Gå til innhold

Anbefalinger av objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg har muligheten til å få kjøpt billig fotoutstyr fra USA, og lurer litt på hvilke synspunkter dere har. Dollaren er i skrivende stund ca 5,5, så sjansene for god investering er absolutt til stede.

Jeg er ute etter normalzoom i første omgang, for så å på sikt kanskje bytte ut min 18-200 med tele opp mot 300-350mm.

Bruksområdene er alt fra uformell selskapsfotografering og naturbilder til makro og litt mer seriøse og formelle settinger. Kort sagt allsidige motiv.

Jeg presenterer da noen alternativer med norsk butikkpris og eBay-pris (for å få et bilde av prisnivået i USA). Ønsker da innspill på alternativene både hvorfor og hvorfor ikke velge det aktuelle objektivet. I tillegg ønsker jeg innspill på et par blitzer til slutt.

1. Canon EF 17-40mm F4.0L USM Objektiv (ca 7300 kr / 700$)

Et vidvinkelobjektiv som fokuserer (er det ikke IF?) raskt og som også tåler litt har jeg forstått. Men er det ikke litt lite lyssterkt? Har blitt anbefalt å kjøpe dette, men ønsker second opinions.

2. Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) (ca 3300 / ?$

Samme zoomområde, men mer lyssterk. Ikke like raskt fokus som nr 1, eller vidvinkel. Derimot halve prisen i Norge.

3. SIGMA 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO (IF)(ca 2800 kr / 350$)

Rette zoomområde, men vidvinkel, noe jeg for så vidt har, selv om det bare er converter. Virker på meg som nr 2 er mer aktuell da, siden det har F2,8 gjennom hele zoomområdet og jeg allerede har vidvinkelmulighet, eller? Denne er derimot IF, noe som kanskje ikke betyr all verden?

4. Tamron AF SP 28-75MM F/2.8 XR Di CANON (ca 4000 kr / 440$)

Makrolinse med riktig zoomområde og ok lyssterk. Mye samme som nr. 2 bortsett fra makro.

5. Canon Blitz Speedlite 430 EX II (ca 2300 kr / 290$)

Jeg er nybegynner på ekstern blitz, men det virker som denne er midt på treet. Hverken billigeste og simpleste, men heller ikke proffblitz, selv om den har en mengde funksjoner man kan utforske.

Kom derimot gjerne med andre forslag, både når det gjelder objektiv, blitz eller filter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at mva og frakt kommer i tillegg. Da er det ofte ikke så mye å spare framfor å handle i norge med 5 års reklamasjonsrett. Tamron 28-70 er forresten ikke et makroOBJEKTIV. Anbefaler deg å se på Tamron sin nye normalzoom med bildestabilisering.

Ikke snakk om hverken frakt eller mva, siden det er noen på ferie som kjøper. Link til Tamron sin nye?

Endret av Newsbee
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "ikke vidvinkel". Alt under 30-35 mm på kameraet ditt regnes som vidvinkel. "Grensen" for ultravidvinkel går i mine øyne ved rundt 18 mm.

Upresist formulert ser jeg, samtidig som jeg bommet litt på begrepene :)

Lenke til kommentar

Ville i tilegg sett på et av Canon sine nye objektiv, kansje i hyllene i statene. Det er 15-85mm f3,5-5,6. Det vil si 24-136mm omregnet. De mener jeg man har riktig god vidvinkel uten særlig kroming. Kjempefin å fotografere både inne og ute med (god vidvinkel i liten stue). Har selv 18-200mm og 10-20mm, men skal se på 15-85mm som erstatter for begge når objektivet kommer til fotovideo. Bruker fastobjektiv der jeg trenger god blender og for de ekstra gode bildene.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke denne? Essensielt samme som Tamron 17-50 som du nevner, men med stabilisator. Koster $649.

Jeg gav fra meg 3 alternativer jeg, deriblant den du nevner her. I tillegg også Canon 17-40 og 85mm...så får vi se hva nissen kommer med, og ikke minst til hvilken pris :)

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...