Gå til innhold

[Løst]Windows XP Home Edition OEM-systembyggerpakke

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i dag kjøpt denne pakken på Elkjøp. Jeg har rotet bort Windows-cden som var med den bærbare som jeg kjøpte for ca. 3 år siden.

Så til mitt spørsmål: kan jeg reinstallere Windows med denne CD-en og beholde den gamle lisensnøkkelen slik at jeg kan bruke denne nøkkelen som jeg kjøpte idag på den stasjonære som har piratkopi?

Grunnen til at jeg vil reinstallere på den med gyldig lisens er fordi Windows begynner å bli treg og at jeg har installert og avinstallert en masse programmer og da er det normalt at det blir igjen rester etter disse programmene. Så derfor er det en god ide å installere Windows på nytt, tror jeg. Det er jo ikke gjort på 3 år.

Håper noen kan hjelpe meg her :)

MVH

Kamelot

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolig fikk du en OEM lisens den gangen for lenge siden, og prøver du å installere den på en ny pc, vil du nok ikke få aktivert den automatisk.

Men det kan være du får aktivert den via den automatiske telefon tjenesten.

Kan også være at det ikke går, da du strengt tatt ikke kan flytte OEM lisenser fra en pc til en annen.

Lenke til kommentar
Så til mitt spørsmål: kan jeg reinstallere Windows med denne CD-en og beholde den gamle lisensnøkkelen slik at jeg kan bruke denne nøkkelen som jeg kjøpte idag på den stasjonære som har piratkopi?

Lisensen du har kjøpt gjelder en PC. Slik jeg leser deg spør du om du kan benytte samme nøkkel på 2 PCer. Det kan du ikke.

Lenke til kommentar

Takker for svar fra dere begge to :)

Jeg putter inn DVD-en og starter maskinen på nytt. Framgangsmåten er grei. Men: Når jeg kommer til det punktet der jeg skal skrive inn lisensnøkkelen og taster inn de tallene som står på merket under PC-en, da har jeg brukt en lisensnøkkel, ikke sant? mitt spørsmål var egentlig om det gikk an å bruke den samme DVD-en på en annen PC etterpå og skrive ny lisensnøkkel, ikke den samme som står under PC-en, men den lisensen som var med DVD-en?

Håper dette var forståelig :)

Lenke til kommentar

Takker for svar fra deg myhken2. Det var akkurat det jeg trengte å vite :) Så kan jeg nevne at jeg har funnet igjen Recovery-CDen som jeg ikke har sett siden jeg kjøpte PC-en for over 3 år siden.

Er ikke det typisk...

Men nå har jeg jo en lisens tilgode. Så nå er det bare å velge hvilke PC-er jeg skal installere den på. Det blir nok på en eller annen gammel pc som jeg bruker til testing :)

Men igjen: Takk til alle for svar.

Kamelot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...