Frode99 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) En ting som jeg lurte på ang. heatsink til CPU. Jeg er noe ekspert akkurat, så noe som er "obvious" for noen av dere er kanskje ikke det for meg, så.. Altså, her er jo en av den "vanlige" modellene: (designmessig) Også har du av disse "extreme" heatsinkene: Hvorfor ville ikke den øverste også gitt tilnærmet like gode resultater om ribbene var større, som de andre to er? Er jo ikke ulogisk at de siste to gir bedre kjøling basert pga. fysisk størrelse av heatsink og forbedret fan, men jeg skjønner jo selvsagt at det er andre forskjeller. Og det jeg da er intressert i er det designmessige, og hvorfor er de to andre "bedre" på det planet? Hva er fordelen med disse heatpipene som går fra undersiden igjennom ribbene ift. den stock coolern? Noe input for å forklare meg litt ville vært meget fint, takker! Endret 23. oktober 2009 av Frode789 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 stock kjølere er som regel bare laget av vanlig aluminium, som leder varme sånn ok.. dytt en basic vifte på toppen og vips så har man en enkel kjøler "high end" har ofte kobber rør som leder varmen opp og fordeler rundt på finnene som sitter på... kobber leder varme veldig godt, og siden det er så mye finner så blir kjøleområdet(kjøleflaten) mye større en det en stock kjøler har.. ofte er det snakk om rundt 5000cm2 når det kommer til at mange av de har samme form... da veldig høye, er det fordi om kjøleren hadde vert veldig flat så måtte den vert også fordelt mer i bredde, og da ville den blitt for stor og mest sannsynlig at den vil komme til å blokkere RAM slots og være i veien for kontakter og skjermkort OL. Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Ah, ok. Tusen takk for utfyldende svar Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 En annen fordel vil eg tro er jo også at viftene på tårn kjølere blåser varmen bort fra kjøleren, og ikke bare blåser kald luft rett på den. Rett meg hvis eg prater tull nå Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 det er også sant som regel er viftene på high end kjølerne plassert slik at de trekker eller dytter luft mot baksiden av kabinettet, der det ofte er en eksosvifte fra før, i mot setning til stock som bare dytter lufta overalt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå