espen88 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Jeg har vert 100% Microsoft siden første gang jeg fikk meg en PC, men jeg begynner å bli litt lei av at vanlige PC bærbare generelt ser skikkelig stygge ut i forhold til Apple sine så vurderer jeg å gi MacBook pro en sjanse. (Bortsett fra HP Envy som kommer snart. Men den er svindyr.) Hvordan er det med støtte for ting som jeg har i Windows? Ting som spill, Netbeans(java program) + andre programmer? Er det bare å installere ting uten å tenke seg over, eller må man lete etter program som støtter Mac? Har hatt litt inntrykk av at skal man først velge Apple, så bør man ha ALT fra Apple. Type iTunes, iPhone (har Windows mobile nå), og en hel haug med andre Microsoft greier som burde byttes ut med Apple produkter. I hvilke grad stemmer dette? Kommer til å ha en stasjonær med Windows7 samtidig. Så det eneste som bekymrer meg er vel egentlig hvordan MacBook takler ting som programmering i Java og lignende ting som jeg trenger på skolen. Er det noen som har erfaring med bruk av MacBook Pro til NetBeans, National Instruments LabView, Altera Quartus ? Endret 23. oktober 2009 av espen88 Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Og til slutt. Apple skryter så voldsomt av sikkerheten til MacBook. Hva må du gjøre for å beskytte den med en gang du kjøper den? (type antivirus, brannmur osv?) Eller er dette ikke nødvendig/tilgjengelig? Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg har brukt macbook i noen år. Jeg har aldri trengt å tenke på virus. Så tror ikke du skal bekymre deg over det. Men det er riktig i ganske stor grad at programmene du laster ned må være kompatible med mac, og du kan ikke bare laste ned random program og forvente at de støtter mac. I tilegg vil du nok finne det ganske mer komfortabelt og brukervennlig å ha en iphone synkroniserende med en mac enn en windows mobil Hvis dette skaper problemer kan du alltids installere windows på macen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Labview er egentlig et rent Mac program, og har blitt portet til Windows og Linux senere. Litt som Adobe sine program, også opprinnelig bare Mac. Netbeans kjører på alt. Realiteten er vel at andelen som kjører Netbeans på Mac og Linux er langt større enn andelen som bruker disse ellers. Quartus er det litt verre ned, den kjøre på Windows og diverse Linux distroer. Slik sett burde den kunne kjøres på Mac også. Men noe av det som kan kjøres på *nix er kresent på distro og nekter plent BSD baserte OS. Eller så ser jeg flere og flere programmerer som velger Mac. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Labview er egentlig et rent Mac program, og har blitt portet til Windows og Linux senere. Litt som Adobe sine program, også opprinnelig bare Mac. Netbeans kjører på alt. Realiteten er vel at andelen som kjører Netbeans på Mac og Linux er langt større enn andelen som bruker disse ellers. Quartus er det litt verre ned, den kjøre på Windows og diverse Linux distroer. Slik sett burde den kunne kjøres på Mac også. Men noe av det som kan kjøres på *nix er kresent på distro og nekter plent BSD baserte OS. Eller så ser jeg flere og flere programmerer som velger Mac. Tusen hjertlig takk for et meget presist svar! Alkohoel: Hvordan vil det funke med windows på mac da? Er dette noe som er normalt å gjøre? Og hvordan blir det med virus og sånt hvis man bruker windows på mac? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Jeg er ikke Alkohoel, men jeg kan komme med svaret. Windows går helt greitt på Mac - følgende alternativer finnes. 1. Boot Camp - gir dualboot Mac/Windows. Løsningen om man skal spille noen mindre krevende Windowsspill. 2. Windows i en virtuell maskin, alternativer er Parallels, VirtualBox, VMware. En del tips finner du Running Windows on Intel based Macs. Boot Camp gjør at Windows er Windows, med eventuelle windowsplager. Personlig kjører flertallet av mine bekjente med Mac, Windows i Parallels eller VirtualBox. Helt greitt for applikasjonstesting, programmering etc. Endret 26. oktober 2009 av Bolson Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg er ikke Alkohoel, men jeg kan komme med svaret. Windows går helt greitt på Mac - følgende alternativer finnes. 1. Boot Camp - gir dualboot Mac/Windows. Løsningen om man skal spille noen mindre krevende Windowsspill. 2. Windows i en virtuell maskin, alternativer er Parallels, VirtualBox, VMware. En del tips finner du Running Windows on Intel based Macs. Boot Camp gjør at Windows er Windows, med eventuelle windowsplager. Personlig kjører flertallet av mine bekjente med Mac, Windows i Parallels eller VirtualBox. Helt greitt for applikasjonstesting, programmering etc. Ok Tusen takk for raskt og presist svar (igjen) ^^ Da gjenstår bare litt somling frem og tilbake mellom HP Envy15 og MacBook Pro15 før jeg bestemmer meg Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå