Gå til innhold

Harddisk eller cpu i ferd med å ta kvelden?

Anbefalte innlegg

Symptomer; uforklarlig temp. svingning opp 4-5 grader for så å falle litt igjen. Klikke lyder fra harddisk selv når maskina er idle. Fikk ikke kjørt scandisk, -ville ikke starte. (måtte restarte pc, da gikk det) Har åpna pc og gjort ren vifter, uten at det hjalp. Kan det være cpu, cpu-vifte, eller harddisk? Pc'n er ca. 3 år gammel. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken temp varierer? kabinett-temp, CPU temp eller hva? Hvilket kjølesysstem har du? vifte? Prøv å beskrive klikkelydene fra harddiskene og si hvor ofte de kommer, og under hvilke omstendigheter. Er det BARE når de er idle for eksempel? Er det noe som ikke fungerer eller er du bare føre-var og redd for at noe skal ta kvelden?

mye spørsmål, men det gjør det lettere å hjelpe =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvilken temp varierer? kabinett-temp, CPU temp eller hva? Hvilket kjølesysstem har du? vifte? Prøv å beskrive klikkelydene fra harddiskene og si hvor ofte de kommer, og under hvilke omstendigheter. Er det BARE når de er idle for eksempel? Er det noe som ikke fungerer eller er du bare føre-var og redd for at noe skal ta kvelden?

mye spørsmål, men det gjør det lettere å hjelpe =)

-Stigma

Det er temp. i kabinettet. Har en temp.sensor som henger ca. 1cm. fra cpu. AMD 950mhz, cpu-vifte, 1 kabinettvifte front.

Klikkelyden fra HD kommer jevnt hvert 5-6 sekund, og da blinker det i den ene lampen nede ved siden av power-lampa. Og jeg synes HD bråker/jobber litt ekstra mye når jeg går inn på internettsider, selv om jeg har vært der før og de ligger i cachen.

Alt fungerer, men det hadde vært greit å få bestillt seg en harddisk (hvis det er det) nå, før pc'n evt. klapper sammen.

Lenke til kommentar

Hadde nøyaktig samme symptomene på en IBM 60gxp 40GB disk for litt over et år siden, den "røyk" dvs, nekta å boote og jeg mistet alle data jeg hadde på den i ei formattering. Leverte den inn til butikken, og da var den plutselig iorden igjen og den lever visst enda i beste velgående (ga den bort til en venn av meg for at han skulle se om han fikk den til å ryke igjen). :(

Lenke til kommentar

Hadde hjulpet å beskrive den harddisk u-lyden. Men om du likevel skal kjøpe deg en disk så... post igjen om du vil ha mer analyse da ^_^ Kan nok i verste fall være HD som holder på å gi seg (etter 3 år er ikke uhørt, men dog en del tidligere en de fleste dør)

-Stigma

Lenke til kommentar
Hadde hjulpet å beskrive den harddisk u-lyden.

-Stigma

Hvordan gjør man det? Med noter i dur eller moll? :)

Lyden er veldig svak, så det er kanskje ikke typisk klikkelyd heller. Bare lyd, hvis jeg kan si det sånn.

Men det som er rart hvis det er HD, -hvorfor stiger temp. med 4-5 grader? (og den kan falle tilbake til normalt igjen også).

Kan det være prosessoren? Eller er det sånn med cpu'er at enten virker de, eller så virker de ikke i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Er det en Western Digital harddisk du har? Hvis dem får noen rare klikke-lyder, er det bare å få byttet dem fort som f... Dette var et vanlig problem på WD-hardisker for et par år siden, mulig dem sliter med det ennå...

Lenke til kommentar

Er no hardisken som sliter litt. Enten holder den på å ta kvelden, eller å så har den dårlig strømkontakt ett eller annet sted. Var borti at en forlenger på strømledningen til en av mine hardisker hadde en dårlig kontakt, og da kom det slike klikkelyder hver gang den mistet kontakten. Men siden dine lyder er så regelmessige så vil jeg vel heller kanskje gå for den verste teorien. Grunnen til at tempen stiger kan være at hardisken rett og slett har en feil og jobber mere enn vanlig.

Har du foresten sjekket om romtemperaturen der pc'en står ikke har forandra seg og at det er det som gjør at kabinett tempen har steget med et par grader? Det har jo gaktisk blitt litt mildere ute i det siste :)

Lenke til kommentar

Problemet er løst. Formaterte maskin, og nå er ulyden borte. Jeg hadde mistanke om at det var et eller annet program/prosess som hadde fått "forstoppelse", og at det var årsaken. Har vært borte i det før engang med Adobe Acrobat. (selv om det ikke var det nå) Etter å ha lukket Adobe, så måtte man gi inn i taskmanager å stenge den(accord_eller_no_) skikkelig, eller så bare lå den i bakgrunn og kødda. Det må ha vært noe lignende nå med et program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...