Gå til innhold

Spørsmål til dere som har kjøpt ny laptop i de siste tre månedene med W7 oppgrad.tilbud

Anbefalte innlegg

Jeg har en ACER 7738G som jeg kjøpte for to måneder siden. Med denne fikk jeg det tilbudet som alle som kjøper nye pcer nå får, nemlig oppgradering fra Vista til W7. Nå lider jeg valgets kvaler siden det advares mot oppgradering i og med at det tar lang tid og kan blant annet medføre at grums fra Vista kan bli liggende igjen. På mange nettsteder anbefales heller en "clean install."

Så hva bør man gjøre? Kjøpe en OEM-lisens eller oppgradere?

Endret av yosraz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe info finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239

Men jeg ville jo heller benyttet meg av tilbudet og fått med gratis Windows 7 oppgradering.

Du kan jo likevel ta en "clean install" bare du starter installasjonen fra Vista.

I verste fall senere må du installere W7 to ganger før du får aktivert den. Men kun om du ikke får startet W7 fra den "gamle" W7 versjonen du ønsker å bytte da.

Oppgraderings lisensen lar deg flytte lisensen fra pc til pc (men kun en aktiv lisens omgangen) og den lar deg bytte så mye hardware (les hovedkort) som du ønsker. Disse mulighetene får du ikke med en OEM lisens.

Lenke til kommentar
Noe info finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239

Men jeg ville jo heller benyttet meg av tilbudet og fått med gratis Windows 7 oppgradering.

Du kan jo likevel ta en "clean install" bare du starter installasjonen fra Vista.

I verste fall senere må du installere W7 to ganger før du får aktivert den. Men kun om du ikke får startet W7 fra den "gamle" W7 versjonen du ønsker å bytte da.

Oppgraderings lisensen lar deg flytte lisensen fra pc til pc (men kun en aktiv lisens omgangen) og den lar deg bytte så mye hardware (les hovedkort) som du ønsker. Disse mulighetene får du ikke med en OEM lisens.

Det er det jeg akter å gjøre siden jeg har Vista installert på maskinen fra før. Men clean install fører vel til at jeg alt av programmer osv. blir slettet slik at disse må legges inn på nytt? Eller kan velge å beholde filene, men likevel foreta clean install? (kanskje dumt spørsmål, men er litt ukjent med akkurat dette).

Lenke til kommentar
Det er det jeg akter å gjøre siden jeg har Vista installert på maskinen fra før. Men clean install fører vel til at jeg alt av programmer osv. blir slettet slik at disse må legges inn på nytt? Eller kan velge å beholde filene, men likevel foreta clean install? (kanskje dumt spørsmål, men er litt ukjent med akkurat dette).

Det ligger vel i navnet at en clean install sletter alt som ligger der fra før....enkelt å greit.

Skal du beholde noe må du oppgradere, og det kan ta tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...