Gå til innhold

Vil gjøre snusboksen 26 kroner dyrere

Bør avgiftene på snus økes?  

143 stemmer

1. 1. Bør avgiftene på snus økes?

• Ja, men ikke så mye.
      5
    • Ja, de bør økes betraktelig.
      54
    • Nei, de er passelige i dag.
      23
    • Nei, de bør heller senkes.
      51
    • Vet ikke/ingen formening.
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget er: om jeg har lyst til å få i med dette giftstoffet, hvorfor kan ikke jeg få lov til det?

Om du absolutt vil ha i deg giftstoffer klarer du det, selv om de ikke er alment tilgjengelig. Det handler mer om å gjøre giftstoffer vanskelig tilgjengelig og dermed utsette mindre folk for fare.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg ikke støtter denne tankegangen er at myndighetene progressivt avgiftsbelaster allt som er "uønsket" såpass høyt at kun de som har veldig god råd ikke legger merke til denne avgiften.

Og har vi lett for å gi etter her så får vi stadig høyere avgifter på ting som :

Alkohol.

Godteri.

Alle typer tobakk og snus.

Dette er jo uansett en gidigen melkeku for myndighetene, noe vi ikke bør godta uten videre.

Lenke til kommentar
HELE taken er fylt opp :ohmy:

Vel, snusing er forbudt i alle andre land enn Norge, Sverige, Danmark + noen få andre land. Ser ingen grunn til at man kan gjøre det ulovelig i Norge. Tror ikke det er så mye poltisk vilje for det, men det er min mening.

Snusing er ikke forbudt i noen europeiske land. Men i EU utenfor enkelte land med unntaksregler er det forbudt å selge snus.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Hva med e-stoffene i godteri ? det er like mye giftstoffer . Samtidlig er det også embalasje rundt godteri i like stor grad som snus og tobakk.

Nøyaktig hvilke e-stoffer er det du sikter til, og hva slags type gift er de?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Sett høyere avgift på alt som ikke er bra. Jeg synes de bør sette opp avgiften på følgende produkter.

- Snus

- Røyk

- Fast food av alle typer

- Iskrem

- Sjokolade

- Potetgull

- All alkohol

- All mat med fettprosent over en gitt grense

- Berg og dalbaner

- Bensin

- Diesel

- Bilavgift

- Stort sett alle stillesittende aktiviteter

Kun avgifter, masse avgifter bør brukes for å få folk til å handle slik regjering/bedrevitere vil. Folk skal få slappe av, ha det gøy eller kose seg, men det skal faen ikke være billig for dem!

Lenke til kommentar
Sett høyere avgift på alt som ikke er bra. Jeg synes de bør sette opp avgiften på følgende produkter.

....

*snip*

.....

Kun avgifter, masse avgifter bør brukes for å få folk til å handle slik regjering/bedrevitere vil. Folk skal få slappe av, ha det gøy eller kose seg, men det skal faen ikke være billig for dem!

Igjen, kjempesmart å sammenligne mat og næringsprodukter med giftstoffer.. :roll:

Lenke til kommentar

Fedme er vel et enda mer økende problem for samfunnet enn tobakk-skader? Jeg nevnte ingenting om "riktig" mat!

Poenget er at det ikke bør være nødvendig å sette skatter og avgifter på ting for å få folk til å gi opp å bruke det.

Trenger man egentlig barnepassere på den måten? Individets mulighet til å tenke selv og avgjøre hva som er best for seg er virkelig undervurdert.

Edit: Jeg vil også si at jeg selv hverken røyker eller snuser.

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar
Trenger man egentlig barnepassere på den måten? Individets mulighet til å tenke selv og avgjøre hva som er best for seg er virkelig undervurdert.

Man kan stille seg spørsmålet, men i enkelte tilfeller er nok svaret allerede gitt: Når man ser en såpass stor andel som målrettet og bevisst fyller kroppen sin med giftstoffer, dag etter dag, uke etter uke, år etter år, hva skal man tro da? Dette gjelder ikke fortrinnsvis de som tar seg en røyk eller en prell i ny og ne, de utgjør både en svært liten fare for seg selv og er en svært liten belastning på samfunnet, men det gjelder de som kjører på med flere doser hver bidige dag. Man skal huske på at det finnes en form for fysisk avhengighet i bildet her også og det er ingen overraskelse at mange ikke klarer å takle dette på egen hånd.

Lenke til kommentar

Ettersom snusing er vesentlig mye bedre enn røyking synes jeg den avgiften på snus burde være som den er. Skal den forandres, skal den gå ned, men dette er kun fordi det er tryggere enn røyking.

Aller helst skulle jeg sett at folk slutta med disse tåpelige tobakksproduktene, men det er vel bare ønsketekning. :p

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Samfunnet burde ikke dekke skadene fra alkohol og tobakk i det heletatt. Det er på eget ansvar du bruker disse produktene. Samme burde gjelde narkotiske stoffer også. Sett heller en stor advarsel om at staten ikke dekker noe behandling for skadene fra produktet.

Dette ville vært et vesentlig brudd med hele tanken bak velferdsstaten.

Lenke til kommentar
Samfunnet burde ikke dekke skadene fra alkohol og tobakk i det heletatt. Det er på eget ansvar du bruker disse produktene. Samme burde gjelde narkotiske stoffer også. Sett heller en stor advarsel om at staten ikke dekker noe behandling for skadene fra produktet.

Klart, men staten burde heller ikke skatte mer enn det koster å dekke skadene, og det gjør dem vel allerede (?). Dessuten tror jeg at en slik advarsel vil redusere bruken med mer enn hva litt dyrere snus vil.

Lenke til kommentar

Klart, men staten burde heller ikke skatte mer enn det koster å dekke skadene, og det gjør dem vel allerede (?). Dessuten tror jeg at en slik advarsel vil redusere bruken med mer enn hva litt dyrere snus vil.

Og mord burde ikke være ulovlig, man burde bare ta den psykologiske straffen som naturlig kommer senere? Satt til de grader på spissen, men du skjønner at denne tankegangen blir feil.

Syntes det er flott med høyere avgifter på snus. Snus er et veldig unødvendig, dyrt og avhengighetsskapende produkt, ser veldig få fordeler med det. Det er skjeldent folk bruker det i eldre alder, mer et unødvendig moteprodukt ungdommer fort kommer over.

Jeg syntes det er helt greit med avgifter på unødvendige og bortkastede ting som snus, øl, tobakk osv. Skjønner ikke hvorfor det skulle skade å betale litt mer for disse, når du vet selv at du ikke burde bruke formye av det uansett? Det finnes selvfølgelig grenser dog, man skal la folk få kjøpe det de vil, men velger de først å forgifte kroppen sin gradvis er det like greit at de får betale litt for det også.

Da blir de mer oppmerksom på hva de bruker pengene på og forhåpentligvis slutter de.

Hadde en vodka flaske kostet 100kr tror jeg vi hadde hatt flere alkoholikere, slik som i andre land der alkohol er underpriset iforhold til norge.

Like greit at staten får litt ekstra penger, dette er tross alt penger som kommer tilbake til oss. Vi vil vel ikke ha høyere skatter, vil vi?

En ting til; hadde snus vært mye billigere, tror du ikke at du hadde kjøpt mye mer av det og endt opp med å betale samme pris som om det hadde vært dyrt?

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...