Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ingen skriftlig leieavtale (leilighet) - rettigheter?

Audiosun

Anbefalte innlegg

Etter litt kjap lesning ser jeg at det er flere folk her som er flinke med lovtekster.

Så kanskje jeg kan få svar på noe jeg lurer på?

Jeg og hun jeg bor sammen med, flyttet inn i leiligheten vi bor i nå for ca 7 mnd siden. Vi har alltid benyttet hos av skriftlige avtaler tidligere men denne gangen ble det ikke til, på grunn av at utleier ikke ønsket å skrive noe papirer.

Ja, dette virker lite lurt. Men årsaken til at vi svarte ja, er at vi bor grisebillig, billig hybelpris for en hel etasje.

Utleierne selv mener de ikke trenger mer i leie.

Før vi flyttet inn, forsikret vi begge parter oss om at vi hadde med skikkelige folk å gjøre, med noen lange samtaler.

De som leier ut bor den andre etasjen og er i 80åra, som er deres årsak til at de ikke vil ha kontrakt. "Alt kan skje, vi kan dø om et par dager så gamle som vi er" var vel nesten ordrett det som ble sagt.

Så da kommer mine spørsmål, hvis begge for eksempel plutselig skulle omkomme i morgen.

Hvilke rettigheter har vi som leietagere da? Kan arvingene/ungene til de, kaste oss ut på dagen? Eller er vi beskyttet av at vi har bodd her i en liten periode?

Når det er sagt, må jeg bare legge til at vi har en god tone med det gamle ekteparet og de barna vi har møtt, de spøker ofte om at jeg er et av deres barnebarn fordi jeg ofte hjelper de med småting.

Og vi er innstillt på at vi en dag må flytte av en eller annen årsak, men ønsker å bo billig og greit så lenge det varer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da kommer mine spørsmål, hvis begge for eksempel plutselig skulle omkomme i morgen.

Hvilke rettigheter har vi som leietagere da? Kan arvingene/ungene til de, kaste oss ut på dagen? Eller er vi beskyttet av at vi har bodd her i en liten periode?

Arvingene kan si dere opp med tre måneders varsel hvis de har saklig grunn (for eksempel hvis de skal bruke huset selv). Det er ikke noe krav om at en leieavtale skal være skriftlig (men den skal være det hvis en av partene krever det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...