Gå til innhold

Kjøpt Olympus E620, noen spm

Anbefalte innlegg

Skal endelig somle meg til å investere i DSLR, men orker nesten ikke tanken på å sette meg alt for mye inn i detaljer etc etc da det i den casen vil gå evigheter før eg får somlet meg til å kjøpe :)

Har i utgangspunktet lyst på et Olympus, da eg har hatt olympus kamera, kompakt sådan, i mange år og kjenner greit til dets funksjoner osv osv. Men er åpen for andre kamera, hvis pris vs kvalitet stemmer for andre kamera.

Eg tenker å kjøpe et litt skikkelig, slik at eg kan ha det i mange år. Har ikke tenkt så sinnsykt mye på pris, men ikke for tett opp i 10k inkl. et kitobjektiv.

Så, noen som kan anbefale meg? Har ikke peiling på ka som er modellrekkefølger på andre kamera enn EOS serien, så blir vanskelig å bare sette igang og søke på akam og prisguiden.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har både Canon og Olympus. Det som jeg synes er et problem med Canon sin EOS serie, er å lage en god pakke til fornuftig pris. Det blir fort dyrt når du skal ha brukbar optikk med stabilisering.

Jeg vil sammenligne E-620 med EOS 500D. Fordelen E-620 er utvippbar skjerm, bildestabilisering i huset, samt god og rimelig kit-optikk. Fordel EOS 500D er video hvis du har behov for det.

Hvis du synes E-620 og 500D husene blir for små; så er E-30 og EOS 40D/50D mer fornuftig. Men da har du lite med penger igjen til god optikk.

Tom

Lenke til kommentar

Sjekk bruktmarkedet på finn.no og foto.no

Det er lov å prute. 60-80% av nypris, avhengig av hvor gammelt utstyret er. Husk å kjøp fra noen som

har original emballasje, alt av tilbehør og kvittering(er). Det finnes dobbekit pakker av både E-620 og E-520 på bruktmarkedet. Sparer du på hus og kitbjektiver kan du heller bruke penger på noe "digg".

Da mener jeg objektiver som passer din interesse. Noen liker makro, noen liker f/1,4 objektiver, noen liker tele og andre liker ekstrem vidvinkel. Du bør/må finne ut hva du liker ved å bruke kitobjektivene.

Jeg er ikke rette person til å si dette siden jeg har kjøpt og solgt fotoutstyr for snart 70-80K de siste 18mnd. Men jeg prøver :roll:

Lenke til kommentar

Hei

Kan prøve å gi deg en kort oppsumering av de ulike modellene til olympus:

De kameraene jeg har brukt:

E-3: Toppmodell som det svirrer rykter om at snart skal oppdateres. Er bygget som en tanks og nesten helt vanntett. Stor søker, flere fokuspunkter/rask AF og 5 bilder/s er noen de andre fordelene, men noe stort og tungt. Tipper at du kan få dette ganske rimelig på bruktmarkedet nå. Vippbar skjerm.

E520: Kanskje en utgående modelllinje. Har et veldig behagelig grep. Ligger mange slike ute på bruktmakedet og er et bra nybegynnerkamera dersom E420/E620 blir litt for små.

E420/(E450): Svært lite og lett. Har ikke bildestabilisator. Dersom liten størrelse er viktig, men er overaskende bra å holde sammen med noen av de større objektivene.

Andre:

E620: Olympus sist lanserte DSLR. Nesten like lite som E4xx, men har bedre søker, bildestabilisator og vippbar skjerm + bedre sensor/bildekvalitet. Utrolig mye funksjonalitet i forhold til størrelse.

E30: Ligger midt mellom E3 og 520 i størrelse/vekt. Husker ikke helt detaljene men mener det har flere fokuspunkter, større søker og raskere opptakshastighet. Vippbar skjerm

Mikro FourThirds: Systemkamera uten speil. Olympus har lansert EP1 som har per dags dato olympus beste sensor. Svært lite og lett, men kan etter min mening ikke erstatte speilrefleks pga for treg autofokus og manglende søker. Olympus vil sannsynligvis i nær framtid også slippe et nytt kamera i denne klassen (innen desember?)

Olympus vs. andre merker:

Bakdeler: Mindre sensor; noe mer støy ved høy iso. Ikke like mange produsenter å kjøpe objektiver fra. ( mangler litt på fastoptikk)

Fordeler: relativt mindre kameraer/objektiver. Bildestabilisering i selve kamerahusene. Objektivene; olympus har ikke nesten ikke laget dårlige objektiver--> kitzoomene er av svært god kvalitet.

Mitt råd til deg er å stille deg selv spørsmålet hva du vil oppnå med å kjøpe speilrefleks?, I hvilke situasjoner og type bilder har du lyst å ta? (action, makro, natur, reise osv)

Les tester på internett, dpreview.com er en bra plass og starte. 10000 er endel penger og dersom det er det du har tenkt å bruke på kamerautsyr iløpet av ca. 1-2 år bør du også vurdere å kjøpe et billigere kamerahus (gjerne brukt) og ha resten til objektiver (blir ikke "utdatert" like raskt), blitz og evt. stativ når du ser hvilke behov du har.

Endret av -tore-
Lenke til kommentar

Olympus E620 er ett meget bra kamera som jeg tror kunne dekke ditt behov .

Selv har jeg Olympus E520 og E3 .

Flere som jeg kjenner har kjøpt E 620 nylig , å de er alle meget fornøyde .

Største fordelen til Olympus , sånn som jeg ser det da er att de har bildestabilisering i huset .

Pluss att Olympus har noen av de beste objektivene som er på markedet til en rimelig pris .

E620 koster under 6 tusen med objektiv , mye kamera for pengene det :)

Lenke til kommentar

Takk for gode gjennomganger og gode innlegg folkens.

Kommer nok til å begynne med kit objektiver ja. Tenkte i utgangspunktet noe ala den typen som følger med Canon sine kit. Så får eg ta noen bilder og derfra danne meg et utgangspunkt for videre innkjøp av objektiver.

Eg har ingen ambisjoner om å bli noen proffotograf, men har hatt en oppegående interesse for bilder i mange år. Har dalt litt etterhvert som kamera ble utdatert og tungt å bruke. Og nå blir det vel mest bilder av familie og bilder fra turer i fjell og mark. Type jakt, ski etc.

Så må nesten se ka eg savne og kjøpe deretter.

Lese litt om disse kamerane. Har lest litt, og olympus får jevnt over veldig gode skussmål. Og siden eg er glad i Olympus fra før av så tipper eg det heller den veien. De tingene som Olympus sliter med vil eg neppe henge meg opp i før eg evt. har kommet så langt at eg allikevel må til med nytt og bedre kamera :)

Sånn roughly nå så ligger eg mellom E620 og E30. Sistnevnte vil som nevnt over her gå mer utover "leketøy" til kamera, så kan godt hende at en E620 som koster noget mindre vil være mer fornuftig til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at grepet på E-620 er mindre enn på f. eks E-520. Om det er bedre/dårligere får du nesten avgjøre når du tar deg en tur på butikken og sjekker kameraene ut.

Jeg er litt i samme situasjon som deg og fikk særlig anbefalt E-620, men grepet var rett og slett litt for lite for mine hender.

Lenke til kommentar

Må bare slenge inn litt egne meninger i fall du går for alle anbefalingene om Olympus. Det nevnes jo også her at brukerne har høyst forskjellige behov når det gjelder objektiver.

Nå har jeg selv dobbeltkitet til Olympus, ifb. med kjøp av E-400 i sin tid. Fra før hadde jeg et ultrazoom med dertil godt brennviddeområde. Kitobjektivet 14-42 var da helt greit i vidvinkelenden, mens 40-150 ble for meg en smule snaut i teleenden. Regner med at du har fått med deg at Olympus og FourThirds-systemet med mindre bildebrikke enn de andre da har en cropfaktor på x2, mens de fleste andre ligger på 1.5 og 1.6. Man får altså i praksis dobbelt av brennvidden. Og 300mm tele ble for meg da litt lite. I det hele tatt ble området 40-150 altfor snevert når teleobjektiv var aktuelt. Jeg kjøpte derfor 70-300'n til Olympus, som er et særdeles billig og meget godt telezoomobjektiv. Svært mye kjappere autofokus enn kitobjektivene har det også. Det var saker! effektivt 140-600mm er svært morsomt til f.eks. dyr og fugler. Det ligger for tiden på mellom 2 og 3 lapper så vidt jeg vet. I tillegg har vi 35mm makroen, også fra Olympus. Det ligger på snaue 2 lapper. Jeg ville derfor klart meg med 14-42 og altså heller kjøpt et eller begge de to ovennevnte, det er iallfall for meg en super objektivpark. 12-60'n har også fått mye skryt, men er i en annen prisklasse, som man heller kan vurdere etter hvert som man blir kjent med kameraet.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Vel, vi venter ... :)

Den som venter på noe godt vet du ...

Det jeg er uenig med deg i at 40-150mm kontra 70-300mm. Jeg bruker 40-150mm veldig mye og synes den er utrolig allsidig. For meg så er 70-300mm mere et spesial-objektiv for de gangene jeg virkelig trenger lang brennvidde. Du sier at 70-300mm er raskere på fokus enn kit-objektivene. Det stemmer ikke med min erfaring; kan du ha de eldre utgavene?

Mitt råd er ihvertfall å begynne 14-42mm og 40-150mm; og så kjøpe 70-300mm i tillegg hvis behovet melder seg.

Tom

Lenke til kommentar

Nå har eg vært og holdt i en E620. Syntest det passet greit i hendene mine. Ikke noe dårligere enn type Eos eller Nikon D60/70 som er de kamerane eg stort sett har vært borti.

Hvor går man for å få fingrene i et E30 kamera? Elkjøp og co har jo stort sett bare EOS eller billigere olypus kamera i butikkene sine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...