Gå til innhold

Vil gjøre snusboksen 26 kroner dyrere

Bør avgiftene på snus økes?  

143 stemmer

1. 1. Bør avgiftene på snus økes?

• Ja, men ikke så mye.
      5
    • Ja, de bør økes betraktelig.
      54
    • Nei, de er passelige i dag.
      23
    • Nei, de bør heller senkes.
      51
    • Vet ikke/ingen formening.
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Røyk er faktisk så veldig kult lenger, og det blir stadig mindre av det. Nå er det snus som er in.

Nesten alle begynner fordi de syns det er kult. Mange nekter for det, og sier at de begynte fordi de likte smaken, men det at man liker smaken kommer først etter en del røyk/snus. Grunnen til at man tok de første, er nok for å være kul.

Lenke til kommentar
Røyk er faktisk så veldig kult lenger, og det blir stadig mindre av det. Nå er det snus som er in.

Nesten alle begynner fordi de syns det er kult. Mange nekter for det, og sier at de begynte fordi de likte smaken, men det at man liker smaken kommer først etter en del røyk/snus. Grunnen til at man tok de første, er nok for å være kul.

Ser ikke helt hvordan du kan være talsmann for alle snusere og røykere men sier meg ikke så veldig uenig. Selv tok jeg min første på Polenturen, lenge etter at de andre kompisene mine begynte. Gjorde dette siden jeg var veldig nysgjerrig på hvordan dette var. De første ble fulgt av en utrolig svimmelhet som var utrolig festelig. Etterhvert gikk den bort og jeg satt igjen med noe som smakte veldig godt :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor tok du røyken? Var det ikke gruppepress ellernoe slikt?

Mange gjør det selvsagt av nysjerrighet.

Jeg prøvde første gangen av nysjerrighet, og knabba en sigarett fra tanta mi. Andre gangen var for å være med i gjengen, det kan jeg innrømme. Men ble ikke mer enn de to røykene, og er glad for det.

Hvordan jeg kan være talsmann for snusere og røykere? Tja, jeg bor i ei bygd der vi er kjent for å være storforbrukere av to ting, og det er tobakk og trimdeler til mopeder. Og når det gjelder snus, har jeg fått god kontakt med folk i nabobygda der omtrent alle snuser isteden.

Så jeg legger merke til ting når det gjelder å misbruke denne tobakksplanten :p

Lenke til kommentar
Men hvorfor tok du røyken? Var det ikke gruppepress ellernoe slikt?

Mange gjør det selvsagt av nysjerrighet.

Jeg prøvde første gangen av nysjerrighet, og knabba en sigarett fra tanta mi. Andre gangen var for å være med i gjengen, det kan jeg innrømme. Men ble ikke mer enn de to røykene, og er glad for det.

Hvordan jeg kan være talsmann for snusere og røykere? Tja, jeg bor i ei bygd der vi er kjent for å være storforbrukere av to ting, og det er tobakk og trimdeler til mopeder. Og når det gjelder snus, har jeg fått god kontakt med folk i nabobygda der omtrent alle snuser isteden.

Så jeg legger merke til ting når det gjelder å misbruke denne tobakksplanten :p

Har som sagt aldri røyka fast, har bare prøvd det noen ganger og jeg kan si at jeg liker det. Men jeg har vett nok til å holde meg unna det, selv om jeg har mange kompiser som røyker.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det å øke avgiftene på røyk og snus fører til at folk kutter ned på dette, ihvertfall ikke i stor grad. De som røyker og snuser fast, er avhengige og da kjøper de det uansett. Enda en måte å hove inn penger på til staten. Og nei, jeg verken røyker eller snuser :)

Lenke til kommentar

Første gang jeg brukte snus var jeg vel godt og vel 16 år, og fikk av en arbeidskamerat, jeg arbeidet på gård en sommer. Den første prisen gikk rett ut, den var ikke bakt ordentlig. Den andre prisen gjorde meg svimmel, ikke kvalm. Det kan sammenlignes med følelsen man får når man har drukket 1/4 av en kvelds drikkevarer, man føler seg ikke full, men reiser man seg plutselig (vi forutsetter at dette er i ungdomsårene) mister en balansen. Det var en morsom følelse. I tillegg til dette fant jeg smaken ganske tiltalende. Jeg har snust siden, og alle som snuser er idioter. :)

Hvorfor bringer jeg dette opp? Jo, det er en generalisering å si at alle som begynner med snus gjør dette for å være kul, eller tøff. Det virker i alle tilfeller ikke, du ser ut som en idiot, spesielt det første året.

Jeg kan forstå at folk begynner å snuse, ut fra min erfaring. Det var en ganske morsom følelse, og en god smak. Jeg kan ikke forstå de som begynner å røyke, hver gang jeg inhalerer røyk får jeg vondt i hals og hode, og blir uvel.

Men det er kanskje bare meg.

Uansett, ikke begynn med noen av delene. Allerede i dag koster en boks snus mellom 60 og 80 kroner. Det er mye penger, alt for mye penger. Ikke begynn, du vil leve et bedre liv uten.

Men uansett hvordan vi ser på det er det et individuelt valg, forbud er ikke akseptabelt, men visse avgifter for å søke å hindre bruk er likevel en god ide. Objektivt sett er snus tryggere enn røyk, og bør i så måte være billigere i bruk enn røyk. Det er god helsepolitikk, rasjonell og pragmatisk.

Roy Jenkins, Harold Wilsons Home Secretary (Innenriksminsiter) oppsummerte sitt departements rolle svært godt.

"I see the role of the Home Office to uphold the Queen's peace with as little obstruction to individual freedom as possible."

(Fritt sitert)

Dette kan utmerket vel overføres til staten som helhet. Statens rolle er å styre så lite obtrusivt som mulig. Det betyr ikke laissez-faire, men det betyr pragmatisme og personlig frihet så langt det lar seg gjøre.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...