasta året jeg hadde! Om dette var lærerene eller læreplanen, det vet jeg ikke. Men lære noe gjorde jeg ikke iallefall. Eller, vi ble ganske flinke i battlefield vietnam da! =)

 

Jeg gikk lærling i Pc-klinikken på Elkjøp (døds kjedelig!), men fikk dermed en enkel fagprøve. Når jeg gikk der, var det slik at VK2 serviceelektronikk = rep på elektronike dippedutter. IKT = drift.

Lenke til kommentar

Ja med ny læreplan som kom for ett år siden har det blitt veldig annerledes:) Men det spørst jo selvfølgelig på lærer/skole. Hørt fra noen av de som gikk VG3 tidligere og da hadde de ikke karakterer, og ingen førte fravær. Ingen prøver elle eksamen. Når jeg gikk der for 1 år siden hadde vi karakterer, fravær og eksamen på slutten av året og praktisk tentamen. Så det har blitt strengere.

 

De holder enda litt på den reperasjons biten, men har gått mer over til servere og software. Kan si at det nå er en alt mulig linje:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok litt sannhet i at det er en "alt-mulig-linje", men samtidig blir man ikke kvalifisert til særlig mye. En av lærerne våre gikk så langt som å si at å strekke kabler var det eneste man kvalifisert til, men det er selvfølgelig ikke den hele og fulle sannheten. Derimot er det nok slik at man starter på bunn i en bedrift, gjerne som lærling, og jobber seg oppover på den måten. Ganske klassisk for yrkesfaglig VGS-utdanning.

 

Jeg gikk selv VG1 Elektro og VG2 Data og Elektronikk, og andreåret var det desidert beste skoleåret mitt hittil. Første året slet jeg veldig mye med elektronikken, men alt falt plutselig på plass til slutt. Men etter å ha valgt fordypning i datasystemer, i stedet for utplassering, vurderte jeg det slik at jeg ikke ville ha noen stor nytte av det tredje året. I løpet av mine to år på skolen så jeg nemlig ikke så mye til fornuftig jobbing i 3. klassen, og fokuset lå uansett på det jeg hadde fordypt meg i, så jeg kunne det meste. Skolen rådet oss til å ta alle tre årene og så heller ta forkurs om man ville videre, men jeg gikk min egen vei og går påbygg i år, med fordypning i matematikk. Til neste år søker jeg meg med all sannsynlighet inn på informatikk eller et informatikk-basert studium, noe som er grunnen til matematikk-valget i år (som betyr 10 timer matte i uka, jippi).

 

Jeg fant med andre ord en begrensning i utdanningsnivået til VG3 Dataelektroniker (eller hva det nå heter) og valgte å hoppe av det løpet, til tross for at jeg aldri har hatt det så moro på skolen. Det ville uten tvil blitt enda et morsomt år, men like fullt et bortkastet år for min del. Før ellere senere måtte jeg uansett ta fatt på det jeg utsatte ved å ikke gå allmenn, siden mine fremtidsplaner krever høyere IT-utdanning, så det ble heller før enn senere. Så sant jeg står i alle fag i år, noe som ikke skal være noe problem, så er jeg garantert studieplass til neste år. Valgene er heller ikke noe særlig begrenset, for NTNU har det høyeste inntakskravet for informatikk i Norge med 43 poeng, og det er ærlig talt veldig lavt. Informatikk er tydeligvis lite populært her i landet.

 

Jeg håper at min historie hjelper litt, og så får du heller spørre om du vil at jeg skal utdype litt om noe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg gikk vg2 data og elektronikk men jeg fikk inntrykk i at alt jeg kunne gjøre etterpå var å fikse pc'er og annen elektronikk noe som jeg fikk prøvd en god del i arbeidsuker, var utplasert på en lokal databutikk hvor jeg fiksa og monterte stasjonære maskiner, var en koselig arbeidsplass og greier men ble fort mye av det samme, det samme gjaldt for infocare hvor jeg var på min andre utplassering, der gikk det i fiksing av laptops men det ble mye repeterende arbeid og greier. så jeg hoppa over til vg3 romteknologi på andøya noe som er det beste valget jeg har tatt!! fantastisk intressant og kult år og jeg fikk gjøre ting INGEN andre vidregåendeklasser fikk gjøre. etter å ha gått vg3 romtek. så er man egentlig ikke kvalifisert til mye annet enn enklere jobber på andøya rakettskytefelt :p men vi fikk muligheten til å jobbe oss opp til studiekompetanse (noe som var et slit men verdt det!)

 

nå studerer jeg AI and robotics På aberystwyth university i wales.

 

jeg kom meg hit fordi at lærerne på vg2 ikke informerte nok om hva som var mulig av jobber :p

Lenke til kommentar

Grunn oppgavene du blir utdannet til er ganske begrenset ja. Jeg er litt heldig med at min tittel er service elektronikk (og ikke data og kontor fag), dette gjør at jeg kan lure meg inn på litt andre ting enn bare datamaskiner.

 

I mitt arbeid på Elkjøp's pc-klinikk var det veldig repetivt arbeid. Jeg kunne alt arbeid med data før jeg startet (noen små triks lærte jeg), det jeg lærte var kundebehandling, butikk systmet og litt salgs triks.

 

Jeg søker nå jobb, både innen IT og diverse andre montør/service yrker. Jeg liker å jobbe med hendene, liker å flytte på meg. Bak en datamaskin hele dagen blir litt mye for meg merker jeg.

 

Hvis dere liker å jobbe med data, ville jeg gått IKT. Den drifts erfaringen og kunnskapen du får der er det vanskelig å lære hjemme (Få har noen særlig store parker å drifte). Det du lærer på dataelektronikker året kan lett læres hjemme.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje ganske sent å si men: Tusen takk for alle svar.

 

Ser ut som det ikke var bare jeg som sleit med å finne noe konkret info om selve utdannelsen.

Jeg har nå begynt som lærling etter å ha gått VG3 dataelektroniker. Det jeg driver med som lærling er drift og vedlikehold av serversystem, generelle data problem som kommer opp der jeg jobber. Er dette jeg har interesse for:)

Dette er akkurat det jeg selv vil! Men hva i svarte er egentlig forskjellen på IKT-servicefag og VG3 Dataelektroniker da?

Lenke til kommentar

Gikk GK elektro, VK1 Elektronikk og VK2 serviceelektroniker, sistnevnte er desidert det beste året jeg har hatt på skolen.

 

Masse praktisk jobbing (hjalp godt med mye selvlært fra før), kjempehyggelige og gode lærere og stort sett bare interessant stoff.

Fagbrev etter endt VK2.

 

Man kan ende opp med mye relevante jobber, et par fra klassen har endt opp i ingeniørstillinger innen produksjon og test av kommunikasjonsutsyr.

En annen driver som pc support.

 

Man lærer om kontormaskiner, (kopi, faks, pc), lyd og bilde teori (iallefall der jeg gikk), helt basic i oppsett av windows og linux, med litt kursing er jobbmulighetene mange.

Lenke til kommentar

Mulig at det faktisk har kommet en fagplan siden jeg gikk Serviceelektronikk, Data og kontorfag(?). Men når jeg gikk, var at vi gikk igjennom kunnskap jeg hadde fra før av og kunne lære meg hjemme. Kundebehandling hadde vi ingenting om.

 

På IKT er det drift du lærte. Drift er det svært få som har tilgang til nok utstyr for å lære selv, derfor ser jeg på dette som en bedre rettning. Etter min erfaring som jobbsøker, er det flere jobber (sett bort i fra enkel bruke støtte) som krever drift erfaring.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Går nå i lære i Dataelektroniker faget og da jeg gikk VG3 dataelektronikerfaget så hadde vi to fag + gym og ene faget lærte vi om regler og lover pluss at vi hadde bedriftslære som er nyttig hvis man skal starte egen bedrift. i andre faget gikk det på bygging av nettverk ( var på grunn av at vi flyttet til en helt ny skole like før jul) . oppsett av server og klient nettverk , noen hadde lyd og bilde istedenfor data mens noen hadde bilelektronikk. lyd og bilde folka lærte om tv , radio sender nett, oppbygging av en gammeldags tv og en plasma/lcd tv og dem feilsøkte og reparerte tv`r for lærere og andre som lærerne kjente. bil folka lærte om motor og alle komponetene i en bil i tilegg til canbus systemet for elektronisk overføring av informasjon til motor bremser etc. og alle andre elektroniske komponenter i en bil. i tilegg hadde vi 2 dager utplassering i uka + noen hele uker. bilfolka var på bilverksteder , lydog bilde var hos infocare og en bedrift til og datafolka var rundt på skoler , databedrifter og kommuner. så var egentlig et lærerikt år over at vi hadde så mye utplassering. og som dataelektroniker finnes det 8 fordypninger alty fra skipselektronikk til bil og alarm og data. de som gikk bil konkurerte med de som gikk bilmekken om læreplasser. selv er jeg lærling på fylkets største videregåendeskole og der går det i alt fra brukerstøtte , altså registrering av saker og ta imot telefoner og hjelpe elever og lærere med dataproblemer lage image av OS , være ute på oppdrag for brukerne , drifte diverse servere og installere OS fra server. til nettverk , printsystem , og en del andre ting

 

beklager for et litt langt innlegg men håper det var nyttig

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har nå begynt som lærling etter å ha gått VG3 dataelektroniker. Det jeg driver med som lærling er drift og vedlikehold av serversystem, generelle data problem som kommer opp der jeg jobber. Er dette jeg har interesse for:)

 

Det som er forskjellen fra en som går på VG3 dataelektoniker og en som går på for eksempel IKT, er at på dataelektroniker linja lærer du også mer om hardware. Så du kan også få deg jobb innen PC- reperasjon.

 

Du lærer også endel om kopimaskiner, og slikt utstyr slik at du kan jobbe videre med reperasjon av kopimaskiner. Vi lærte endel om hvordan kopimaskina var oppbygd og hvordan vi skulle feilsøke.

Dere har vell hatt litt programmering der du går nå, og dette fortsatte vi også med. Hadde to timer i uka der vi jobba med å lage hjemmeside, visualbasic etc.

 

Vi hadde også endel dokumentasjon og hvordan du skal planlegge en jobb vist du for eksempel skal reise hjem til noen og reparere utstyr. Tegne kontor på best mulig måte for datautstyr.

 

Det vi hadde mest om var jo selvfølgelig servere og hvordan sette opp en server, så du kan si at det er vedlikehold og drifte serversystem som er det vi hadde mest av. Lære om brannmur, VMware og få en server igang, legge til brukere, dhcp, dns etc.

 

Torsdag og Fredager hver uke var vi utplassert. Her fikk du bestemme selv hvor du ville. Noen var i bedrifter med reperasjon av datamaskiner, andre som it-ansvarlig, kabling og programmering.

 

 

Telekommunikasjonsmontør kan du bli etter VG2 så vi lærer ikke noe på VG3 som har med brannalarm og slikt.

Vi har nesten helt likt på IKT borsett fra at VB har vi kansje en gang i måneden er også noe man kan velge i PTF :p

Endret av nilzern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...