Gå til innhold

Tollerne bestemte sin egen verdi


Anbefalte innlegg

Vi bestilte babyklær fra Danmark til en verdi på 170kr. Denne prisen sto også deklarert på toll-klistremerket på pakken. Da pakken først kom til tollen, ble den stoppet og vi fikk et brev der de ba oss om å sende faktura for innholdet i pakken. Vi tok utskrift av fakturaen vi fikk fra nettbutikken og sendte den inn. I dag hentet jeg pakken, og måtte betale 150kr i mva i tillegg til et gebyr på 106kr for å få pakken ut. Dette betyr at tollerne har blankt oversett prisen som sto på pakken, og prisen som sto i fakturaen, og har deretter selv bestemt at verdien skulle være 600kr som de har tatt mva av. Dette kan da umulig være rett? At tollerne skal overse alt annet og selv bestemme sin egen pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke no poeng å kjøpe ting på salg i utlandet når tollerne uansett ikke tror på prisen. Jeg mener vi dokumenterte riktig pris ovenfor Tollvesenet da vi sendte inn faktura, som også stemte med den grønne lappen på pakken.

 

Jeg vil tro at Tollvesenet gjennom et utall kontroller de senere år har rimelig grei forutsetning for å å anslå pris på varer fra de ulike land. Men de kan ta feil, det kan være tilbudsvarer osv. Ut fra det jeg har lest og sett er problemet med uriktig påføring av verdi på faktura og pakke for å unngå betaling av mva et omfattende og stigende problem. Om du kan dokumentere at varen kostet det du sier og legge frem kontoutskrift som viser at du betalte akkurat det vil Tollvesenet sannsynligvis omgjøre sin beslutning.

Endret av konungr
Lenke til kommentar
Jeg skjønner jo at det er et stort problem at folk sniker seg unna tollen. Så vi har vel blitt et uskyldig offer i den kampen der da.

 

Jeg har ikke sans for at folk påtar seg offerroller i hytt og pine når de selv har bidratt til problemet. Tollvesenet har hatt ufullstendige opplysninger da de fastsatte grunnlaget. Disse opplysningene sitter i dette tilfellet avsender/mottaker med, og det er problemfritt å kontakte Tollvesenet for å undersøke hvorvidt denne avgjørelsen kan omgjøres. Jeg mener faktisk at avsender/mottaker burde forutsett at det ville bli satt spørsmålstegn ved fakturaverdien og levert tilleggsopplysninger uoppfordret sammen med forsendelsen.

Lenke til kommentar

Hvis det er som trådstarter sier, at Tollvesenet sendte en skriftlig anmodning om å få tilsendt faktura på innholdet (og bare faktura, og ingenting mer), så kan det jo umulig være trådstarter som bidrar til problemet når de har fulgt oppfordringen. Om Tollvesenet ville ha mer informasjon i samme slengen, så kunne de godt ha bedt om det på forhånd og spart begge parter for masse tid. Jeg har også forståelse for oppgavene de står overfor, men de kunne godt ha valgt en annen fremgangsmåte her.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Hvis det er som trådstarter sier, at Tollvesenet sendte en skriftlig anmodning om å få tilsendt faktura på innholdet (og bare faktura, og ingenting mer), så kan det jo umulig være trådstarter som bidrar til problemet når de har fulgt oppfordringen. Om Tollvesenet ville ha mer informasjon i samme slengen, så kunne de godt ha bedt om det på forhånd og spart begge parter for masse tid. Jeg har også forståelse for oppgavene de står overfor, men de kunne godt ha valgt en annen fremgangsmåte her.

 

Tollvesenet har fattet sin beslutning om å oppjustere verdien av innholdet ut fra pris oppgitt på pakke og tilsendt faktura som viser det samme beløpet. Trådstarter sier at varene er kjøpt på salg. Det er naturligvis en viktig faktor for verdifastsettelsen, og det burde Tollvesenet ha fått sammen med faktura. At det er et misforhold mellom innhold og oppgitt verdi i mottakers misfavør skal man forutse.

 

Som nevnt i annet innlegg er det klagerett på denne type fastsettelse.

Endret av konungr
Lenke til kommentar

Det var 170 kr i danske, + frakt. Det blir NOK ca 190 + frakt. I og med at verdien var under 200kr skal frakt ikke regnes med. De tok ikke 10% i toll , selv om de burde gjort det da de anslo at pakkens verdi var på 600kr. Og klærne da var tollpliktige. Men som sagt, de tok 150kr i mva + tollgebyr.

Lenke til kommentar
Hvis det er som trådstarter sier, at Tollvesenet sendte en skriftlig anmodning om å få tilsendt faktura på innholdet (og bare faktura, og ingenting mer), så kan det jo umulig være trådstarter som bidrar til problemet når de har fulgt oppfordringen. Om Tollvesenet ville ha mer informasjon i samme slengen, så kunne de godt ha bedt om det på forhånd og spart begge parter for masse tid. Jeg har også forståelse for oppgavene de står overfor, men de kunne godt ha valgt en annen fremgangsmåte her.

 

Jeg er enig her. Hvis de virkelig mente at verdien som sto på pakken var så usansynlig, og de sender oss et brev og spør etter en faktura for å bevise verdien. Så er det for dumt hvis de da ser bort ifra beviset de etterspurte. Hvis de ville ha bankutskrift som bekreftet hva vi faktisk har betalt nettbutikken, så kunne de spurt etter dette.

Lenke til kommentar

Snodig at du kun har fått 150 kroner i mva, da det er 10.7% toll (eventuelt 6.7% toll hvis det gjelder undertøy i bomull) på alt av babyklær, så hvis de hadde skjønnsbestemt verdien til 600,- skulle du også betalt tollavgift av denne summen, ikke kun mva.

 

Ta kontakt med speditøren (sikkert posten) og klag på avgjørelsen hvis den er feilaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...