f(x) Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg fikk for en uke siden en Puxing PX-777 VHF i posten. Jeg brukte den på jakt denne uken, og den virket helt fint, men skulle gjerne hatt bedre rekkevidde. Jeg lurer derfor på hvilken lang antenne jeg skal kjøpe. Jeg tenke å kjøpe på eBay (var der jeg kjøpte radioen også) og vil ikke bruke så alt for mye penger. Hvor lang bør den være? Holder 40 cm eller bør jeg ha 50cm? Radioen har et feste som heter SMA Female Her er noen jeg har sett på: Nagoya NA-771 - 396mm Nagoya NA-777 - 490mm - virker ikke denne? det står 26-34mHz. Endret 23. oktober 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Ingen som vet? Vet at flere enn meg har denne radioen her inne på forumet. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Siden ingen vet dette bør jeg vel endre spørsmålet litt: Hvis du har en eller annen jaktradio, VHF etc. hvor lang antene har du, hvis du har lang antenne? Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Jeg har en Lafayette micro 3+ med lang antenne og den er 40cm tror jeg. Anbefaler 40 eller mer Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Så 40cm er nok? Hvor mye øker rekkevidden i forhold til en vanlig kort antenne (17cm)? Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg er ikke noen ekspert på feltet men jeg merker stoor forskjell i det ganske kuperte terrenget jeg jakter i. Både på Sendings kvalitet og mottak Før så kunne jeg ikke høre stort når jeg satt litt lavere i daler og sånne ting men nå skal det mye mere til for og forværre kvaliteten, men husk at en kasteantenne er det beste på faste poster/plasser Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Hva er en kasteantenne? Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 En kasteantenne er antenneledning/kabel som er oppbevart vanligvis på en rull som du kan strekke opp i ett tre/tårn ol. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Bør helst ha noe mest mulig mobilt så jeg slipper a rulle ut og inn på post. Trur jeg kommer til å bestille 40cm antenne. Bedre blir det uansett. Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hver cm teller Skittjakt! Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 husk å vær litt forsiktig med den radioen, det er en amatørradio, blir det kontor kan du bli fra tatt radioen, Å siden du spør regner jeg med at du ikke er det. vær glad for at du ikke bor i nærheten av meg, hilsen radioamatør Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 husk å vær litt forsiktig med den radioen, det er en amatørradio,blir det kontor kan du bli fra tatt radioen, Å siden du spør regner jeg med at du ikke er det. vær glad for at du ikke bor i nærheten av meg, hilsen radioamatør Kontor? Hva er galt med å ha en slik som jaktradio? Hva hadde skjedd om jeg hadde bodd i nærheten av deg da? Jeg har da ingen planer om å bruke den til å forstyrre frekvenser som andre bruker. Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 husk å vær litt forsiktig med den radioen, det er en amatørradio,blir det kontor kan du bli fra tatt radioen, Å siden du spør regner jeg med at du ikke er det. vær glad for at du ikke bor i nærheten av meg, hilsen radioamatør Kontor? Hva er galt med å ha en slik som jaktradio? Hva hadde skjedd om jeg hadde bodd i nærheten av deg da? Jeg har da ingen planer om å bruke den til å forstyrre frekvenser som andre bruker. Kontor? sorry er dyslektiker. Hva hadde skjedd om jeg hadde bodd i nærheten av deg da, det vil jeg helst holde for meg selv. Jeg har da ingen planer om å bruke den til å forstyrre frekvenser som andre bruker. det er hva du sier. det man gjør er noe annet, vil ikke med dette si at du forstyrre frekvenser med vitten å vilje, men det er noe som heter speilfrekvens å den kan du forstyrre på uten å vite det. her er de norske frekvensene for jakt. Jakt 143,900 MHz Jaktradio Kanal 01 Jakt 139,400 MHz Jaktradio Kanal 02 Jakt 143,350 MHz Jaktradio Kanal 03 Jakt 138,850 MHz Jaktradio Kanal 04 Jakt 143,250 MHz Jaktradio Kanal 05 Jakt 138,750 MHz Jaktradio Kanal 06 alle radioer som skal brukes i norge skal være CE merket. husk å bruke den med fornuft så går det sikker bra. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) det er hva du sier. det man gjør er noe annet,vil ikke med dette si at du forstyrre frekvenser med vitten å vilje, men det er noe som heter speilfrekvens å den kan du forstyrre på uten å vite det. Jeg er ikke dum, og jeg forstyrrer ingen med vilje. Jeg vet såppas at å kødde med frekvenser andre bruker er oppskriften på å bli fratatt radioen, noe jeg ikke har lyst til skal skje. Da sier det seg selv at jeg ikke prøver å ødelegge for andre. Det med speilfrekvens og forstyrrelse kan du gjerne greie ut for meg. Radioen er selvfølgelig CE og FCC godkjent. Alle jaktkanalene har jeg allerede lagt inn i minnet. Alle kanaler som jeg kun har lagt inn for å høre på er lagt inn uten sendingsfrekvens, så jeg kan umulig bryte inn på frekvensen. Endret 5. februar 2010 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå