Chekkos Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Sas Norge Referansekurs 3.77 kroner pr. aksje Antall aksjer 376 880 000 Markedsverdi 1 420 837 600 NOK Norwegian Referansekurs 151.00 kroner pr. aksje Antall aksjer 32 360 000 Markedsverdi 4 886 360 000 NOK Sas Norge har 57 fly, med en snittalder på 11.3 år Norwegian har 45 fly, med en snittalder på 13 år Snittalder har blant annet å gjøre med drivstofforbruk og vedlikeholdskostnader. Prissjekk: Alle reiser er billigste enveis uansett tidspunkt på dagen fra Oslo Gardermoen mandag 2. november Sas Oslo-Bergen 590 NOK Norwegian Oslo-Bergen 490 NOK Sas Oslo-Trondheim 590 NOK Norwegian Oslo-Trondheim 450 NOK Sas Oslo-London 2028 NOK Norwegian Oslo-London 499 NOK Norwegian er billigst. Men er det noe jeg ikke ser, kan virkelig Norwegian være billigst og tjene penger, mens SAS er dyrest og klarer ikke å tjene penger. Er SAS i ferd med å pakke sammen for godt? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hei! For det første, så eksisterer ikke SAS Norge lenger. Nå er alt sammen samlet, og nå heter det bare SAS. SAS har langt flere fly enn Norwegian, totalt 169 fly. De har forskjellige typer fly, deriblant MD-80, CRJ, Airbus og mange typer i Boeing 737-serien. MD-80 er en relativt dyr flytype å operere, og SAS har også begynt å fase ut denne. Norwegian hadde også noen av disse, og de siste av disse hadde sin siste flyvning 15. oktober. Det er en vesentlig forskjell på Norwegian og SAS, og det er at SAS er et nettverksselskap, mens Norwegian er lavprisselskap. Nettverksselskap har gjerne litt høyere driftskostnader enn lavpris, men har mye bedre service, f.eks. De prisene du har listet her er uten baggasje hos Norwegian, gratis kaffe/te, kredittkortgebyr og setereservasjon. Alle disse tingene får du gratis hos SAS. Da blir billetten hos Norwegian mye høyere. F.eks Oslo-Bergen med Norwegian kommer på 650 kr om du har betalt med kredittkort, valgt en baggasje og sete. SAS sliter om dagen, det er ingen tvil. Men jeg håper for all del at SAS ikke gir opp. Det er et supert selskap som jeg definitivt liker. Om SAS gir seg, vil dette gå ut over prisene også. Så du kan takke SAS for at du kan fly så "billig" med Norwegian. Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Dette er to vidt forskjellige flyselskap, og sannheten er at vi trenger begge to! (Gjerne enda fler) Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Er SAS i ferd med å pakke sammen for godt? Det du lister opp er markedsverdien av aksjene, ikke nødvendigvis hva selskapet er verdt. Altså et ensidig fokus på egenkapital og uten hensyn til andre elementer i kapitalstrukturen. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Er SAS i ferd med å pakke sammen for godt? Det du lister opp er markedsverdien av aksjene, ikke nødvendigvis hva selskapet er verdt. Hehe. Den var god, fin skjorte. Nei, den var ikke det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hehe. Den var god, fin skjorte. Nei, den var ikke det. Vær så snill og opplys meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå