Gå til innhold

Ricoh GX200, tele-/vidvinkellinse, filter

Anbefalte innlegg

Mitt Ricoh GX200 blir fast inventar i skisekken min i vinter. Den har en brennvidde på 24-72 mm. Jeg føler det blir litt stumpt og har lett litt etter løsninger for å kompensere på problemet. Jeg skal nå kjøpe et linseadapter med tilhørende solskjerm (Ricoh HA-2). På denne kan jeg montere både tele- og vidvinkellinse (Ricoh TC-1 og DW-6). Telen har en faktor på 1,88, dvs. jeg får en tele på 135 mm. Vidvinkelen har en faktor på 0,79, dvs. maks vidvinkel blir 19 mm.

Etter hva jeg har blitt fortalt skal man være forsiktig med telelinser med en faktor over 1,4. Dårligere bildekvalitet, i tillegg til at blenderåpningen minker med samme faktor (vel, den kommer man ikke unna uansett). Noen som har prøvd denne løsningen og evnt. kan gå god for den eller fraråde den? Forringer det bildekvaliteten av noe betydning for mitt kamera?

Er forskjellen fra 24 mm til 19 mm med vidvinkellinse verdt nesten 1000 kr? Hvor mye forskjell utgjør dette egentlig? Hvilke momenter bør jeg tenke over her?

Ekstra linse eller ikke, adapteret skal på plass grunn av muligheten til å sette på solskjerm og montering av filter. Jeg har fått tips om å kjøpe sirkulært polarisjonsfilter og gradual ND-filter. Trenger jeg begge eller holder det med et av disse og i så fall, hvilket ville du valgt (stikkord: vinterbilder)? Dimensjonen jeg trenger for å sette dette på linseadapteret er 43 mm, hvilket virker litt vanskelig å skaffe. Noen som har tips til hvilke merker jeg bør se på?

Takker på forhånd for all hjelp:)

Endret av arnir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...