Gå til innhold

Spørsmål angående viftestyring

Neon401

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spørsmål ang. viftestyring. Jeg kan ikke alt om hardware, men skal prøve å forklare meg så godt som mulig.

Jeg har bestemt meg for at PCen min støyer for mye og vil gjerne gjøre noe med dette. Jeg har 4 vifter i PCen (eksludert strømforsyningsvifta):

1: 1x 120mm bak, koblet til MoBo, 100% speed, kan ikke styres, 3pins(?)

2: 1x 120mm front ---"---

3: 1x CPU vifte, kan styres via BIOS eller SpeedFan osv, 3pins(?)

4: 1x ThermalTake DuOrb VGA-kjøler, koblet til PSU, 100% speed, kan ikke styres, 4pins.

Jeg har kikket litt på viftestyrere, men er litt forvirret, så her kommer noen spørsmål:

A: Kan jeg koble alle viftene(eller ihvertfall 1,2 og 4) til en viftestyrer?

B: Kan en viftestyrer automatisk regulere hastigheten på viftene når temperaturen endrer seg?

C: Hvor mye koster en slik viftestyrer?

Dette ble visst mer enn jeg hadde trodd, men håper at dere forstår hva jeg vil :p

På forhånd takk!

Endret av Neon401
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU viften er jo grei. Den har viftestyring.

PSU viften er det spørs om du bør kødde så mye med. Uansett pleier gode PSU'er styre viften med hensyn på belastning på PSU. Er du sikker på at denne går på max hele tiden?

De to 120mm viftene er nok de du kan gjøre mest med. Hvor mange ledninger går det in og ut av hver vifte? Og hvor er de koblet på hovedkortet? Er det 3 pinner der du kobler de til?

Med så få vifter er det uansett ikke sikkert du trenger noe særlig viftestyring utover det du allerede har. Er godt mulig du kan styre de fra bios også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...