zedofar Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Gamlefar ønsker seg digitalt speilreflekskamera til 60-årsdagen. Han har ingen spesifikke ønsker, men ser helst at han skal kunne bruke det gamle sigmaobjektivet sitt på det nye kameraet. Gaven skal selvsagt være hemmelig, så gamlemor måtte kontaktes for å finne ut nøyaktig hva slags objektiv det var snakk om, og hun fant følgende informasjon på linsa: Ø72 Sigma zoom 28-300mm, I:3,5-6,3, Aspherical IF, 1002568, DL hyperzoom Er det noen begrensninger når det gjelder hvilke kamera han kan bruke dette objektivet på? Det er mest aktuelt å kjøpe et kamera til rundt 4-6000 kroner, så det er særlig for kamera i denne prisklassen det er viktig å finne ut av hvorvidt nevnte objektiv kan benyttes. Jeg antar forsåvidt at det gamle objektivet hans ikke er verdt all verden, men han er nå en gang en sparsom mann som nok vil sette pris på å kunne bruke det gamle objektivet. Tar ellers gjerne imot gode tips til valg av kamera. Kan nevne at han har store grove arbeidshender. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Hei og velkommen til forumet. De forskjellige kameraprodusentene har forskjellige fatninger så et objektiv fra sigma passer kun på det kameramerke den er produsert for,så for og finne ut til hvilken kamera må vi vite hva det gamle var og årsmodell,med en brennvidde på 28-300mm på et digitalt kamera vil du få en vesentlig brennviddeøkning "avhengig av fabrikat" imellom x1,5 til x2.0 det vil si at på et Canonkamera x1.6 vil effektive brennvidde bli 44.8mm til 480mm noe som blir nesten ubrukelig som et standarobjektiv. En annen ting også er at du ikke får autofokus "tror jeg"og et moderne digitalt speilrefleks er ikke designet for og bruke manuelle objektiver,det beste da er og bytte mattskiven inne i kamera til en type som gir en bedre bekreftelse på fokus,noen kameraer gir fokusbekreftelse,og enkelte fotografer sverger på og bruke manuelle objektiver men det beste er og bruke et objektiv/kamera med fokusmotorsystem. Selv om du velger et stort eller lite kamera er alle reguleringshjulene og knappene omtrent like store,jeg har håndverkerhender og har ingen problemer med et lite kamerahus selv om det er lettere med et stort hus . Her er en guide for førstegangskjøpere av speilrefleks. Endret 23. oktober 2009 av Nautica Lenke til kommentar
zedofar Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Takk for godt svar! Det gamle kameraet var et Nikon F75 og ble kjøpt i 2004. På garantilappen, som min mor fant i dag, står det dessuten F/Nikon. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hvis objektivet passer på det gamle kameraet vil det passe på nye Nikon-kmaeraer (med visse forbehold) fatningsmessig. Men hvilke funksjoner som mistes (som AF etc) kan vi ikke si med sikkerhet ut fra opplysningene du oppgir. NB! Enkelte eldre objektiver uanset fabrikat bygger for dypt for bestemte moderne kamerahus. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Objektivet passer garantert på alle Nikons digitale speilreflekser. Men autofokusen er det mer usikkert med... Jeg ville tippe at et D90 ville være minstekravet for å få autofokus... MEN det er et stort forbehold. Sigma har nemlig elendig framoverkompatibilitet mellom sine objekiver og nyere kamerahus. Jeg har selv prøvd et gammelt Sigma 70-300 DL til Canon, og det fungerte ikke i det hele tatt på et nytt kamerahus. Eneste måten å finne ut på er vel å grafse til seg objektivet, gå til en fotobutikk, la de ufaglærte kidsa der knekke og skrape objektivet på et av sine D90-kamerahus... Og så vil du vite! Hmm, du må også teste om du får lysmåling... Om du skal holde deg til budsjettet, er vel et D5000 et bra valg. Men da vil du uansett ikke få autofokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå