Gå til innhold

Hvilke bilder kan jeg lovlig bruke på nettsiden min?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Antar at du ihvertfall er fri til å bruke bilder fra Wikipedia.

Wikipedia-bilder og andre CC-bilder kan ikke brukes helt fritt, du må følge bildenes respektive CC-lisens. Det kan feks være klausul om ikke-kommersielt bruk, at du må oppgi kilde, at du ikke kan endre på bildet osv, litt avhengig av hvilken CC-lisens som er valgt.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er alle bilder beskyttet av opphavsrett, som vil si at man ikke kan spre dem offentlig (legge ut på nettside) eller bruke dem i kommersiell virksomhet. Det er derimot tillatt å bruke dem privat, feks printe ut og henge opp på veggen. Det er utrolig mange som ikke kjenner til dette eller velger å ignorere det, og blir det oppdaget kan fotografen sende regning. Normal pris for å legge ut et bilde på en hjemmeside er 700-1500 kr, er det gjort uten fotografens tillatelse kan h*n sende regning for dobbel pris, og er ikke navnet oppgitt heller er det å ta trippel pris. Med andre ord kan man få en regning på opptil 4500 kr. Det hjelper ikke at man oppgir kilde så lenge man ikke har fått tillatelse fra fotografen om å bruke bildet, men å oppgi fotografens navn gjør lovbruddet litt mindre alvorlig.

Lenke til kommentar
Kan jeg bruke kartbilder fra Gule Sider?

Fra gulesider.no (Rettigheter nederst i høyre hjørne hos meg):

Om kartrettigheter

Eniro Norge AS har alle rettigheter til kartene og bildene som vises her. Disse rettighetene er basert på avtaler med eierene av kart, bilder og informasjon som danner grunnlaget for kartene og bildene.

Rettigheter til kart og bilder er beskyttet av Åndsverkloven og Katalogvernloven. Kartene og bildene som vises på denne siden kan ikke kopieres, mangfoldiggjøres eller distribueres uten avtale med Eniro Norge AS

Med andre ord: nei :)

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er alle bilder beskyttet av opphavsrett, som vil si at man ikke kan spre dem offentlig (legge ut på nettside) eller bruke dem i kommersiell virksomhet. Det er derimot tillatt å bruke dem privat, feks printe ut og henge opp på veggen. Det er utrolig mange som ikke kjenner til dette eller velger å ignorere det, og blir det oppdaget kan fotografen sende regning. Normal pris for å legge ut et bilde på en hjemmeside er 700-1500 kr, er det gjort uten fotografens tillatelse kan h*n sende regning for dobbel pris, og er ikke navnet oppgitt heller er det å ta trippel pris. Med andre ord kan man få en regning på opptil 4500 kr. Det hjelper ikke at man oppgir kilde så lenge man ikke har fått tillatelse fra fotografen om å bruke bildet, men å oppgi fotografens navn gjør lovbruddet litt mindre alvorlig.

Men hvordan blir det når bildene legges ut på utenlandske sider (der også serveren er utenfor Norges grenser)? Kan man da vise til norsk lov, eller er fotografen avhengig av at det landet som serveren er plassert i har en lignende lovgivning?

Lenke til kommentar
Men hvordan blir det når bildene legges ut på utenlandske sider (der også serveren er utenfor Norges grenser)? Kan man da vise til norsk lov, eller er fotografen avhengig av at det landet som serveren er plassert i har en lignende lovgivning?

Det er jeg ikke sikker på, har ikke tenkt på det før. Men det er kanskje slik at alle bilder som er norske (tatt av norsk fotograf) er beskyttet av norsk lov om opphavsrett, uansett hvor i verden de brukes?

Lenke til kommentar

I lov om opphavsrett mener jeg det står at bilder kan benyttes fritt dersom farge og/eller komposisjon endres med mer enn 20%.

Et godt eksempel på dette er en ganske kjent kunstner som laget pop-art kunst av tarzan tegninger. Tegningene var direkte kopiert ut av tegneserien, men størrelse, utsnitt og farge var endret i stor grad.

Opphavsmennene til tarzan likte dette dårlig, men hadde ikke noe de skulle ha sagt. Dette eksemplet er ikke fra norsk rettsaparat, men går ut på det samme.

Det er litt vanskelig å avgjøre når et bilde er endret 20% så det beste og enkleste er kanskje å se etter grafikk med CC lisenser osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...