Gå til innhold

Nikon D5000, Olympus E-620 eller Pentax K20D?

Anbefalte innlegg

Hei, har nå lyst til å ta steget fra kompaktkamera til speilrefleks! Er det noen som har erfaringer med disse kameraene og som kunne gitt meg noen råd? Kanskje ser jeg på feil kameraer, men budsjettet mitt er rundt 5-6000kr. Skal på fotomessa i Stockholm i år og tenkte kanskje at jeg kunne gjort et bra kjöp der. Takknemlig for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv K20D, og synes det kameraet yter veldig godt.

At det i tillegg er sprut og støvtettet utvider jo også bruksområdet litt om det kommer noe vått dalende.

Liker også godt stabilisator i huset, noe også Olympus'en har så vidt jeg vet.

Pentax har bedre utvalg av optikk en Olympus, og kan benytte optikk med varierende grad av automatikk fra "tidenes morgen", dvs iallefall siste 30 årene.

Ett søk på K-bajonet eller M42 på ebay bekrefter dette.

Sensoren til Nikon og Pentax er større enn på Olympus, som kan gi bedre støyegenskaper på høy ISO, men som også gir ett større kamerahus.

Fordelen med mindre brikke er at en klarer seg med færre mm på optikken i forhold til de andre, hvis en sammenlikner field-of-view.

Pentax har ikke video, om det skulle ha noe å si. Skjønt...har vel ikke lest om noen god videofunksjon på <10000kr kameraer.

Live-view på Pentax'en er der, men ikke alltid jeg er fornøyd med den, bedre å bare gi gass og peke og håpe en treffer. Men til bruk når en har kamera på stativ så fungerer den fint, er vel AF som er problemet med Live-view i bruk.

Ellers er jo K20D ett kamera som gjerne konkurrerer med Nikon D300 og Canon 50D, men kanskje ligger ett hakk under i pris, men ikke i kvalitet. K20D er skarpere enn Nikon, men Nikon er bedre på hvitbalanse og lysmåling....og slik kan en sammenlikne egenskap for egenskap. Min konklusjon er iallefall at K20D er ett meget godt kamera som jeg ikke angrer ett sekund på at jeg oppgraderte til (fra K100D).

Lykke til i valget, og artig at du ikke lurer på om du skal ha enten Canon eller Nikon...

Truls

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...