Gå til innhold

Altibox Fiber 10mbit. Nedlastninghastighet på 13MB/s :O

Anbefalte innlegg

Sitter på en Altibox Fiber på 10mbit. Dette vil vel i teorien si at jeg kan oppnå nedlastningshastigheter på omtrent 1MB/s (rett meg om jeg tar feil). Men under nedlastning av en fil på 1.37GB fra en public torrent-tracker gikk plutselig nedlastningshastigheten opp til 13MB/s. Filen var ferdig nedlastet fra 0- til 100% allerede etter ca 3 minutter. Nå sitter jeg her og skjønner fint lite. Er ikke dette umulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10Mbit/s tilsvarer 10/8=1,25Mbyte/s.

Det hender du får bedre hastighet enn du betaler for og det hender du får dårligere, det varierer, men si ifra om den hastigheten vedvarer for da har de gjort en feil så du eff. har fått en 100Mbit/s linje :D

Send iværtfall ikke inn en klage :p

Lenke til kommentar
Det er umulig da hastigheten du angivelig har er over det nettverkskortet på hjemmesentralen klarer.

Hvorfor det ?

ER flere som "selger" internett som "selger" 100/100Mbit linjer, Altibox driver å bygger ut rundt i landet i disse tider og tror du ikke det ville vært dumt av dem å bruke gammelt utstyr som ikke klarer å håndtere 100Mbit en vei ?

Lenke til kommentar
Men det stemmer jo likevel. Filen ble lastet ned i den hastigheten jeg angir. Det må jo være en logisk forklaring på dette.

dersom vi antar at 13 var en bug, siden 12,5 er maksimum du kan teoretisk oppnå, så er det nok mulig at du opplever en hastighets glipp som gir det en større hastighet en normalt.

regner man litt mer på filstørrelsen og tiden det tok kommer jeg frem til omtrent 7,5

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Kanskje de har satt feil hastighetsgrense på linjen din.

EDIT

Har du forresten sjekket om filen er i orden ? For jeg har opplevd at hastigheten vises til myye høyere enn det vi har hjemme, da var det fordi det var noe feil med filen, den var korrupt når den var lastet ned.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Har du forresten sjekket om filen er i orden ? For jeg har opplevd at hastigheten vises til myye høyere enn det vi har hjemme, da var det fordi det var noe feil med filen, den var korrupt når den var lastet ned.

Filen (filmen) var helt i orden den. Men jeg slettet den og lastet torrenten ned på ny en time senere for å se om jeg kunne oppnå samma hastighet, og det gjorde jeg. Men på speedtest.net står det likevel at jeg har en download på rundt 11-13mbit ned og 20mbit opp.

Lenke til kommentar

Kan være noe så enkelt som at de ikke "capper" hastighet internt i eget nett. Leverandøren jeg har oppgir 30/10 som hastighet, men på alt som går innenfor Song Networks har jeg 100/100.

Det høyeste du skal kunne komme på 100 Mbit/sec er 12,5 MB/sec, men jeg ser ofte på kopiering mellom maskiner at Teracopy oppgir hastighet på opptil 14 MB/sec.

Lenke til kommentar

Filen (filmen) var helt i orden den. Men jeg slettet den og lastet torrenten ned på ny en time senere for å se om jeg kunne oppnå samma hastighet, og det gjorde jeg. Men på speedtest.net står det likevel at jeg har en download på rundt 11-13mbit ned og 20mbit opp.

Last ned og sjekk hva de forskjellige peerene gir deg. uTorrent støtter local peers, så hvis det sitter noen på samme linje (evt. før hastigheten blir satt) vil du få LAN-speed. Det skjedde med meg en gang...

Hvis det er mange peers som gir deg 2-3 MB hver, så vet jeg ikke hva det er som skjer :)

Lenke til kommentar

Så det vil altså si at viss naboen seeder eller at noen andre er f.eks. tilkoblet trådløst på nettverket med samme fila så kan jeg oppnå sånne hastigheter. Det er en kar som bor i hybelen i huset som får bruke det trådløse nettet vårt. Kanskje det er her svaret ligger?

Lenke til kommentar
Så det vil altså si at viss naboen seeder eller at noen andre er f.eks. tilkoblet trådløst på nettverket med samme fila så kan jeg oppnå sånne hastigheter. Det er en kar som bor i hybelen i huset som får bruke det trådløse nettet vårt. Kanskje det er her svaret ligger?

Ja, det kan det være. Det er jo bare å laste ned igjen og sjekke peers, som jeg sa :)

Lenke til kommentar
test linja di mot et "internett speedometer", som lar deg laste ned ei fil og regner ut snitthastigheten. Feks den her på hardware.no eller itavisen sin

Nei nei neeeei.

Ingen av de der takler slike hastigheter.

Og om du hadde lest tråden så hadde du sett att han har alt testet dette.

Dinside.no støtter iallefall 100 mbit, samme gjør hardware.nos linjetester. Jeg får 97 mbit opp og ned derfra iallefall. TPTEST er det beste å teste med da.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde faktisk det samme, for noen uker siden. Hadde med en kompis hjem, vi satt begge og lasta ned en 15 GB stor torrent fra en public tracker. Akkurat i det han nådde 100% på sin torrent, føk hastigheten min opp til, husker ikke nøyaktig, men var mellom 20 og 30 MB/s et sted. Megabyte per sekund, altså. Jeg trodde ikke min egne øyne, så jeg hoia og skrek til kompisen min, han forta seg bort til laptopen min, og han ble like sjokkert som meg. Jeg tenkte, "nå har noe merkelig skjedd her, så nå blir vel filene korrupt". Men, rett etter den var ferdig med å laste ned sjekka jeg alle filer, og de var intakte og fungerte som de skulle. Prøvde å laste ned noe nytt, like etterpå, men da var jeg tilbake til vanlig hastighet, rundt 650 KB/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...