Gå til innhold

Hund i sokkel-leilighet, ingenting nevnt i kontrakt


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og samboeren min leier en sokkel-leilighet utenfor Oslo. Vi skal nå få oss hund, og har sjekket i kontrakten, og husdyr er ikke nevn over hodet.

 

Skal man da regne med at det er lov?

 

Samboeren min tok en prat med huseierne i går, og fikk til svar at "de ville ikke si nei med en gang, og skulle tenke på det".

 

Har gått en uke nå, men ikke hørt noe, og er så jævla spent. Vi er jo dog helt bestemt på å flytte om vi ikke får lov å ha hund her..

 

Lurer på når man kan etterlyse et svar.. Hva er normen her? Hehe.. Kjenner ikke huseierne what so ever..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Takk for alle gode svar :)

 

Har vurdert saken opp og i mente nå, og skal etterlyse ett svar i morgen :)

 

Er bare så forbanna spent på dette, men har uansett sett meg om etter ny leilighet nå, så får vi ikke lov her så blir det flytting på oss..

 

Gjør jo ikke saken enklere at vi faktisk har funnet den perfekte valpen og nå :)

Lenke til kommentar
etter min erfaring med leie av leilighet.. så skal det skrivest om det ER låv..

 

samme med røyking inne f.eks.. står det ingenting om det, så er det nok ikke låv heller..

 

med mindre du spør å får et annet svar..

 

men jeg vil si: purr på di :)

Har vel lest titalls leiekontrakter frem til nå og har ALDRI sett i en kontrakt at det står, røyking tillates, husdyr tillates eller lignende. Er det ikke nemnt kan de ikke nekte.

Lenke til kommentar

Jeg har i allefall NILEST hele kontrakten nå, og husdyr, hund etc. er ikke nevnt med et kløyva ord.

 

Så med andre ord, så kunne vi ha kjøpt en hund i go tro, og det hadde vært "lov"?

 

Men altså, det er jo aldri ønskelig å ikke være på godfot med de man leier hos, men "worst case" er jo at man får 3 måneders beskjed om at man skal ut..

Lenke til kommentar
Jeg har i allefall NILEST hele kontrakten nå, og husdyr, hund etc. er ikke nevnt med et kløyva ord.

 

Så med andre ord, så kunne vi ha kjøpt en hund i go tro, og det hadde vært "lov"?

 

Men altså, det er jo aldri ønskelig å ikke være på godfot med de man leier hos, men "worst case" er jo at man får 3 måneders beskjed om at man skal ut..

Gå til huseier å si i fra om at dere allerede har bestilt valpen siden dere ikke fikk noe svare og det ikke stod noe om i kontrakten.

 

Legg saken frem som om at du gjerne vil diskutere en forsøksperiode og hvordan dette skal gjøres for at det skal fungere så bra som mulig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men selv om det i følge husleieloven man ikke kan nektes husdyr, så står vel husvertene fritt til og si opp leieforholdet hvis dem ikke liker det.

Mine husverter ble dritforbanna når dem fann ut at jeg hadde fått meg kanin. Dem hadde aldri nevnt at dem ikke ville ha kjæledyr.

Jeg blir så overgitt at det er så mange som ikke leier ut til folk med dyr. Kjipe sure drittfolk.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg seg bor i et borettslag, jeg fikk første gang jeg søkte om å få lov til og ha hund her, avslag.

 

Men så skrev jeg en lang e-post til styre lederen ang lover og regler, at de faktisk ikke kan nekte for det, vist du har en god grunn. Jeg skrev bare at jeg trengte en selskaps hund og at den var allergivennlig, og at det er en veldig liten hund på 3-4 kg.

 

Det var litt spesielle grunner inni bilde her også da, fordi styre lederen hadde faktisk hund selv, og flere av beboerne i boreslaget har det, noen opp til 2 stk. Jeg jeg ble rett og slett litt forbanna når jeg selv fikk avslag på min søknad, men heldigvis så fikk jeg godkjent søknaden etter en del e-poster til styre lederen.

 

Jeg ville anbefalt og evt. Sendt en e-post/brev sånn at du har det skriftlig.

Endret av r0lfi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...