Gå til innhold

Gigantisk regning pga. ikke-fungerende tjeneste

notalive

Anbefalte innlegg

Hei.

Tidligere denne uken mottok en kollega av meg en strømregning, som var utrolig mye større enn de øvrige strømregningene han vanligvis mottar.

Han benytter seg av en SMS-tjeneste levert av strømleverandøren der han sender inn målingen per en gang i måneden. Og får registrert målingen slik.(Jeg vet ikke om det kommer en bekreftelses-SMS i retur, men vil se på det som en selvfølge, enten det blir registrert eller ikke registrert.)

I alle fall, han ringte strømleverandøren og lurte på hva i all verden som hadde skjedd, og fikk vite at de ikke hadde registrert måling fra april i år, og at de øvrige regningene som har blitt sendt ut har vært estimerte summer.

Min kollega visste med andre ord ikke at målingene ikke har blitt registrert, og sitter nå uten en krone igjen når strømmen er betalt. Ifølge min kollega står det ikke noe om at det ikke er registrert måling eller lignende på regningen, heller ikke noe annet som indikerer at noe ikke er galt.

Det er slik jeg har forstått det. Det jeg lurer på da, er hvordan står man som kunde dersom man opplever noe slikt?

Takker for svar.

notalive

Edit: Fant dette hos strømleverandørens nettside:

Varsel på SMS

SMS

Nå har det blitt enda enklere å registrere måleravlesningen for deg som har mobiltelefon. Du kan sende måleravlesning og motta varsel på din mobiltelefon.

Du trenger kun å gjøre følgende:

Første gangs sending:

Send en sms med følgende tekst til 2252:

fortum <kundenummer> <målernummer> <måleravlesning>

Du vil få kvittering på at måleravlesningen er registrert.

Ved neste måleravlesning vil du få varsel om avlesning sendt til dette mobilnummeret.

Bytter du telefonnummer og ønsker å beholde sms-tjenesten så må dette gjøres på nytt.

Etter første gangs sending:

Velg å svare på mottatt måleravlesningsvarsel

Skriv bare inn måleravlesningen, uten desimaler, i meldingen og send den.

Du vil få kvittering på at måleravlesningen er registrert.

Jeg skal spørre i morgen om han har fått SMS med bekreftelse i retur.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal faktisk stå på strømregningen om det er estimert eller 100% registrert. I tillegg så er det jo slik at man uten problemer kan dele opp en strømregning dersom den plutselig blir veldig veldig høy :). Det har jeg selv gjort uten trøbbel.

Om han har betalt allerede, så var ikke det voldsomt lurt egentlig..

EDIT: Jeg har trondheim energi, der står det på siste del av oversikten på baksiden av fakturaen, målernr, periode, målerstand før og nå, samt avlesningsmetode.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Tror de fleste (alle) spesifiserer på fakturaen hva beløpet gjelder.

Om jeg f.eks leser av strømmen vis SMS den 27. i en måned står det på regningen eksakt forbruk fra 1. til 27., og så beregnet forbruk for resten av måneden.

Ellers er vel en mulighet, som Alastor sier, å be om å få delt opp regningen.

Må nok uansett regne med å betale for det som er brukt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...