Gå til innhold

Rettssaken mot Radovan Karadzic starter 26. oktober. Er det riktig av Norge å ha bidratt til forsvaret hans?


Hva mener du om Norges bidrag til Radovan Karadzics forsvar?  

89 stemmer

  1. 1. Var det riktig av Norge å ha bidratt til forsvaret av Radovan Karadzic?

    • Ja
      59
    • Nei
      22
    • Ingen formening/Vet ikke
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han har sagt at han ikke har hatt tid nok til å gå igjennom alt av materialet og derfor ikke er klar til å tale sin sak. ersom du vil ha en skikkelig sak med en dom som folk stoler 100% på og som kan være til innspirasjon for de kommend generasjoner må du vel være for at Karadzic skal erklære seg klar med sitt eget forsvar så ikke rettssaken bare blir kalt for en farse slik tilfellet ble med saken mot Saddam Hussein!?

Lenke til kommentar

Jeg personlig er likegyldig til at en norsk advokat har valgt å være en del av forsvars teamet til radovan, hans problem. De dokumentene som angivelig skal ha blitt sendt til han, handler vel bare om at det var amerikanske transportfly som stod for mesteparten av våpenforsyningene til den bosniske hæren. Er selv bosnier som kom til Norge som følge av krigen som foregikk der 92-95.

Lenke til kommentar

Når det gjelder advokaten så er han en privatperson og har fullstendig rett til å velge selv. Når det kommer til den norske stat synes jeg det var svakt å sende dokumentene uansett om de har kjempebetydning eller ikke. Det er svært mange nasjoner som har forsømt sine forplitelser over flere år så om Norge for en gangs skyld hadde sagt nei til sin plikt og latt være å bistå Karadzic med noe som helst ville det ikke vært undergangen hverken for Norge eller det norske folk!

Lenke til kommentar

Så hvis du var tiltalt for mord/voldtekt/brannstiftelse/whatever og jeg satt inne med dokumenter som du mente var av stor betydning for din sak så hadde det vært greit om jeg lot være å oversende de fordi jeg personlig (i dette scenarioet) ikke likte deg?

 

Og det med at andre har forsømt sine plikter er barnehageretorikk. "Men de andre barna gjorde det også. Da er det ikke galt at jeg gjør det."

Lenke til kommentar
Så du mener det ikke har noe å si på rettssakens omdømme om han tvinges til å møte opp selvom han har erklært at han ikke er forbredt?

Alt innen rimelighetens grenser, vi kan ikke utsette rettergangen uvisst lenge. :)

 

Jeg personlig er likegyldig til at en norsk advokat har valgt å være en del av forsvars teamet til radovan, hans problem. De dokumentene som angivelig skal ha blitt sendt til han, handler vel bare om at det var amerikanske transportfly som stod for mesteparten av våpenforsyningene til den bosniske hæren. Er selv bosnier som kom til Norge som følge av krigen som foregikk der 92-95.

Du har min medfølelse, det som skjedde der nede var ubeskrivelig.

Lenke til kommentar
Så hvis du var tiltalt for mord/voldtekt/brannstiftelse/whatever og jeg satt inne med dokumenter som du mente var av stor betydning for din sak så hadde det vært greit om jeg lot være å oversende de fordi jeg personlig (i dette scenarioet) ikke likte deg?

 

Og det med at andre har forsømt sine plikter er barnehageretorikk. "Men de andre barna gjorde det også. Da er det ikke galt at jeg gjør det."

 

Her er det som du selv har sagt tideligere ikke noe spørsmål om hvorvidt vedkommende er skyldig eller ikke. Om du husker saken mot Slobodan Milosevic så var det eneste beklagelige at han døde fr han ble dømt! Dette er snakk om folkemord som man vet er begått og hvis Rodovan Karadzic ikke skulle ha noe å frykte når det kommer til annsvar, hvorfor har han da vært på rømmen i 12-13 år og brukt forkledning?

 

Når det kommer til eksemplet ditt så må du først lage et eksempel der du er i en posisjon så det sies du er pliktig til å sammarbeide.

 

Kall det gjerne barnehageretorikk. Det er normalt at nasjoner ikke alltid følger alle de påleggelsene de har akkurat som personer ikke gjør det. mens Norge alltid er ettergivende og alltid kan si sin mening rett ut. Det er alltid et "om" eller "men". Norge har gjort mye bra når det gjelde tilstedeværelse på Balkan og det går ann å velge side i en konflikt!

 

Så du mener det ikke har noe å si på rettssakens omdømme om han tvinges til å møte opp selvom han har erklært at han ikke er forbredt?

Alt innen rimelighetens grenser, vi kan ikke utsette rettergangen uvisst lenge. :)

 

Nei, det er klart. Det lærte man jo godt da saken mot Slobodan Milosevic ble utsatt i det uendelige! Men det er jo tydelig at du vil at denne rettssaken skal gjennomføres skikkelig pga. fremtidige generasjoners syn på den.

Er det ikke så?

Lenke til kommentar
Så du mener det ikke har noe å si på rettssakens omdømme om han tvinges til å møte opp selvom han har erklært at han ikke er forbredt?

Alt innen rimelighetens grenser, vi kan ikke utsette rettergangen uvisst lenge. :)

 

Nei, det er klart. Det lærte man jo godt da saken mot Slobodan Milosevic ble utsatt i det uendelige! Men det er jo tydelig at du vil at denne rettssaken skal gjennomføres skikkelig pga. fremtidige generasjoners syn på den.

Er det ikke så?

Og det mener jeg vi klarer helt fint. Vi må gjøre en eventuell dom vanntett ved å ha alle kort på bordet, men det betyr ikke at vi kan la rettergangen holde på i evigheter.

 

Jeg har konkretisert mitt standpunkt, du trenger ikke stille det samme spørsmålet igjen. For ordens skyld er spørsmålet besvart ved flere anledninger allerede.

Lenke til kommentar

Om Karadzic velger å ikke møte opp i dag heller, mener du da at det bør oppnevnes en forsvarer for ham? For hvis det blir gjort blir saken ytterligere utsatt ettersom forsvareren selv må ha tid til å forbrede seg. Og om man heller skal hente Karadzic med makt, hva om han nekter å snakke? Virker som det kan bli litt vansklig å få lagt alle kortene på bordet her. Skjønt jeg mener at han er skyldig og at han burde etterlates for å dø på cellen.

Lenke til kommentar

Nå gikk saken mot Slobodan Milosevic over fire år. Hvordan det hadde gått kan vi aldri få svar på siden han døde før dommen ble avsagt, men nå er ikke tilfelle at Karadzic er syk så vi kan vel være trygge på at han vil holde noen år til. Om han kunne fått innvilget mer tid for å bli ferdig eller om det skulle utnevnes en dommer, hvor lang tid synes du man eventuelt kan gi? Hva legger du egentlig i tidsnød? Sett at det ble utsatt til Januar 2010, ville det være akseptabelt?

 

Jeg for min del mener ikke at han skal få mer tid på seg, men dersom han ikke møter opp og det må utnevnes en dommer så må jo saken uansett ut i tid.

 

Off topic: Fant forøvrig profilen din på facebook i går. bra bilde. Er det fra en konsert eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...