Gå til innhold

Bli sterkere og gå opp i vekt!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nå 17 år, veier 65 kg og er ca. 180 høy... Spilt amerikansk fotball i en mnd. nå og føler det hjelper, men jeg går liksom ikke så mye opp i vekt av den treninga uten riktig mat/tilskudd. Kjenner at lårene allerede har blitt strammere, men nå vil jeg gå opp i vekt (mest vekt fra muskler, ikke altfor mye fett), og bli mye sterkere!

Har lest litt om proteinpulver og sånt men det er maaasse forskjellige meninger, så vet ikke hva jeg skal tro. Vel, det jeg kan trenge litt hjelp med er å få opp et treningsprogram (har tilgang til studio), tips om hva som bør spises og hvis dere vet av noe pulvere/annet tilskudd for å raskt gå opp i vekt. Før sommerferien vil jeg være i hvertfall oppe i 75 - 80 kg! Har veid 65 kilo utrolig lenge nå og føler ikke jeg blir noe tyngre. Har akk startet på studio, så kan ikke forvente store resultater der enda, men derfor har jeg lyst på et solid program og et solid kosthold med tanke på muskler. Er ikke farlig med meg om jeg ikke får den tighteste sixpacken, for jeg er ute etter å bli sterkere og tyngre... Ikke strammest mulig kropp!

Trenger program/kosthold etter hva jeg driver med (amerikansk fotball), og til vinteren neste år igjen (hockey). Derfor trenger jeg ikke størst muskler heller, men vil bli myyyyyyyyye sterkere, og samtidig smidig og rask.

Kan noen hjelpe meg litt? Sorry for at det ble rotete, men kom på ting underveis som jeg burde få med...

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

du er 17 år, 180 og veier 65, det kan ta litt tid å nå opp på ønsket nivå :p. For å bli sterkere må du begynne med vekter som er tyngre enn det du er vant med (som sier seg selv). til sammenligning er jeg nesten 185 og veier 80 kg ( snart 18)., jeg har trent i ett år og er nok det som gjør at jeg veier så mye. tror ikke du klarer å bygge 15 kg med muskelmasse før sommern, men sterkere blir du garantert ved å trene styrke.

begynn lett, du kjenner selv hvor mye du klarer. Husk god oppvarming for å unngå skader. drit i proteinpulver og alt det når du nettopp har begynt å trene. spis mat 1-2 timer før trening (IKKE rett før, unngå også å trene sulten siden da vil kroppen bruke reservene eller noe sånt), og hiv i deg noe RETT etter ( innen en halvtime) treningen. jeg spiser havregryn.

begynn gjerne med apparater som har baner, altså der du ikke får styrket musklene for balanse i feks armene. Etter hvert kan du over til vekter, gjerne de samme øvelsene, men her har du ikke baner å støtte deg til så du får brukte ekstra muskler, det blir gjerne tyngre, men effektiviteten blir bedre. sikkert litt dårlig forklart fra min side. Feks denne har ferdigbestemte baner, mens med vekter kan du gjøre samme øvelse liggende, men uten hjelpende baner. Altså du kan ikke risikere å miste kontrollen eller at armene detter til sides hvis du bruker apparater med baner

husk å trene alle musklene og ikke bare overkroppen feks. Ikke tren de samme musklene rett etter hverandre. Feks: mandag- biceps + mage + lår underside, onsdag triceps + rygg + bryst + lår overside, fredag- samme som mandag, veldig enkelt eksempel

orker ikke skrive mer nå :)

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Da vil eg sei trenerane dine gjorde ein grov feil, teknikk er det desidert viktigaste aspektet ved trening, å bygge opp eit grunnlag av styrke ved å bruke låste bevegelser fungerer bare mot sitt formål dersom målet ditt er å kunne løfte tunge frivekter.

jeg sa ingenting om mitt mål til trenerne. de sa det kunne vært lurt å begynne med apparater for så å gå løs på de tyngre vektene. Så jeg gjorde det og er glad for det!

med mindre du er kyndig og en treningsinstruktør selv holder jeg meg til deres forklaring. jeg skjønner ikke at jeg gidder å diskutere dette en gang. Det er ikke meg som har starta denne tråden. bruk heller kunnskapene dine på å hjelpe han som har starta dette.

siden han ikke har trent før er det jo greit å begynne med apparater som har baner for å bygge opp de grunnleggende musklene som minst skal til for å klare vektene.

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Jeg skjønner faktisk at han gidder å diskutere det, hvis du sier ting som er usant. Og det er jo ikke sånn at hvis han starter med frivekter så må han legge på masse kilo? Hør på hvalder, han har greie på det han. Men tviler ikke på at det du gjorde har funka for deg heller.

Lenke til kommentar

jeg har da ikke sagt noe som er usant. det er delte meninger om det. akkurat som det er delte meninger om proteinpulver funker eller ikke.

Siden jeg aldri hadde trent før, ei eller trådstarter, fikk jeg et tips av en treningsinstruktør om at det kunne være greit å begynne med apparatene for å bygge opp musklene litt før man går over til vekter.

får jo alle mot meg nå, så gidder ikke drive å forsvare meg selv. Det er ikke livs viktig det med apparater, tenkte bare det kunne være en mild overgang

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Dritt i six packen, bare GLEM DEN. Når du skal opp i vekt så skal du være i kalori overskudd, ta gainers. Drikk oljer, spis nøtter, drikk mye melk (2-4liter) , og spise 6 måltider. Hjalp meg å gå fra 55kg til 70kg på 6 månder :)

Og nei, ikke tren med apperatene. Du skal være ekte mannfolk, ta masse knebøy, benk og markløft. Ta knebøy hver trening. Så skal jeg love deg at du går opp i vekt.

Og nei, du trenger ikke protein pulver. Hvis du dog velger pulver i stenden for, så velg karb pulver eller så blander du protein og carbs.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...