Scooby snacks Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hei Jeg lurer på hvordan jeg kan finne bilder som jeg lovlig kan bruke på nettsiden min? Finnes det en søkbar database e.l. for "arkivfoto" som fritt kan brukes, eller finnes det regler for at man kan sette inn bilder hvis man skriver hvor det er hentet fra? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Skulle likt og vist dette eg og!!! Men trur igroen du har låv til det meste så lenge du oppgjev kjelde!!! Endret 25. oktober 2009 av Sigurdl Lenke til kommentar
Wedvich Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Du kan jo prøve Wikimedia Commons: http://commons.wikimedia.org/ Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Dere kan også sjekke denne siden : http://www.sxc.hu/ Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Flickr Creative Commons (CC) lisens: http://www.flickr.com/creativecommons/ Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Antar at du ihvertfall er fri til å bruke bilder fra Wikipedia. Lenke til kommentar
maxM Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 En annen plass er http://www.morguefile.com/archive/ Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Her kan du søke på Flickr-bilder med Creative Commons (CC) lisens etter farge! http://labs.ideeinc.com/multicolr/# Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Kan bruke google image search til dette http://images.google.no/advanced_image_search?hl=no Diverse aktuelle valg under "Brukerrettigheter". Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Bra oppslagstråd. Burde vært sticky! Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Antar at du ihvertfall er fri til å bruke bilder fra Wikipedia. Wikipedia-bilder og andre CC-bilder kan ikke brukes helt fritt, du må følge bildenes respektive CC-lisens. Det kan feks være klausul om ikke-kommersielt bruk, at du må oppgi kilde, at du ikke kan endre på bildet osv, litt avhengig av hvilken CC-lisens som er valgt. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kan jeg bruke kartbilder fra Gule Sider? Lenke til kommentar
echrisa Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 I utgangspunktet er alle bilder beskyttet av opphavsrett, som vil si at man ikke kan spre dem offentlig (legge ut på nettside) eller bruke dem i kommersiell virksomhet. Det er derimot tillatt å bruke dem privat, feks printe ut og henge opp på veggen. Det er utrolig mange som ikke kjenner til dette eller velger å ignorere det, og blir det oppdaget kan fotografen sende regning. Normal pris for å legge ut et bilde på en hjemmeside er 700-1500 kr, er det gjort uten fotografens tillatelse kan h*n sende regning for dobbel pris, og er ikke navnet oppgitt heller er det å ta trippel pris. Med andre ord kan man få en regning på opptil 4500 kr. Det hjelper ikke at man oppgir kilde så lenge man ikke har fått tillatelse fra fotografen om å bruke bildet, men å oppgi fotografens navn gjør lovbruddet litt mindre alvorlig. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kan jeg bruke kartbilder fra Gule Sider? Fra gulesider.no (Rettigheter nederst i høyre hjørne hos meg): Om kartrettigheter Eniro Norge AS har alle rettigheter til kartene og bildene som vises her. Disse rettighetene er basert på avtaler med eierene av kart, bilder og informasjon som danner grunnlaget for kartene og bildene. Rettigheter til kart og bilder er beskyttet av Åndsverkloven og Katalogvernloven. Kartene og bildene som vises på denne siden kan ikke kopieres, mangfoldiggjøres eller distribueres uten avtale med Eniro Norge AS Med andre ord: nei Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 "" ? ! Noen andre steder jeg kan hente kart fra? Finner ikke Ringerikshallen på google maps... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 I utgangspunktet er alle bilder beskyttet av opphavsrett, som vil si at man ikke kan spre dem offentlig (legge ut på nettside) eller bruke dem i kommersiell virksomhet. Det er derimot tillatt å bruke dem privat, feks printe ut og henge opp på veggen. Det er utrolig mange som ikke kjenner til dette eller velger å ignorere det, og blir det oppdaget kan fotografen sende regning. Normal pris for å legge ut et bilde på en hjemmeside er 700-1500 kr, er det gjort uten fotografens tillatelse kan h*n sende regning for dobbel pris, og er ikke navnet oppgitt heller er det å ta trippel pris. Med andre ord kan man få en regning på opptil 4500 kr. Det hjelper ikke at man oppgir kilde så lenge man ikke har fått tillatelse fra fotografen om å bruke bildet, men å oppgi fotografens navn gjør lovbruddet litt mindre alvorlig. Men hvordan blir det når bildene legges ut på utenlandske sider (der også serveren er utenfor Norges grenser)? Kan man da vise til norsk lov, eller er fotografen avhengig av at det landet som serveren er plassert i har en lignende lovgivning? Lenke til kommentar
echrisa Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Men hvordan blir det når bildene legges ut på utenlandske sider (der også serveren er utenfor Norges grenser)? Kan man da vise til norsk lov, eller er fotografen avhengig av at det landet som serveren er plassert i har en lignende lovgivning? Det er jeg ikke sikker på, har ikke tenkt på det før. Men det er kanskje slik at alle bilder som er norske (tatt av norsk fotograf) er beskyttet av norsk lov om opphavsrett, uansett hvor i verden de brukes? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Er det egentlig ulovlig å linke til kartutsnitt fra Gule Sider på firmanettsider da? Eller har de søkt om å få lov? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Tror de har søkt om lov. Lenke til kommentar
jabbamabba Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 I lov om opphavsrett mener jeg det står at bilder kan benyttes fritt dersom farge og/eller komposisjon endres med mer enn 20%. Et godt eksempel på dette er en ganske kjent kunstner som laget pop-art kunst av tarzan tegninger. Tegningene var direkte kopiert ut av tegneserien, men størrelse, utsnitt og farge var endret i stor grad. Opphavsmennene til tarzan likte dette dårlig, men hadde ikke noe de skulle ha sagt. Dette eksemplet er ikke fra norsk rettsaparat, men går ut på det samme. Det er litt vanskelig å avgjøre når et bilde er endret 20% så det beste og enkleste er kanskje å se etter grafikk med CC lisenser osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå