Gå til innhold

Vil gjøre snusboksen 26 kroner dyrere


Bør avgiftene på snus økes?  

143 stemmer

  1. 1. Bør avgiftene på snus økes?

    • Ja, men ikke så mye.
      5
    • Ja, de bør økes betraktelig.
      54
    • Nei, de er passelige i dag.
      23
    • Nei, de bør heller senkes.
      51
    • Vet ikke/ingen formening.
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke bare eks-røykere som snuser da. De siste årene har veldig mange ungdommer begynt å snuse i stedet for å røyke. Ved å holde prisen på snus lavere enn på tobakk og høyere enn i dag så vil eks-røykere fremdeles velge å snuse, samtidig som det blir vanskeligere for ungdom å begynne å snuse.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke bare eks-røykere som snuser da. De siste årene har veldig mange ungdommer begynt å snuse i stedet for å røyke. Ved å holde prisen på snus lavere enn på tobakk og høyere enn i dag så vil eks-røykere fremdeles velge å snuse, samtidig som det blir vanskeligere for ungdom å begynne å snuse.

Har liten tro på at denne prisøkningen vil skremme så mange ungdommer vekk fra å prøve snus. Da de begynner, så er det så små mengder at de lett kan skraper sammen penger til en boks av og til. Det er ikke økonomien som får dem til å begynne å snuse, det er nysgjerrigheten. Det er dem av oss som snuser fast som vil merke dette i lommeboka.

Lenke til kommentar

For min del ønsker jeg å forby snus. Røyk ødelegger bare for røykeren (og litt til samfunnet på grunn av passiv røyking), snus ødelegger for hele samfunnet på grunn av forsøpling. F.eks. på Fagerborg videregående skole er hele taket fylt opp med snus. For det andre er det fryktlig stygt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Enig, syns også vi skal forby sjokolade, cola og godteri. Og mens vi holder på kan vi forby fet mat i tillegg. Dette gagner jo ikke samfunnet på noe måte! Øyy... vi kan jo også forby plastikkleker i samme slengen siden dette forurenser en den når det skal kastes.

Hvis det er politisk vilje for å forby sjokolade, cola og goderi, vil det bli forbudt. Men det er det ikke. Jeg ønsker ikke å forby godteri, fordi det er godt og det plager meg ikke å se folk spise godteri. Jeg ønsker personlig å forby snus, fordi jeg liker å se folk snuse rundt meg, og enda mindre å se snusklatter i taket. Min mening, respekter det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
hehe, jeg ler godt når jeg leser om snusklatter i taket og på gulv. Hvor gamle tror dere disse folkene er ? Ikke voksne mennesker hvertfall. Jepp ta alle over en kam her folk . Jeg tviler på at noen som er 20 + av alder kaster snusen sin i tak, vegger og gulv

Det holder med forsøpling fra de som er under 20 år, takk. Når folk modnes litt mer til, slutter de å forsøple og gjør det litt mer diskret.

 

Uansett, det er forsatt vanvittig stygt. Akkuratt som at jeg ønsker å holde byen ren, ønsker jeg også å holde den snusfri.

 

I tilegg er det verdt å nevne at Skandinavia har en mye dårligere reduksjon i antall som snuser og røyker enn andre land og ligger på et langt høyere nivå enn land som Canada og USA. Dette er sannsynligvis på grunn av at snus er lovlig. Altså, det finnes flere grunner til å forby snus, enn at jeg ikke liker det og forsøpling.

http://www.smoke-free.ca/Filtertips-6/snus.htm

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Tror forsøpling av embalasje generelt er et større problem en BARE snusere som forsøpler. Hva med alle godteriposene , flaskene , boksene og alt annet som er et MYE større problem ? La oss forby alt slikt da. Jeg mener du går til angrep på feil ting først , byen blir ikke noe renere av å bare fjerne snusembalasje og snusere som kaster snuskulene sine veggemellom ;)

Lenke til kommentar
Enig, syns også vi skal forby sjokolade, cola og godteri. Og mens vi holder på kan vi forby fet mat i tillegg. Dette gagner jo ikke samfunnet på noe måte! Øyy... vi kan jo også forby plastikkleker i samme slengen siden dette forurenser en den når det skal kastes.

Jaja, alltid en eller annen som har tenkt hardt og lenge i en slik diskusjon og kommet fram til at han skal sammenligne mat & næringsmidler med et giftstoff. Det slår aldri feil :lol:

 

For min del ønsker jeg å forby snus. Røyk ødelegger bare for røykeren (og litt til samfunnet på grunn av passiv røyking), snus ødelegger for hele samfunnet på grunn av forsøpling. F.eks. på Fagerborg videregående skole er hele taket fylt opp med snus. For det andre er det fryktlig stygt.

Hva forsøpling angår så er røyking mye verre, generelt sett. Utendørs oppholdssteder er strødd med gamle sneiper fra idioter som ikke gidder å bli kvitt søpla si på en sivilisert måte. Og dette er ikke bare drittsekker under 20år (som kaster snus i taket) men det gjelder langs hele linja. Bare unntaksvis ser man en og annen person som faktisk gidder ta med seg sneipen sin de få meterne bort til nærmeste søppeldunk. Sigarettfiltre har også den evnen at de holder seg svært svært lenge før de råtner bort så de blir bare liggende dersom ingen plukker dem opp. Snus blir tross alt rimelig kjapt borte fra bakken av seg selv. Eneste som forsøpler med snus er porsjonssnus da de inneholder et "filterlignende materiale" som ikke blir like lett borte som snusen.

 

Edit:

I tilegg er det verdt å nevne at Skandinavia har en mye dårligere reduksjon i antall som snuser og røyker enn andre land og ligger på et langt høyere nivå enn land som Canada og USA. Dette er sannsynligvis på grunn av at snus er lovlig. Altså, det finnes flere grunner til å forby snus, enn at jeg ikke liker det og forsøpling.

Interessant at argumentet om at "snus hjelper folk med å slutte å røyke" da egentlig bare er markedspropaganda fra snus-industrien. Ikke uventet. :thumbdown:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Enig, syns også vi skal forby sjokolade, cola og godteri. Og mens vi holder på kan vi forby fet mat i tillegg. Dette gagner jo ikke samfunnet på noe måte! Øyy... vi kan jo også forby plastikkleker i samme slengen siden dette forurenser en den når det skal kastes.

Jaja, alltid en eller annen som har tenkt hardt og lenge i en slik diskusjon og kommet fram til at han skal sammenligne mat & næringsmidler med et giftstoff. Det slår aldri feil :lol:

 

Poenget er: om jeg har lyst til å få i med dette giftstoffet, hvorfor kan ikke jeg få lov til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...