Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan bør jeg legge frem temaet om pengebruken i forholdet?

Gjest Guest_tja_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_tja_*

Hei.

Har vært i sammen dama en liten stund nå. Vi er fryktelig forelska og er begge veldig fornøyd med forholdet generelt. Krangler aldri og prater sammen om alt.

Det er dog èn ting vi ikke snakker særlig om, pengebruken når vi er sammen.

Vi var nylig på en liten utenlandstur og det endte opp med at jeg foretok bestillingen av hotell og transport via internett med mitt bankkort. Jeg tenkte ikke noe spesielt mer over det, da det tross alt var mitt forslag å reise.

Under turen hadde vi det flott, og vi byttet litt på betaling av mat osv. Det skjedde helt naturlig. Selv om det til slutt endte opp med at jeg tok for meg det meste av utgiftene.

Under turen gjorde hun meg oppmerksom på at jeg skulle sende henne kontonr. mitt, slik at hun kunne overføre pengene for sin del av oppholdet. Jeg sa hele tiden at hun ikke skulle tenke på det. Selv for dette, var hun veldig bestemt på at hun skulle betale meg. Grunnen til at jeg sa det er fordi jeg generelt sett ikke liker å snakke om pengebruk med en person jeg verdsetter og er veldig glad i. Jeg er bare sånn av person. Føler meg nesten litt ukomfortabel i slike situasjoner. Det er jo en annen ting med venner og andre folk, enn med kjæresten...

I etterkant har vi ikke snakket noe om utgiftene for turen, ettersom det ikke har blitt brakt opp. Jeg må vel ærlig si at jeg innerst inne føler det vil være mer riktig at hun betaler for hotelloppholdet og transportutgiftene for hennes del av turen. Når det gjelder middagene mm, så er ikke det så viktig, da det utgjorde minimalt med utgifter. Jeg tror vel at hun egentlig ønsker å gjøre opp for den turen, men at hun kanskje har tolket det dit hen at jeg ønsket å spandere turen på henne. På en måte har jeg ikke noe i mot å spandere turen på henne, men samtidig så er jeg student og føler derfor at pengebruken min er begrenset ift en person i fulltidsjobb.

I dag bestilte vi mat sammen, og hun foreslo at hun skulle betale for det. Jeg ble igjen ukomfortabel med situasjonen, der jeg foretok bestillingen via internett med HENNES bankkort.

Spørsmålet mitt er derfor; Hvordan skal jeg få bukt med pengebruk-situasjonen? For det er jo gjerne slik at hver gang vi er sammen, så bruker vi jo penger til et eller annet formål. Til helgen f.eks, så har vi kanskje tenkt oss på byen. Da føler jeg at jeg som mannen i det ferske forholdet bør betale for inngangspenger til utesteder mm.

Det skal nevnes at jeg egentlig er en veldig sparsom og fornuftig person, når det gjelder penger. Derfor gjør denne situasjonen det slik at jeg føler at jeg mister litt av den mentaliteten. Jeg liker å ha struktur. Bør vi derfor kanskje rett og slett få til et system?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er at du ikke overbeviser henne om at hun ikke skal betale. Hun virker klar for å betale før du "nekter" henne det.

Hvorfor skal du betale inngangspenger for henne? Du trenger ikke være gjerrig, men du har et merkelig syn på mannsrollen.

Dere trenger ikke dele alt 50/50. Tankegangen burde være at det ikke er så nøye hvordan småbeløpene fordeles, men da skulle det også vært like sannsynlig at det er hun som betaler mest som at det skulle vært deg.

Noe av det dummeste jeg ser er forresten når pappa og samboeren hans skylder hverandre 50 kr og gir pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Første feilen du gjør er at du overbeviser henne om at hun ikke trenger å betale. Hvis det blir snakk om tilbakebetaling og kontonummer osv osv, svarer du bare OK. :)

Det er ingen selvfølge at mannen skal betale for alt, og man skal selvfølgelig dele på ting. En fin ting å gjøre f.eks. med utested-inngangen, er at du sier noe ala "Jeg tar inngangen jeg, så kan du kjøpe en pils/vin/drink/brus til oss når vi er inne."

Da får dere delt på det, samtidig som dere begge får følelsen av at dere spanderer på hverandre, som er en hyggelig gest. :)

Jenter har faktisk samme trangen til å kunne få betale for seg, og ta sin del av kaka i et forhold som vi gutta har. Det er bare en gammel samfunnsoppfatning fra tidene der damene var hjemmefruer og menn håndterte jobb, mat og penger som gjør at menn tror de skal betale alt.

Men nå i dagens "likestilte" verden, så har damene jobb. De tjener egne penger, og de har de samme behovene for å kunne vise at de kan stå på egne ben som vi gutta har.

Det kan føles ekkelt i begynnelsen, men la henne få betale av og til. La henne få lov til å ta sin del av kaka. :) Det vil gjøre dere begge, og forholdet godt.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal du f.eks. betale inngangspenger for henne? Det kan noen ganger være litt vanskelig å dele på utgiftene i et forhold, men jeg syns du gjør det vanskelig for deg selv (og henne). Dere betaler inngangspenger hver for dere, og dere kjøper drikken deres selv. Hvis du har veldig lyst til "å være mann", så kan du kanskje kjøpe en øl eller drink til henne i løpet av kvelden.

Det beste er å prøve og dele 50/50 hvis det er praktisk mulig. Du trenger overhodet ikke å lage et "system", men du kan være flinkere til å si i fra at f.eks.: "i dag så betaler jeg for pizzaen, så kan heller du betale neste gang". Du kan også være åpen mot henne og si at du har lyst til å spandere masse på henne, men at du forløpig nøyer deg med å spandere litt, og at du heller kan ta deg igjen når du får deg jobb. Det er en veldig real ting å si, og jeg tror hun har stor forståelse for det. Det dummeste du kan gjøre mot deg selv er å spandere på henne, når du innerst inne egentlig ikke har så lyst.

Det virker som at hun har lyst til å betale for seg, selvom jeg syns det er litt rart at hun ikke har gitt deg penger fra turen dere var på. Er hun også student? Du må i alle fall få la henne slippe til og betale. Det kan hende hun går og har dårlig samvittighet fordi hun ikke har fått betalt det hun føler at hun burde, og hvis hun har tolket det som at du virkelig vil spandere på henne, så vil hun vise at hun setter pris på det fremfor å "prakke" på deg penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...