Gå til innhold

Gå inn i fond nå?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det kommer en såkalt "dobbel dip", men det er jo endel som har sagt at de tror dette. Ingen vet noe som helst, det er rett og slett bare tipping (om så kvalifisert tipping) når det kommer til økonomi. Har selv plassert en god del penger i Skagen Kontiki, selv om jeg egentlig tror at det ville vært mer lønnsomt å først sette pengene i ett Oslo Børs fond (Skagen Vekst) og deretter plassere pengene i Skagen Kontiki etter nyttår.

En ting du må tenke på er at de som kommer fram i media er enten de som sier at det kommer til å gå virkelig bra eller virkelig dårlig framover. En kommer ikke på nyhetene dersom man sier at en tror at det vil holde seg slik det er idag. Så egentlig lønner det seg å ikke høre på media, men å gjøre seg opp sin egen mening.

Lenke til kommentar

Etter at børsen har gått noe sånt som 70% opp begynner du å vurdere børsen.

Det er lovlig sent. Børsen går neppe 70% på nytt i løpet av det neste året. Fordi det alltid er vanskelig å vite hvilket tidspunkt man skal gå inn på så anbefales det og kjøpe fond hyppig. Fordel kjøpene dine så vil du forhåpentligvis få noe dyrt og noe billig.

Å vente på en nedtur kan bli forgjevs. Hva om det ikke kommer en nedtur men kursene fortsetter å stige? Hvor langt kan kursene stigen før du forkaster din 'vente-strategi'?

Jeg gikk inn nylig, igjen, gjør det stadig, igrunn så snart jeg har noe å kjøpe for, men jeg aner ikke om tidspunktet er bra eller ikke. Jeg er inne i aksjemarkedet fordi jeg er langsiktig. Det betyr at jeg tror børsen er høyere om fem år uansett hvor mange nedturer det måtte komme underveis.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at langsiktighet ved sparing i aksjefond er viktig. Spesielt i et slikt høyrisikofond som Kon Tiki. Jeg er også helt klar over at det lureste er å sette inn beløp hyppig (feks hver måned), for å unngå å bomme på topper og bunner, og på den måten å tape penger.

Grunnen til at jeg har ventet helt til nå med å tenke på å starte i fond er grunnet alderen. Jeg tenkte jeg skulle vente til jeg ble 18, fordi jeg tenkte det sikkert var litt enklere å ordne fond da ;)

Så inn skal jeg uansett, tenkte bare jeg skulle høre litt rundt angående tidspunkt først. Som nevnt ovenfor her har nemlig børsen gått opp veldig mye i det siste, og så voldsom vekst kan den vel ikke ha mye lenger (skudd i blinde)? Og kanskje det i tillegg kommer en korreksjon i form av at veksten avtar, evt at ting går ned igjen (skudd i blinde, med bind for øya)?

Selv om planen min er faste månedlige trekk (pluss kanskje litt ekstra i nedgangstider), over en lengre periode, så er det jo uansett surt å gå inn nå, om vi er på toppen av en kurve.

:cool:

Takk for svar btw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...