Gå til innhold

500D - begrense auto-iso?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har også 50D, og på det kameraet er det ikke mulig. Er vel samma suppa på 500D. Går fra 100 til 1600 ISO, ikke sant?

Personlig skyter jeg mest i Av og syns i grunn det er greit at auto-ISO spenner såpass vidt. Når lukkertidene blir litt vel lange så er det etter min mening bedre at den går opp på ISO enn at bildet blir ødelagt av for lang lukkertid. Det er dog greit at den stopper på 1600, da det er det siste trinnet som jeg mener gir holdbar bildekvalitet (i hvertfall til litt seriøse bilder).

Det er nok ikke noe annet alternativ enn å sette ISO manuelt. Er det vanskelige lysforhold, så sett ISO'en til det høyeste du anser som holdbart for situasjonen og la det briste eller bære :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke mulig å finjustere auto ISO funksjonen. Jeg ahr selv et 50D og synes faktisk auto ISO fungerer rimelig greit på det kameraet, i motsetning til på 40D hvor denne funksjonen ikke var brukbar. På 50D så synes jeg den velger veldig fornuftige ISO verdier ut i fra lysforholdene, faktisk så fornuftige at jeg bruker auto ISO for ca halvparten av bildene jeg tar.

Men på 40D så fungerte dette heller dårlig og jeg har ingen erfaring med 500D så jeg vet ikke hvor fornuftige eller eventuelt ufornuftige innstillinger den velger.

Lenke til kommentar
Det er dessverre ikke mulig å finjustere auto ISO funksjonen. Jeg ahr selv et 50D og synes faktisk auto ISO fungerer rimelig greit på det kameraet, i motsetning til på 40D hvor denne funksjonen ikke var brukbar. På 50D så synes jeg den velger veldig fornuftige ISO verdier ut i fra lysforholdene, faktisk så fornuftige at jeg bruker auto ISO for ca halvparten av bildene jeg tar.

Men på 40D så fungerte dette heller dårlig og jeg har ingen erfaring med 500D så jeg vet ikke hvor fornuftige eller eventuelt ufornuftige innstillinger den velger.

Tja, hos megog på min 50D er den kjapt opp i ISO 1600 når jeg bruker 70-300 og kommer i den lengre delen, føler ISO'en autojusteres oppover der likt uansett lysforhold, og det finner jeg noe merkelig.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...