Gå til innhold

Jeg har blitt alkoholiker

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel jeg tenker du kan få henne for 100 000kr, du vil jo tjene det opp igjen da hun får mer enn det i pensjon hvert år.

Neeh, står over...

Men jeg er ganske sikker på at med 100 000kr til bare alkohol kan jeg holde man konstant full i 5-6 år.

Ikke i dette landet ,nei... Skulle klart å svidd av 100K før jul... :whistle:

Lenke til kommentar
Men jeg er ganske sikker på at med 100 000kr til bare alkohol kan jeg holde man konstant full i 5-6 år.

Hvis vi først skal regne litt på det:

Dyreste løsning:

100 000,- / 50,- (halvliter, ute) = 1000 liter øl = 36 000 gram alkohol

Timer forbrenning = (36 000 gram) / (10 gram/time) = 3600 timer = 150 døgn

Alkohol gjør deg trøtt, ergo du sover 12 timer døgnet = 100 000 kr gir promille i litt under ett år

Billigste løsning:

100 000,- / 75,- (literpris billig pappvin) = 1333 liter vin = 123 000 gram alkohol

Timer forbrenning = (123 000 gram) / (10 gram/time) = 12 300 timer = 5 125 døgn = 14 år

Har du 100 000 kr til bruk på alkohol, kjøp billig papp og vær drita i godt over 25 år, hvis du lever så lenge.

Billig å være alkoholiker hvis du har rett innstilling :p

Endret av runesole
Lenke til kommentar
Vet ikke, når man øl ble brygget samtidig med mjød, lover rundt ølbrygging fantes i år 900 i norge i følge wikipedia, alkohol historie er ikke min sterke side, men vil du vite de intrekate delene om hvordan en kanon fungerte på 1800tallet og taktikker brukt rundt disse kanonene er jeg din mann

OT: Ja takk.

Lenke til kommentar
Hvis vi først skal regne litt på det:

Dyreste løsning:

100 000,- / 50,- (halvliter, ute) = 1000 liter øl = 36 000 gram alkohol

Timer forbrenning = (36 000 gram) / (10 gram/time) = 3600 timer = 150 døgn

Alkohol gjør deg trøtt, ergo du sover 12 timer døgnet = 100 000 kr gir promille i litt under ett år

Billigste løsning:

100 000,- / 75,- (literpris billig pappvin) = 1333 liter vin = 123 000 gram alkohol

Timer forbrenning = (123 000 gram) / (10 gram/time) = 12 300 timer = 5 125 døgn = 14 år

Har du 100 000 kr til bruk på alkohol, kjøp billig papp og vær drita i godt over 25 år, hvis du lever så lenge.

Billig å være alkoholiker hvis du har rett innstilling :p

Øl til 50 spenn ute tror du skal lete lenge etter...

Og må vel nesten ta med merkostnder oxå da... (damer skal ha drinker, osv...)

edit: fa** så quotingen skulle feile da... :S

Endret av Qtecman
Lenke til kommentar
Vet ikke, når man øl ble brygget samtidig med mjød, lover rundt ølbrygging fantes i år 900 i norge i følge wikipedia, alkohol historie er ikke min sterke side, men vil du vite de intrekate delene om hvordan en kanon fungerte på 1800tallet og taktikker brukt rundt disse kanonene er jeg din mann

OT: Ja takk.

As you wish

På tidlig 1800tallet var det to typer felt kanon(field artillery) Gun(kanon) og Howitzer(Haubits)

Begge typene var munnladere, altså man ladet dem ved å stappe krutt og kule ned løpet.

En kanon skøyt en rundt jernkule som var solid gjennom hele, de drepte enkelt og greit ved å meie ned det kula traff, gjerne dele folk i to.

De fanties i mange kalibere, de minste var 3pdr(3 pundere) som skøyt en kule på ca. 1,5kg du hadde også 4pdr, 6pdr, 8 og 9dpr samt 12pdrs, de siste skøyt en kule på ca. 6 kg og kunne i teorien drepe på 1700 meter. Mens en 3pdr hadde en rekkevidde på ca. 500 meter.

Men alle hadde også en annen type ammo, så kalt caseshot/canister/grape dette gjorde kanonene om til ENORME hagler. men i stede for å skyte 9 6mm kuler, skøyt de 80-160 15mm kuler. Dette var kanskje det ultimate anti persjonel våpenet noen gang oppfunnet, og brukes i moderne tanks i dag.

Rekkevidden var ca. 300-400 meter, men jo nærmere du var løpet jo værre var det, mens en kanonkule kunne drepe 1-5 folk i vanlig bruk, mens canister kunne blåse full i rekkene på infanteri, slå ned 15-20 soldater på en gang og jo nærmere du var kanonen jo mindre var igjen av deg når du ble truffet, du ble bokstavligtalt revet i filler og gikk i oppløsning.

På slagmarken ble større kanoner 8-12pdr plasert i større batterier for å hammre fienden, de mindre kanonene var mer mobile og ble flyttet mer rundt. Du hadde også heste artilleri som var veldig mobilt.

Det man gjerne gjorde var å ta et hestebatteri på 4-6 kanoner i kaliber 4-6pdrs man red kanonene intil 300 meter av fienden, og skøyt på dem med canister, dette utsatte infanteriet for voldsome tap.

Napoleon hadde også en kjærlighet for grand batteries, der han sammlet 40 til over 160 kanoner og bombaderte fiendens linje i håp om å skape frykt i fienden.

Howitzers var anderledes, de kunne skyte vanlige kuler og canister, men også granater, hule jern kuler fylt med krutt som eksplodere, de var vansklige å bruke pga. du måtte ha lunte som gjorde at du måtte time luntas brenne tid med distansen til fienden, dette gjorde at de ikke var så effektive mot beveglige mål som infanteri eller kavaleri i beveglese, men var effektive mot hus og andre kanoner,

Viss du vil vite mer så si i fra, så skal jeg fortelle hvordan kanoner forandret seg i løpet av 1800tallet

Lenke til kommentar

Kanoner på slagmarken var laget av bronse, så det var ikke så mye herdings prosses, det var ganske hardt som basis, og man trengte mindre av det så kanonenen var lettere om man lagde dem av støpejern.

Kanoner på båter der vekt ikke var like viktig ble laget av god gammal dags støpejern og ble herdet på den vanlige måten.

Det var ikke noe stål involvert så herdig og støping var ganske basic

På midten av 1800tallet, da jern behandings prosseser ble bedre, dukket det opp jern kanoner gjerne med riflede løp på slagmarken, men i begynnelen hadde de en tedens til å eksplodere, det er høyt trykk i løper på kanoner og hjern var mer ømfintlige for rask varme for så rask kjøling.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, jeg faller bare dypere og dypere ned i alkoholsimen, har nå bestemt meg for å lære meg å like wiskey, den mannligste drikken av dem alle, som wannabie cowboy må jeg jo lære meg å drikke det.

Tenkte å kjøpe et par halv eller kvart flasker, først den billigste typen så en av de dyreste for å se om jeg kan smake noe forskjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...