Gå til innhold

Vil gjøre snusboksen 26 kroner dyrere

Bør avgiftene på snus økes?  

143 stemmer

1. 1. Bør avgiftene på snus økes?

• Ja, men ikke så mye.
      5
    • Ja, de bør økes betraktelig.
      54
    • Nei, de er passelige i dag.
      23
    • Nei, de bør heller senkes.
      51
    • Vet ikke/ingen formening.
      10

Anbefalte innlegg

"Styreleder i paraplyorganisasjonen Tobakksfritt, Professor Tore Sanner, har bedt finanskomiteen på Stortinget øke avgiftene på tobakk, og særlig snus."

Fra 1998 har andelen røykere sunket betraktelig, samtidig som andelen snusere har gått opp. I dag koster det omtrent halvparten så mye å snuse, som det gjør å røyke. Derfor mener Tore Sanner at avgiften må økes.

For å hindre en videre stigning i antallet snusere foreslår de nå å øke avgiften til 140 kroner per 100 gram, i motsetning til regjeringens forslag om 82 kroner per 100 gram. Dette er en økning på 70%, eller 26 kroner per boks med løssnus (45g).

Les hele artikkelen her.

Hva mener dere om dette forslaget?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det vil hjelpe så veldig, du bare irriterer folk og det er færre som vil gå fra røyk til snus hvis denne prisøkninen kommer, og det er ikke positivt i det hele tatt.

Tja. Sanner er nok klokere enn som så. De vil selvsagt aldri øke prisen på snus så mye at det blir billigere å røyke. De vil akkurat være under slik at det blir merkbart på årbudsjettet. Men samtidig såpass høyt at folk må betale inn til det de mener er skadevirkningene i tillegg til lavt nok at man ikke får i praksis et forbud.

Sanner er faktisk et rasshøl. En klok og smart en, men like fullt et fantastisk eksemplar av et rasshøl. :)

Lenke til kommentar

Jaja , skal det være slik så slutter jeg bare. Ikke så viktig med snus at jeg ofrer mer penger for en snusboks. Urettferdig er det nå hvertfall , for snusen er faen ikke verdt så mye. Kjenner jeg blir forbannet. Snart er det så høye avgifter på alt, ALT !

Hva med en prisøkning på 200 % på kaffe ? Jeg stemmer ja til det

Lenke til kommentar

idiotisk forslag.

kan godt se greia med litt avgifter for å betale for skadene som kommer av tobakksprodukter, men å øke de enda mer bare for de ikke vil at folk skal snuse/røyke er rett og slett idiotisk. er forskjell på å ta de pengene det koster staten å betale for skadene, men å skulle styre folks privatliv og avgjørelser med ekstreme avgifter synes jeg blir for dumt.

måtte le litt av han ovenfor her som skrev om prisøkning på kaffe, men det skulle jammen ikke forundre meg det heller. virker jo som staten bare er ute etter penger og flere avgifter for tiden, så er vel ikke lenge før koffeinavgiften kommer også, tenk alle de koffeinavhengige de kan suge penger ut av.

Lenke til kommentar

Snus er beviselig mindre farlig enn å røyke. Forskning har så vidt jeg husker vist at dersom man innførte snus i EU ville man redde flere tusen liv i året.

Nei, snus bør ikke være like dyrt som røyk. Og det hadde jeg ment selv om jeg ikke snuste, jeg er tross alt ingen tilhenger av lavere alkoholavgifter, og jeg drikker mye sprit.

Lenke til kommentar

Detta høres helt håpløst ut. Hvor store skadevirkninger er det i forhold til feks alkohol da? Folk i fylla gjør mye dumt og mye skade. Da synes jeg de skal kjøre opp avgiftene på alkohol også! Jeg tror ikke snus påfører samfunnet store kostnader, så hvorfor skal de da påføre oss som snuser store kostnader?

En sånn avgift må begrunnes med flere gode, uavhengige rapporter over konsekvensene for snusing!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...