Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Acer pc fra 2006 i evig BSOD loop


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en Acer pc (bærbar), som jeg har hatt siden slutten av 2006, denne har fungert helt greit til nå, i begynnelsen hadde jeg en og annen BSOD, men tenkte ikke stort over det. Kan virke som det er en elelr begge minnebrikkene som er litt ustabile. Får nå en feilmelding når jeg starter pcen om at det er en feil med minne eller noe slikt, og får valgene mellom å debugge eller avbryte operasjonen. Det som er mitt spørsmål er, siden denne pcen er litt gammel, er det noe vits i å sende den inn? Den ser naturlig nok ikke like bra som når jeg fikk den, den har en bulk her og der, som jeg mistenker kan bli tolket som at det er jeg som har skadet pcen, og derfor må jeg betale for frakt osv.

 

På en annen side tenker jeg at jeg muligens kan kjøpe nye minnebrikker selv, og bare fikse det på egenhånd, men da frafaller selvfølgelig reklamasjonsretten, siden jeg begynner å fikle med pcen selv.

 

Noen som har hatt erfaringer med Acer selv når det gjelder garanti/reklamasjonsrett?

 

Pcen er forresten kjøpt hos Amentio om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selv skifte minne brikker uten at det virker inn på reklamasjonsrett. Jeg har hatt 3 Acer, en Toshiba og har nå en Dell bærbar, og i alle instruksjonsbøkene stod det forklart hvordan jeg skulle skifte minne selv. Noe jeg gjorde med en Acer, og den var på service senere, hørte ikke noe om at jeg hadde brutt garanti/reklamasjon.

 

Så du kan trygt kjøpe nytt minne og skifte selv. Bare sørg for at du kjøper samme type minne, f. eks. har den bærbare DDR 400MHz minne, maks 2 GB, kjøper du den typen minne.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Okay, da har jeg iallefall det som et alternativ, men om det er en produksjonsfeil, så vil jo jeg har rett på nye minnebrikker vel? uten å måtte betale for de.

 

Tenker jeg skal kjøre memtest for å forsikre meg om at det er minnebrikkene som det er noe gale med. men maskinen forøvrig kan kjøre i safemode.

Lenke til kommentar
Okay, da har jeg iallefall det som et alternativ, men om det er en produksjonsfeil, så vil jo jeg har rett på nye minnebrikker vel? uten å måtte betale for de.

 

Tenker jeg skal kjøre memtest for å forsikre meg om at det er minnebrikkene som det er noe gale med. men maskinen forøvrig kan kjøre i safemode.

Ja, du har krav på utbedring av feil (som du selv ikke er skyld i) innenfor fem år etter kjøpet, uten at det skal koste deg noe. Det eneste minuset er at det vanligvis tar noen uker (ut fra hvilket verksted som benyttes og hvilke deler verkstedet har tilgjengelig).

Endret av eught
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor strenge ACER er med å bestemme hva som er brukerfeil og hva som er garanti/reklamasjonsfeil? er et par kostmetiske skader på pcen, og "støpselet" til hodetelefoner i front er revet av. Ellers fungerer pcen helt fint. Sett bort fra BSOD loopen selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg kan p.t. ikke se at du kan legge skylden på minnet.

Noter ned feilkoden du får i blåskjermen og søk med den på nettet.

Kjør evt. minnetestprogram (fra f.eks ultimateBootCD).

Sjekk om maskinen er totalt nedstøvet slik at varme kan være årsak.

 

Bulker med mer på en Laptop fortelelr mye om bruken og kan ha gitt indre skader.

Lenke til kommentar

problemet er at det er blåskjerm i ca 0,1 sekund før pcen rebooter. kan bad sectors på hardisken ha noe med saken å gjøre?

 

når det blir kjørt diskcheck (noe som skjer hver gang den tar en BSOD loop), så finner den 64 kb med bad sectors.

 

men skal ta meg en titt med memtest eller lignende programmer for å sjekke hva som er feil.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er det harddisken.

 

Siden maskina er "små-herpa" så ville jeg først ringt til Acer og fortalt at 'chkdsk' rapporterer masse bad sectors, og for å høre om de forlanger maskina tilsendt. Da er det bedre sjangs for at de bare sender deg ny hdd, for å slippe utgifter på en opplagt feil og som sjelden er brukerfeil.

 

Det hadde jo vært ergelig om de nekter deg erstatning pga. kosmetiske feil, men avrevet kontakt til mic/øreklokker (?) virker jo ikke så bra da... :whistle:

Endret av Zink
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen, ser ut til at saken kan være løst nå, etter å ha gått igjennom pcen fant jeg ut at det var en skjult partisjon med recovery-disker på, og kjørte da dette, ser ut til at problemet er borte nå, skal teste mer grundig og se om det kan ha vært en feil i windows, og ikke en hardware feil.

Lenke til kommentar

Hei nok en gang :p

 

Fikk kjørt recovery på pcen, til ingen nytte. Virket som den skulle være fikset etter det, men nei. Etter en liten stund begynte den med gamle synder nok en gnag.

 

Har nå kjørt et par tester på den, blant annet minne test og harddisk test.

 

Men er noe forvirret, minnetestene viste at det fungerer helt fint, og en av to harddisk tester viser at harddisken er helt ok, men en annen test viser til mange bad sectors...

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal gå fram?

 

Bruker forresten ultimate boot-disk

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen.

 

Da var tiden kommet for å få en konklusjon på problemet...

 

Etter mye om og med med testing og masse fram og tilbake, kom jeg fra til at det var harddisken som var defekt.

 

Gikk inn på en butikk og kjøpte en ekstern harddisk, og åpnet opp denne, og puttet den inn i maskinen...

 

Etter et par dager med bruk da alt virket som det var helt i orden, oppdaterte jeg maskinen med windows update og ante fred og ingen fare. Etter en kjapp restart kom den jævla blåskjermen tilbake.

 

Det ble et skikkelig styr siden jeg skulle bruke pcen idag, så satt oppe en stund og tok ut en og en ram brikke for å teste det, samt et par andre ting.

 

Det viste seg tilslutt at det var AVG free som hadde vært synderen hele tiden, tydeligvis er en det konflikt mellom windows xp media center edition og AVG free 9.0.

 

Har nå avinstallert det og nå funker pcen som før, dog med ny harddisk som var helt unødvendig å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...