Gå til innhold

Reklamasjon, erstatningsvare for PC del som ikke føres lenger


Charlie

Anbefalte innlegg

Jeg har et XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB GDDR3 som jeg kjøpte for rett under 2år siden til 4999,- som sluttet å virke (Minnefeil).

 

Kan også legge til at kortet lå over 1uke hos Komplett.no før jeg fikk svar på purring gjort etter 3dager om de hadde registrert kortet inn hos seg. Så at den var utlevert av posten iflg sporing.

De har godkjent feilen og jeg fikk mail om at jeg kunne velge et skjermkort som erstattning (Ikke nevnt noe prisklasse..)

 

Sente da som svar at jeg hadde kjøpt nytt kort og ønsket kjøpet hevet og fikk dette tilbake at defekt returnert skjermkort erstattes med nytt skjermkort med bedre spesifikasjoner. Og at de ikke normalt hever kjøpt

 

De har også uten samtykke fra meg bestilt erstattningskort:

MSI GeForce GTX 275 896MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "Twin Frozr OC", with/ Batman : Arkham Asylum Voucher

 

Diskuterte litt på IRC kanalen (#hardware.no) angående hvilke krav jeg har med tanke på at erstatningsvare kun har en verdi på kr 1.850,- samt jeg ikke godkjente og er av annen produsent enn orginalt kort. Klarte ikke å komme fram til konkret lov/regel jeg kan slå i bordet med, men er dette riktig av komplett.no?

Jeg har ikke krav om å få i samme prisklasse som orginalt kort eller få pengene tilbake?

Regner med Komplett.no får igjen sin innkjøpssum fra XFX som er produsent..

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det fungerer sånn, spesielt ikke på elektronikk.

Du har fått et bedre kort enn du hadde, og i denne sammenheng er prisen uten betydning.

 

Da min 32" CRT-TV til den nette sum av kr 19.995,- tok fyr, ble jeg "avspist" med en ny HD LCD-TV til "bare" kr 7.995,- TV'n jeg fikk har mye høyere spesifikasjoner enn den gamle CRT-kassa.

 

Prisen på elektronikk faller, og kommer til å fortsette med det, så du må nok "ta til takke" med et mye billigere, men samtidig bedre kort.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ble du fornøyd. Jeg er vell egentlig fornøyd med utbytte jeg også.

 

Men er ute etter prinsipper samt mine rettigheter.

 

Regner med Komplett.no får tilbake sin innkjøpssum fra XFX. Det vil si de "tjener" 4999-1850=3149,- på at min vare gikk i stykker.

 

Det som også irriterer meg litt er at de bare velger å sende et kort uten at jeg godkjenner valget. Og kortet ikke er av samme produsent også.

 

Hvilket lavest GF kort 2xx serien kan sammenlignes med 8800Ultra? Er ikke alle de korta på en høyere spesifikasjon?

De valgte jo utifra hva jeg kan se et kort midt på treet utifra ytelse idag. Så skjønner ikke begrunnelsen deres helt.

Lenke til kommentar
Men er ute etter prinsipper samt mine rettigheter.

Ligger det egentlig noe prisipp i denne saken, i såfall ser jeg det ikke?

 

Man har krav på erstatningsvare hvis noe blir defekt men ikke pengene tilbake.... det kan man først kreve ved 3. gangs feil, samme feil. Dermed har du IKKE krav på pengene tilbake.

 

Du kan jo spørre om å få en tilgodesum for samme pris som kortet de tilbyr....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Gikk det bare en uke og tre dager fra innsendelse til Komplett tilbød deg nytt kort?

 

Selger har normalt såkalt defensiv avhjelpsrett etter fkjl. 29, han kan altså tilby omlevering (erstatningskort). Dette må du som hovedregel finne deg i; du kan ikke kreve heving eller erstatning for dekningskjøp - altså ikke "pengene tilbake".

 

Det er et krav om at omlevering skal skje med "tilsvarende ting". Dette er ikke det samme som "tilsvarende prisklasse". Uten at jeg har noen nærmere kunnskaper om skjermkortene det er snakk om, antar jeg at Komplett her har sitt på det tørre.

Lenke til kommentar
Gikk det bare en uke og tre dager fra innsendelse til Komplett tilbød deg nytt kort?

 

Selger har normalt såkalt defensiv avhjelpsrett etter fkjl. 29, han kan altså tilby omlevering (erstatningskort). Dette må du som hovedregel finne deg i; du kan ikke kreve heving eller erstatning for dekningskjøp - altså ikke "pengene tilbake".

 

Det er et krav om at omlevering skal skje med "tilsvarende ting". Dette er ikke det samme som "tilsvarende prisklasse". Uten at jeg har noen nærmere kunnskaper om skjermkortene det er snakk om, antar jeg at Komplett her har sitt på det tørre.

Vil nok si at det kan minimum det som det gamle kortet kunne og kan kobles i det samme oppsettet.

Lenke til kommentar

Det gikk 1uke fra kortet ble utlevert av Posten til Komplett før de fant ut at det ikke ble registrert ved ankomst.

 

Jeg luftet saken her for å få klarhet i hva jeg hadde rett på. Og kanskje lære litt av situasjonen jeg er i. Ikke bare takke og bukke.

 

For hva er egentlig en erstatning innen pc deler når utviklingen går så fort og ting må passe sammen i PCen.

Hva om feks det kortet de sender ikke passer inn i mitt system. Komplett vet jo ikke hvilke andre deler jeg har i mitt oppsett.

Hvordan hadde de da kunnet kalkulere prisen på hva jeg skulle hatt tilbake?

Er det da de 1850,- det koster for det kortet de mener er tilsvarende vare, eller de 4999,- jeg betalte for kortet?

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
For hva er egentlig en erstatning innen pc deler når utviklingen går så fort og ting må passe sammen i PCen.

Hva om feks det kortet de sender ikke passer inn i mitt system. Komplett vet jo ikke hvilke andre deler jeg har i mitt oppsett.

Hvordan hadde de da kunnet kalkulere prisen på hva jeg skulle hatt tilbake?

Er det da de 1850,- det koster for det kortet de mener er tilsvarende vare, eller de 4999,- jeg betalte for kortet?

Ut i fra 1. posten fikk du jo selv til dels velge hvilket kort du ville ha, finnes det ikke ett kort som passer i systemet så får du pengene igjen, det skrev du jo i 1. posten at de sa.

 

 

Defekt returnert skjermkort erstattes med nytt skjermkort med bedre spesifikasjoner. Vi krediterer kun om vi ikke har noe vi kan erstatte med.

Mvh. Komplett.no Retur.

 

Oversatt vil det si at hvis de ikke har ett kort som passer har de ikke noe produkt å erstatte med.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Vil nok si at det kan minimum det som det gamle kortet kunne og kan kobles i det samme oppsettet.

Det kan man vanskelig være uenig i.

 

Komplett vet jo ikke hvilke andre deler jeg har i mitt oppsett.

Kan Komplett overhodet ikke levere "tilsvarende" ting (kort som passer), kan andre andre beføyelser vært aktuelle. Forbrukerkjøpslovens §26 nevner de viktigste en mulighetene en forbruker har ved mangler. Ved skjermkort er normalt ikke retting (reparasjon) aktuelt, og da de færreste f.eks. vil akseptere et ustabilt kort, er heller ikke prisavslag spesielt aktuelt. I praksis står man da igjen med å kreve kjøpet hevet.

 

Reglene om heving finnes i kapittel 10. Som hovedregel skal man ha kjøpesummen tilbakebetalt, med tillegg av renter fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Krever selger nyttevederlag, regnes renter fra betalingsdag, hvilket i praksis ofte fører til at nyttevederlaget og rentekravet går opp-i-opp.

 

Er det blitt dyrere å kjøpe "tilsvarende ting" siden kjøpet opprinnelig ble inngått, kan prisforskjellen på nærmere vilkår kreves erstattet. I praksis er dette neppe en aktuell problemstilling ved kjøp av PC-komponenter.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Ut i fra 1. posten fikk du jo selv til dels velge hvilket kort du ville ha, finnes det ikke ett kort som passer i systemet så får du pengene igjen, det skrev du jo i 1. posten at de sa.

 

På denne svarte jeg at jeg ville ha pengen tilbake. Ga ikke noe opplysninger om mitt system eller om et kort som kunne passe i mitt system. De valgte et kort uten å ha spurt meg om dette var et kort som jeg kan bruke.

 

EDIT:

sindres innlegg får fram tydelig hva jeg mener i denne saken. Komplett har uten videre informasjon og samtykke fra meg valgt at MSI kortet passer mitt system. Nå er det vell slik at det høyst sannsynlig gjør det, men det er fortsatt muligheter for at det ikke gjør det.

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
Ut i fra 1. posten fikk du jo selv til dels velge hvilket kort du ville ha, finnes det ikke ett kort som passer i systemet så får du pengene igjen, det skrev du jo i 1. posten at de sa.

 

På denne svarte jeg at jeg ville ha pengen tilbake. Ga ikke noe opplysninger om mitt system eller om et kort som kunne passe i mitt system. De valgte et kort uten å ha spurt meg om dette var et kort som jeg kan bruke.

Vet du hva, da tror jeg du faktisk KAN bruke det.... de vet nok hva de snakker om. Hvis du kan argumentere for at det ikke passer i systemet ditt og de ikke finner ett som passer får du pengene tilbake.

 

Har du sjekket at det kortet du har blitt tilbydd ikke passer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Møter erstatningsgjenstanden objektivt lovens krav til "tilsvarende ting", har Komplett holdt seg innenfor loven.

 

Skulle MSI-kortet vise seg ikke å passe (ikke være "tilsvarende ting"), blir forbrukerkjøploven igjen aktuell; eksempelvis §29 med dens krav om at avhjelp skal skje "uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid".

Lenke til kommentar

Jeg vil si at ett GTX275 tilsvarer 8800Ultra, klokkehastigheter spiller mindre rolle, da det er teknologien i brikkene som er viktig. At det ikke skal være kompatibelt i ditt system, det kan kun gjelde hvis du kjører SLI.

Når man snakker om tilsvarende vare, vil det si en vare med like god eller bedre ytelse, og ikke prisbestemt.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...