Gå til innhold

Kjøpe laptop. Acer Aspire 5538? 1,2 ghz prosessor. Holder det?

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter og ser etter en ny laptop. Har følgende krav:

- Skal brukes til bildebehandlig (Photoshop Elements), musikk, film, internett

- Må ha HDMI (skal brukes litt som mediasenter)

- Minimum 15,6" skjerm

- Maks 6.000 kr (gjerne mindre)

- Kan gjerne se ok ut:)

Har sett på denne: Acer Aspire 5538. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499948

Noen som har noen formening om hvordan denne vil være? Har i dag en fem år gammel(!) laptop med Intel Pentium Mobile 1,5ghz og 512 mb ram. Funker ok, men PCen er treg (spesielt ved multitasking blir den sirup). Er litt skeptisk når jeg ser at Aceren jeg har linket til "kun" har 1,2 ghz prosessor (dobbeltkjerne). Til gjengjeld ser den riktignok slank og bra ut.

Håper noen kan hjelpe meg:)

Endret av geir_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg følger ikke nok med på laptop sektoren for å kunne komme med et godt forlag til hvilken spesifikk maskin som du bør velge, men jeg kan hjelpe med med selve hardware spørsmålene, da de i stor grad fungerer som i en stasjonær som jeg følger mye mer med på.

Grunnen til at din gamle maskin føles treg, spesielt ved multitasking er nok hovedsakelig pga. to ting:

- For lite RAM (1gig er minimum selv på XP om du skal ha anstendig ytelse på noe mer enn word og surfing, spesielt om du skal ha flere programmer åpen samtidig)

- Single core prosessor

Den maskinen du ser på har ikke spesiellt rask prosessor, men den har dualcore, så om du ikke skal spille på den så er i grunn prosessoren rask nok til det meste. Den har 4gig RAM, og det er nok til "alt" så lenge du ikke skal bruke de virkelig tunge profesjonelle programmene i stor grad, altså godt nok til 99% av brukere (og om du er blandt de 1% så vet du nok om det selv). Du bruker photoshop, og det er en "Minnesluker", men 4 gig vil holde lenge for normalt bruk. Det kommer nemmelig veldig ann på hvor store filer du bearbeider. Vanlige brukere jobber normalt med relativt små filer og bruker dermed lite RAM. Jobber du profesjonellt med photoshop for ting som skal holde printing-kvalitet (enorme oppløsninger), så vil du ha så mye RAM som mulig, men du kommer unna med relativt mye på 4gig der også.

Du kan definitivt få en sterkere maskin for pengene enn dette, men det kommer som regel på bekostning av størrelse, vekt og design også, så om de vektlegger dette mye så må du regne med at noe av pengenegår med til å dekke dette. Det spørs mye på HVOR mobil du egentlig trenger å være. Har du med deg bæresekk uansett så spiller et ekstra kilo liten rolle, men hvis ikke så vil du jo ha den så tynn, liten og lett som mulig for at det skal være praktisk hvis du skal flytte den på daglig basis.

Denne maskinens svakeste aspekt er nok prosessoren, men til ditt bruk trenger du egentig ikke så voldtsomt sterk prosessor heller, så det kan nok være akseptabelt. Det som vil kreve mest v prosessoren av det du bruker vil nok være mediasenter oppgavene. Om du ser på h.264 HD videoer fra nettet så krever disse en del, men gitt at du bruker en decoder som har multithreading støtte (eksempelvis nyeste beta av FFDshow), så skal dette være godt nok til 720p ihvertfall. Uten multithreading støtte i dekoderen vil du nok kunne oppleve hakking i noen tilfeller der... Husk at noen steder vil du ikke ha noe valg på hva som dekoder videoen, og hvis det da ikke er støtte for multithreading så kan du være i grenseland for hva som vil fungere bra for 720P. Dette gjelder blandt annet en del mediaavspilling som foregår via nettet for eksempel.

Hper dette gav deg noen pekepinner å gå etter for ditt valg. Kansje noen andre her på forumet kan gi deg mer spesifikke råd på hvilket tilbud som passer for deg. Jeg er som sagt ikke oppdatert på det til enhver tid og researcher laptop markedet bare før jeg selv skal kjøpe.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for utrolig informativt svar! :)

Fant en test av Acer Ferrari One, som etter det jeg kan se har omtrent samme innmat (noe mindre RAM bare). Virker som den fikk grei omtale, men det er mer netbook enn notebook. Burde kanskje gå for enn annen PC enn 5538 når den skal fungere som eneste PC..?

Test: http://www.trustedreviews.com/laptops/revi...-6in-Netbook/p2 (se spesielt s. 2-3)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...