Gå til innhold

Rettssaken mot Radovan Karadzic starter 26. oktober. Er det riktig av Norge å ha bidratt til forsvaret hans?


Hva mener du om Norges bidrag til Radovan Karadzics forsvar?  

89 stemmer

  1. 1. Var det riktig av Norge å ha bidratt til forsvaret av Radovan Karadzic?

    • Ja
      59
    • Nei
      22
    • Ingen formening/Vet ikke
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, er jo en grunn til at de to sammen med Milosevic blir kalt "Dødens trekløver i Europa"... En rettferdig rettssak er jo langt, langt mer enn de fortjener, men på en annen side er det jo viktig at det ikke etterlates noen tvil om skylden deres samt at vi må vise at vi er langt, langt over deres nivå!

Lenke til kommentar

Det er åpenbart at slike mennesker få en rettferdig og gjennomgående åpen rettergang. At vi gjennomførte en (tross alt) grundig rettsprosess mot toppnazister og japanske toppledere etter andre verdenskrig bidrar til å understøtte fordømmelsen av disse moderne og tyvenes grusome forbrytelser, det sørger for at det blant den jevne europeer og japaner ikke eksisterer tvil om at disse forbrytelsene fant sted (selv om japanerne ikke snakker høyt om det..).

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, men anser det fortsatt som langt mer enn hva de fortjener og hadde ikke reagert om de hadde blitt behandlet på langt mer middelaldersk måte selvom det ville vært svært uheldig. For å si det slik ville jeg ikke brydd meg dersom både Radovan Karadzic og Ratko Mladic ble sittende til de døde på cellen slik det gikk med Slobodan Milosevic!

 

Når det har sagt har jeg tideligere sagt at det er viktig å få dømt dem før de dør slik at offrenes etterlatte, overlevne og alle andre kan oppleve dem bli dømt for det de har gjort, men nå som de først er tatt har rettferdigheten uansett slått til så jeg hadde ikke sørget om de ble sittende på cellen til døden tok dem.

Lenke til kommentar

Serbisk krigsforbryter pågrepet

 

Den siste krigsforbryteren som var etterlyst av Haag-domstolen og som fortsatt var på frifot, serbisk-kroatiske Goran Hadzic, er arrestert.

 

Hadzic var en nøkkelfigur i det serbiske utbryterområde Krajina i Kroatia og var etterlyst for forbrytelser mot menneskeheten under krigen i Kroatia mellom 1991 og 1995.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7719518

 

Nok en seier! :thumbup:

Lenke til kommentar

Uenighetene mellom de forskjellig landene i regionen fortsetter trass i at de ansvarlige fra krigene er tatt og at folk sier Europa nå kan lege sårene fra de værste hendelsene siden 2. verdenskrig:

 

Slik hevner Kosovo seg på nabolandene

 

Kosovo forbyr all import fra Serbia og øker skattene på bosnisk import.

 

Årsak: Begge landene blokkerer eksport fra Kosovo.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10097035

Lenke til kommentar

Serberne gir seg ikke...

 

Væpnede serbere skjøt mot NATO-styrker i Kosovo

 

Væpnede serbere som angrep og satte fyr på en grensepost, har også skutt mot KFOR-styrken i Kosovo, opplyser NATO.

 

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/vaepnede-serbere-skjoet-mot-natostyrker-i-kosovo-3547592.html

 

Hva tror dere dette skal symbolisere? Sympati med de serbiske krigsforbryterne?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Desverre er det intet nytt hverken om saken mot Radovan Karadzic eller mot de andre to, men det har brutt ut bråk på grensen mellom Kosovo og Serbia igjen. Som alltid er det serberne som setter i gang:

 

Serberne barrikaderer seg i Kosovo

 

Da Kosovo sendte tolltjenestemenn til grensen mot Serbia svartnet det for den serbiske minoriteten. Nå blir det stadig mer spent i ett av Europas aller uroligste hjørner.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7797895

 

å skyldes det jo ikke nødvendgvis støtte til de tiltalte serberne, men vel så mye protest mot Kosovos uavhengihet. Like fullt er jeg sikker på at spurte man disse serberne om de støttet Karadzic og de andre som er pågrepet ville de sikkert svare "ja". Dessuten har jo disse sammenstøtene mer enn nok med konflikten å gjøre så jeg synes det fortjente en plass her.

 

Mon tro hvordan denne situasjonen skal gå videre...

Lenke til kommentar

Vel, vi har jo vært gjennom mye av det samme i dødsstrafftråden... Hva fortjener disse folkene egentlig? Folk som Slobodan Milosevic, Radovan Karadzic og Ratko Mladic, hva fortjener de egentlig og hva bør skje med dem? For min del kan både Karadzic og Mladic bli sittende på hversin celle til de dør akkurat som Milosevic. Det eneste som var tragisk med Milosevics død var at de pårørende til offrene hans ikke fikk oppleve at han ble dømt. Du har sikkert fått med deg at jeg selv er tilhenger av dødsstraff, men da mener jeg også at prosessen må være demokratisk og gå rett for seg. Nå er det uansett ingen tvil om handlingene noen av disse folkene begikk så egentlig ser jeg bare på rettssak både mot Karadzic og Mladic som en stor farse for å framstå som mer demokratisk. Ville noen vært i tvil om Adolf Hitlers handlinger om han ble stilt for en domstol? De eneste som ville tvilt i noen av disse sakene er konspirasjonsoppfinnere som alltid skal komme med et eller annet om at seierherrene skriver historien og den skjulte sannhet ol...

 

Men ja, greit nok at det blir en rettssak. Men da mener jeg ikke at Norge eller noen andre skal være forpliktet til å hjelpe Karadzic å utforme noe forsvar. Han kan få talt sin egen sak uten noen andre til å hjelpe ham. Kan jo være interessangt å høre ham prøve å unnskylde seg... Det er trss alt en grunn til at han har vært etterlyst så lenge...

Lenke til kommentar

Du glemmer et viktig rettsprinsipp Glimti: "Uskyldig inntil det motsatte er bevist!" Det er også svært betenkelig hvis rettsoppgjøret mot disse personene gjennomføres på en slik måte at man i ettertiden kan stille spørsmålstegn ved skyldspørsmålet, feks. ved at Norge tilbakeholder informasjon som de tiltalte eller forsvarerne mener er av betydning.

Lenke til kommentar

Ikke mye av det som har kommet frem i mediene. Men det var heller ikke poenget. Du skriver at rettssaken egentlig bare er en farse i dine øyne. Jeg mener det er en uheldig holdning og at du bryter det viktige prinsippet om at man ikke skal forhåndsdømme. De tiltalte her skal ha et ordentlig og rettferdig rettsoppgjør, for inntil endelig dom er avsagt vet vi faktisk ikke om de er skyldige eller ikke.

Lenke til kommentar

Jo, har man fulgt med på konflikten vet om om de er skyldige eller ikke. Og ja, jeg anser rettssak som en farse i denne sammenhengen. Akkurat det samme som med Saddam Hussein forøvrig. Det er ikke noen tvil om at han var skyldig for de handlingene som ble tatt opp samt langt, langt mer! Forskjellen på den rettssaken og denne er at denne blir ført for den internasjonale krigsforbryterdomstolen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

«Slakteren fra Srebrenica» sier han er for syk til å møte i retten

 

Folkemordtiltalte Ratko Mladic sier han er for syk til å møte i retten. Rettssaken mot ham skulle tas opp igjen i Haag i dag.

 

– Jeg frasier meg retten til å være tilstede i rettssalen og gir mitt samtykke til at saken fortsetter i mitt fravær, men med min advokat til stede, sier Mladic i en melding som Den internasjonale krigsforbryterdomstolen for det tidligere Jugoslavia har publisert.

 

Folkemordtiltalte Ratko Mladic skulle ha møtt i retten igjen i dag til en forberedende rettsrunde. Den forrige runden var preget av alt annet enn aktsomhet for retten fra «Slakteren fra Srebrenica».

 

Den tidligere generalobersten, som var øverstkommanderende for de bosnisk-serbiske styrkene under borgerkrigen i Bosnia fra 1992 til 1995.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7870413

 

Sikkert bare et spill for galleriet. Mon tro om han prøver å høste støtte ved å late som han er syk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Varsler rettssak mot «Slakteren fra Srebrenica» i mars

 

Mladic ble pågrepet i Serbia 26. mai etter å ha vært på flukt i 16 år.

 

Han skal nå stilles for FNs krigsforbryterdomstol for det tidligere Jugoslavia i Haag, anklaget for krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten, deriblant folkemord.

 

http://www.dagbladet.no/2011/12/08/nyheter/ratko_mladic/utenriks/krigsforbrytelser/19344484/

 

Dette blir spennende å se på.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mladic for retten i Haag, mens tilhengerne vinner i Srebrenica

 

Onsdag starter rettssaken mot en av Europas verste krigsforbrytere i Haag. Samtidig ser det ut til at støttespillerne hans vinner makten i byen der Ratko Mladic utførte sine verste udåder, Srebrenica.

 

 

Nesten 17 år etter at han sto bak den verste massakren i Europa etter 2. verdenskrig, starter endelig krigsforbrytersaken mot Ratko Mladic.

 

Han var de bosniske serbernes militære sjef under krigen i Bosnia-Hercegovina fra 1992 til 1995.

 

Mladic var mannen som planla Srebrenica-massakren, der 8000 muslimske menn og gutter ble drept i juli 1995.

 

Han var personlig med på å innta byen 11. juli 1995 og kom med uttalelser ved erobringen om at nå skulle tyrkerne, som han kalte de bosniske muslimene, få smake serbernes hevn.

 

Srebrenica-massakren er bare en del av anklagen som Mladic må svare for ved krigsforbryterdomstolen for det tidligere Jugoslavia i den nederlandske byen Haag.

 

Andre deler gjelder den tre og et halvt år lange terroren mot sivilbefolkningen i Sarajevo og kampanjen for etnisk rensing av store deler av Bosnia-Hercegovina i krigen fra mai 1992 til desember 1995.

 

 

Mens Mladic står for retten i Haag, fikk hans støttespillere i Bosnia gode nyheter i forrige uke.

 

Da bestemte den bosniske valgkommisjonen at muslimer som har flyktet fra Srebrenica ikke lenger får stemme ved lokalvalg i byen, skriver Guardian.

 

I Srebrenica ble nesten 8000 drept i løpet av noen dager i juli 1995, i det som er den verste massakren i Europa siden 2. verdenskrig.

 

Hittil har muslimske flyktninger fra Srebrenica hatt stemmerett i byen, selv om de ikke bor der lenger. Det har ført til at byen har hatt en muslimsk ordfører.

 

Etter vedtaket i valgkommisjonen er det ventet at bosnisk-serberne overtar ordføreren i Srebrenica etter lokalvalgene i Bosnia i oktober i år.

 

Den nåværende borgermesteren i byen, Camil Durakovic, reagerer kraftig mot vedtaket i valgkommisjonen.

 

– Vi vil at menneskene som ble født her og måtte flykte fra massemordet skal kunne stemme i Srebnica. Ellers kommer byen til å bli tatt over av politikere som forfekter løgner og fornekter folkemordet, sier Camil Durakovic til Guardian.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8139812

 

Glimrende at rettssaken snart er i gang. Vil bli svært interessangt å følge med på. Imidlertid er det ikke like glimrende at tilhengerne til Mladic blir sterkere. Får håpe dette høster kraftige reaksjoner internasjonalt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...