farballa Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hentet hjem min nye maskin i dag. Satt sammen av butikken var alt bare fryd og gammen, bare skru på så var windows i gang. Så begynner problemene. Jeg får blåskjerm, også en ny, så en ny. Alle med forskjellige koder. Jeg prøver reinstall av Windows 7 64 bit, den feiler pga ny blåskjerm mot slutten av installasjonen. Jeg har kjørt RAM diagnostikk testen til Windows, den viser at det ikke er noe galt med rammen. Jeg har tittet på BIOS og der er det noen ting som ikke er stilt inn på default. Når jeg stiller på default ser jeg at disse endrer seg til å hete auto. Tallene som sto var over det anbefalte i følge teksten i BIOS. Jeg tenkte det var best å ikke lagre at jeg stilte tilbake til default før jeg har snakket med produsent så jeg valgte discard changes og gikk ut. Så, hva er det som er galt med maskinen? Er det BIOS instilingene? Oppsettet på maskinen er: Antec Nine Hundred sort miditower Club3D HD5850 1024MB GDDR5 Asus P6T SE, X58, Socket-1366 Corsair Powersupply 650W Black Corsair XMS3 1600mhz 6GB CL7 3x2Gb IIntel Core? i7 Quad Processor i7-920 Noctua NH-U12P SE2 CPU Cooler Western Digital Black 1TB 3.5" SATA Samsung DVD-brenner SH-S222L/BEBE Window 7 Pro 64 bit Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Ikke alltid at bios innstillinger stemmer med de riktige innstillingene , som regel er dette på nye hovedkort og en bios oppdatering eller ti senere og man har fikset dette. Så sjekk at spenningene er riktige , minnet bør du teste med memtest86 da den er bedre enn windows ram testeren , og innstillingene på ram brikkene bør være riktige. Du kan også prøve "load defaults / fail safe" innstillingene, men det bør også la seg gjøre å slakke på minneinnstillingene og frekvens på cpu for å se om det er problemet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg vil tenke meg at det er snakk om BIOS eller hardware problemer her, men når man gjennomfører god feilsøking skal man aldri annta slikt. Derfor kan det vær en idè å laste ned Ubuntu live som du kan boote fra direkte, og se om du får noen lignende poroblemer, eller om alt da fungerer. Da vil du ihvertfall få en idè om problemet ligger i bios/hardware, eller i noe software relatert. Buker selv win7 64bit og er storfornøyd -Stigma Lenke til kommentar
farballa Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Ikke alltid at bios innstillinger stemmer med de riktige innstillingene , som regel er dette på nye hovedkort og en bios oppdatering eller ti senere og man har fikset dette. Så sjekk at spenningene er riktige , minnet bør du teste med memtest86 da den er bedre enn windows ram testeren , og innstillingene på ram brikkene bør være riktige. Du kan også prøve "load defaults / fail safe" innstillingene, men det bør også la seg gjøre å slakke på minneinnstillingene og frekvens på cpu for å se om det er problemet. Hvor finner jeg tak i memtest86? Kan jeg kjøre den uten at windows er installert, på en dvd/cd eller minnepinne? Lenke til kommentar
farballa Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg vil tenke meg at det er snakk om BIOS eller hardware problemer her, men når man gjennomfører god feilsøking skal man aldri annta slikt. Derfor kan det vær en idè å laste ned Ubuntu live som du kan boote fra direkte, og se om du får noen lignende poroblemer, eller om alt da fungerer. Da vil du ihvertfall få en idè om problemet ligger i bios/hardware, eller i noe software relatert. Buker selv win7 64bit og er storfornøyd -Stigma Boote på direkten? Fra for.eks en DVD/cd eller minnepenn? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Det beste er vel å gå til butikken å si "fiks pc'en", men hvis du vil åpne kabinettet sjøl, så se at ram er plassert i de røde ram slottene, se at 8-pin er brukt til cpu strøm, og ikke bare 4-pin. Jeg vet ikke hva Corsair 650W Black betyr, er det HX eller TX, har dem brukt begge PCI-E utgangene til gpu, eller funnet på noe annet rart(vet ikke om det er 2 stk pci-e tilkoblinger på hver av de 2 pci-e utgangene på Corsair 650W) Edit, Memtest86+ V4.00 Memtest86+ Guide/How To's Endret 23. oktober 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Rizzla Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Det vil være en stor overraskelse om dette er OS problem. Tipper det må være en eller flere komponenter i pc som forårsaker dette, kanskje fordi det er gjort en dårlig jobb under sammensettingen av dataen. Jeg hadde om jeg var deg kontaktet butikken du handlet i. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) EDIT Må lære meg å lese i tråden før jeg poster. Endret 23. oktober 2009 av minibig Lenke til kommentar
farballa Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Åpne maskinen eller fikle inni der føler jeg meg ikke litt kvalifisert til engang. Eneste jeg ønsker å gjøre er vel å utelukke at det er noe software problem før jeg leverer den. Endret 23. oktober 2009 av farballa Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Memtest86 kan kjøres direkte fra cd / dvd. Som stigma sier kan det også være lurt å teste med en live linux versjon, finnes mange der ute men sørg for å få tak i en rimelig oppdatert en siden du har et veldig nytt skjermkort. Du kan også prøve å benytte deg av F8 under oppstart og prøve safe modus (sikkerhetsmodus) noe som kan gi deg en videre pekepinn på hva som er feil. Kommer du inn i safe modus bør det la seg gjøre å lese loggen (kontrol panel , admin verktøy , hendelseliste). Edit : Men regner med du aldri kommer så langt pga at reinstall stopper opp / starter på nytt Endret 23. oktober 2009 av Malvado Lenke til kommentar
farballa Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Nå har jeg satt bios på default og prøvd meg på nytt. Nå gikk det hele knirkefritt og installere, i alle fall frem til nå. Prøver meg på å installere alle drivere nå. Sikkerhetsmodus er i alle fall en mulighet igjen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Om det fungerer fint på default tipper jeg du skal få gjort ferdig innstallasjonen så du kan videre feilsøke. Tipper det er noen innstillinger i bios som var for hissige, kanskje for lav volt på minnet eller for høy frekvens på minnet / cpu? Eller rett og slett kanskje du trenger en bios oppdatering? Lenke til kommentar
farballa Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Om det fungerer fint på default tipper jeg du skal få gjort ferdig innstallasjonen så du kan videre feilsøke. Tipper det er noen innstillinger i bios som var for hissige, kanskje for lav volt på minnet eller for høy frekvens på minnet / cpu? Eller rett og slett kanskje du trenger en bios oppdatering? Etter jeg satt bios på default så har maskinen gått uten problem siden den gang. Kjørt ganske kraftige spill for å sjekke om det får den til å kræsje, fungerer uten problem. Kanskje jeg skal se om det er en bios-update til kortet ja. Så ut som om det var noen voltgreier som var satt for høyt inne på biosen i alle fall, og det var nok det som var problemet. Burde kanskje kjøre noe test på minnet, nå får jeg jo kunne kjørt den memtest i windows. Fikk ikke til å lage boot-cd på den. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Tja, occt perestroika og en kjapp linpack test burde holde til å teste cpu og stabilitet. Memtest86 kan brennes til cd men kan også bootes direkte fra usb, men husker ikke helt framgangsmåten der. http://www.ocbase.com/perestroika_en/ Jeg hadde i alle fall startet og sjekket om cpu er stabil, så minnet og til slutt skjermkort. Funker alt dette så er jo problemet løst (gitt at du har riktig frekvens på cpu). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå