Gå til innhold

Nokia går til sak mot Apple =)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, men hadde Iphone vorte ein filletelefon som ikkje vart like populær tvilar eg på at Nokia hadde gidda

Det har du helt rett i, hvorfor skulle de gå til sak mot Apple om de ikke kunne få igjen noen penger for det? Om Apple hadde solgt 50 telefoner, så hadde det liksom ikke vært så mye penger å hente uansett.

Men, uansett synes jeg dette virker litt merkelig.

– Apples iPhone bryter med Nokias patenter på områdene GSM, UMTS og trådløs LAN (WLAN), hevder Nokia.

Høres veldig 'overfladisk' ut, men jeg tror nok Nokia har større kontroll på dette enn meg ja :!:

Lenke til kommentar
Les dette :D

Har ventet lenge på dette øyeblikket, Apple har lenge tatt patent på sin teknologi og brukt andres løsninger og tatt æren for det...

Oh, really...? Når tok Apple æren for å ha oppfunnet GSM, UMTS og trådløs LAN? Er det ikke Nokia som forsøker å ta æren for internasjonale standarder som mange står bak?

Det grunnleggende GSM-systemet som dannet et viktig forutsetning for den globale mobilrevolusjonen ble f.eks utviklet ved SINTEF i Trondheim på 80-tallet. Vil tro at dette for en stor del var finansiert med norske offentlige midler. http://www.ntnu.no/gemini/2005-01e/gsm.htm

Wi-FI ble heller ikke oppfunnet av Nokia, og både Apple og Nokia har deltatt aktivt i standardiseringsarbeidet for Wi-Fi gjennom medlemskap i WECA / Wi-Fi Alliance, begge siden 1999. Apple leverte også sine første Wi-Fi produkt samme år, og var sannsynligvis den første PC-produsenten som bygde inn Wi-Fi støtte som standard i alle sine datamaskiner.

Nokia er jo ikke de eneste som har investert milliarder i FoU de siste 20 åra, så den argumentasjonen de bedriver virker en smule desperat. Kan det hele være et spill for galleriet for å oppnå en avtale med Apple om krysslisensiering? Apple sitter jo på en del patenter for bl.a GUI og multi-touch...

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Nokia lager dei mobiler enda? trudde dei hatt gitt seg for lenge sia.. Lykke til.

Bodd under en stein de siste 20 åra du da.

Nei, men er noken som gidder å kjøpe mobilene deires no, når konkuranser er blitt alt for stor for dei, trudde berre dei hadde gitt seg, men men

Lenke til kommentar
Apple har tatt i bruk ipod's ytre grensesnitt fra en engelskmann

Kilde

Hva annet kan man si enn: LOL!

En brite fantaserte om en digital musikkspiller for mange år siden. Kanskje var det til og med en mp3-spiller, men det var ikke en iPod. Mange andre lagde mp3-spillere før Apple, de gjorde det bare ikke særlig bra.

Har vansker med å finne igjen scrollehjulet som har vært et sentralt element siden første iPod. Hvor er det på den kjøkkenbordskissen til Mr Kramer?

Ikke nok med manglende likheter, Mr. Kramer har ingen gyldige patenter, og dermed ikke krav på noe som helst hverken fra Apple eller fra andre produsenter som har lagd spillere som ligner atskillig mer på Kramers skisse.

Og apple oppfører seg som om det var de som oppfant multi touch :roll:

Nei, de oppfører seg som om de var de første til å ta i bruk multi-touch i mobiltelefoner. Og det var de jo.

Jeg selv hater Apple mer enn Microsoft pga deres salgsmetode og deres kommunistisk jerngrep på deres produkter...

Really...og jeg som trodde det var kapitalister vi hadde med å gjøre. Men nå skjønner jeg jo at Steve Ballmer og Steve Jobs må være kommunistiske agenter utsendt av den onde Kim Jong Il :D

Lenke til kommentar

Man skulle faktisk tro at Apple var en underkategori fra Nord-korea :lol:

For når man tenker seg om så skal alt av deres produkter være kun eksklusiv til dem, de klager støtt og stadig på Microsoft men er i realiteten være.

Angående engelskmannens "oppfinnelse" så presiserte jeg tilogmed Ipod's ytre grensesnitt, en vesentlig forskjell fra en Mp3 spiller og grensesnitt

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Man skulle faktisk tro at Apple var en underkategori fra Nord-korea :lol:

Ja, ikke sant? Apples superkapitalistiske evne til å levere produkter forbrukerne vil ha og til å tjene milliarder av kroner er kun et skalkeskjul. Vi kan nå tydelig se se at ondskapens akse går fra Pyongyang via Redmond og til Cupertino.

For når man tenker seg om så skal alt av deres produkter være kun eksklusiv til dem, de klager støtt og stadig på Microsoft men er i realiteten være.

Japp, det at iTunes, iPod og iPhone fungerer utmerket også med Windows er kun et ledd i den store, onde kommunistiske planen. Microsofts Zune, derimot, er kun for Windows-brukere, så eksklusivt som det kan bli - men det er nok en kommunistisk plan bak det også.

Angående engelskmannens "oppfinnelse" så presiserte jeg tilogmed Ipod's ytre grensesnitt, en vesentlig forskjell fra en Mp3 spiller og grensesnitt

Kan du utdype hva du mener med "ytre grensesnitt"? Ikke det samme som andre legger i begrepet, tror jeg. Scrollehjulet er det ytre grensesnittet på en iPod, som gjør at jeg kan betjene spillerens funksjoner med fingrene mine. Hvor er det på skissen til Kramer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...