Gå til innhold

Hvilke bilder kan jeg lovlig bruke på nettsiden min?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du noen kilder? :)

Antar den var til meg?

Dessverre litt slett på bakgrunnssjekken der =) Forsøkte å finne noe nå, men ikke spesielt enkelt å søke på..

Fant imidlertid denne som var litt nyttig.

Edit: Nå skal vi kanskje ikke utbrodere dette for mye, men fant noe mer info. Til syvende og sist blir nok slike saker avgjort mer eller mindre på skjønn. Ville som sagt holdt meg til CC-lisensierte verker.

Endret av jabbamabba
Lenke til kommentar

Det er lov å la seg inspirere av bilder og lage sin egen versjon, men direkte kopi er ikke lov(altså kopiere og lime inn).

Dersom noen maler et fint bilde av eiffeltårnet, så kan jeg la meg inspirere og male et likt bilde så lenge det ikke er direkte avtrykk(kopiert hans bilde og utgi det som mitt).

Å bruke bilder uten lov kan føre til erstatningskrav.

Lenke til kommentar

Hei...

Du kan bruke bilder som er gratis rundt på nettet, det er mange av dem, eventuelt hvis du lager nettsider for folk så kan du kjøpe opp bildet du trenger og vil bruke, da krever det ingen kildehenvisning til bilde...Hvis det skulle bli en sjekk så kan du da dokumentere at dette bildet er faktisk kjøpt.

Må da legge til at jeg aldri har hørt om noen som har blitt tatt for å bruke bilder de ikke selv eier da...Men det er jo en risiko, og det beste er jo å ha alt på den trygge siden.

Skal du kjøpe bilder så er dette en veldig god side: istockphotos

Ellers så er det bare å søke på denne wikipedia bildearkivet eller bare søke i google f.eks å skrive free photos, på nettsiden skal det da stå hva innehaveren av nettsiden ønsker at du skal bruke bildene, dette kan f.eks være at det skal være en liten setning om det et eller annet sted på nettsiden eller lignende.

Mvh

Susanne

Min nettside

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Flere spørsmål:

-På en idrettsside, er det lov å laste opp bilder der av medlemmene der, eller må man først ha skriftlig tillatelse av hver enkelt?

-Og når det gjelder barn, altså under 18 år. Har hørt at man da må ha skriftlig tillatelse fra foreldrene.

-Gjelder samme regler for å laste opp på privat facebookside?

Hvis svarene er ja ja og ja, så kan man jo knapt laste opp noenting, for tenk om det er en random stranger i bakgrunnen som ikke skrevet under....

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

-På en idrettsside, er det lov å laste opp bilder der av medlemmene der, eller må man først ha skriftlig tillatelse av hver enkelt?

-Og når det gjelder barn, altså under 18 år. Har hørt at man da må ha skriftlig tillatelse fra foreldrene.

Det tryggeste vil være å innhente tillatelse fra både medlem og foresatte om medlemmet er under myndighetsalder. Et forslag til løsning på dette kan jo være et punkt på innmeldingsskjema hvor det gjøres oppmerksom på at det kan bli tatt fotografier i forbindelse med den aktiviteten idretten driver med, og at disse bildene kan bli lagt ut på klubbens nettsider. Så lenge du også utviser skjønn ved billedbruk og respekterer eventuelle ønsker utenom, skal du være på rimelig trygg grunn.

-Gjelder samme regler for å laste opp på privat facebookside?

På facebook med tagging av bilder og slikt så tror jeg det vil være enda viktigere å innhente tillatelse fra den enkelte.

Hvis svarene er ja ja og ja, så kan man jo knapt laste opp noenting [...]

Jeg vil tvert i mot si at du kan laste opp nesten hva som helst. Alt som kreves er tillatelse :)

[...] for tenk om det er en random stranger i bakgrunnen som ikke skrevet under....

Husker ikke de nøyaktige reglene her, men det er de personer hvor fokuset er rettet mot du bør innhente tillatelse fra. Tar du f.eks. et bilde av en dribling i fotball, hvor du i bakgrunnen ser en rekke tilskuere så trenger du selvsagt ikke innhente tillatelse fra den enkelte tilskuer. Unntaket kan være hvis individer i bakgrunnen skiller seg spesielt ut.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...