Data_Timon Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 har fått meg et HD videokamera, men sliter med hvilket redigeringsprogram jeg skal bruke. Er det noen som har et tips til en nybegynner? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Pinnacle Studio kanskje? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Windows Movie Maker er gratis og veldig lett å lære seg. Den har begrensede muligheter, men egner seg bra som første program. Lenke til kommentar
Stig U Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg bruker Pinnacle Studio 12 til redigering av HD video. Koster kr. 500 - 1000 avhengig av variant. Jeg har et Canon FS100 videokamera som tar opp i AVCHD format. Jeg har bruket Pinnacle Studio i mange år, men HD-støtte kom først i versjon 12. Jeg har prøve et par andre redigeringsprogrammer også (Sony sitt og et som fulgte med Canon kameraet), men Pinnacle Studio er suverent best. Det er meget brukervennlig og det utnytter grafikkortet slik at det går raskere. Tidligere versjoner av Studio har vært beheftet med mye feil, men versjon 12 har blitt mye bedre. Det har nå også kommet en versjon 14 HD (13 eksisterer ikke). Windows 7 skal ha støtte for AVCHD. Antakelig vil Windows MovieMaker da også støtte det. MovieMaker en er enkel og brukervennlig løsning, men har færre muligheter enn Pinnacle Studio. For å redigere HD-video kreves en kraftig PC med en kraftig grafikkprosessor med mye grafikkminne og stor disk.(Pinnacle Studio krever min. 256 Mbyte grafikkminne). Jeg hadde en 5 år gammel stasjonær PC med Intel Pentium 4 3,2Ghz og Nvidia grafikk-kort med 256 Mbyte grafikkminne. Det fungerte, men gikk veldig trått, så jeg har kjøpt ny PC med Intel i7 firekjerners prosessor og grafikkort med 1,5 Gbye grafikkminne og 1 Terrabyte disk. Nå gå det som fløyel å redigere, men det tar likevel noen timer å generere en videoplate. For å vise HD-video på TV må du ha en BluRay spiller. Helst en som takler AVCHD. Fra Pinnacle Studio kan du generere både BluRay disker og AVCHD på DVD. Skal du lage BluRay disker, må du ha BluRay brenner på PCen. Det koster fra kr. 1500 og skrivbare BluRay disker koster kr. 250 pr. stk. Da er det langt rimeliger å brenne DVD med AVCHD format. Ulempen er at det går bare ca. 30 minutter HD video på en DVD. Merk at disse ikke kan spilles av på en vanlig DVD-spiller. Selv har jeg en Samsung BD-P1500 BluRay spiller til kr. 1300 som spiller AVCHD. Bildekvaliteten blir knallbra. Alternaivt kan du spille av HD-video på TV fra PCen forutsatt at den har HDMI utgang. Windows media player i XP og Vista støtter imidlertid ikke HD. Men det finnes dekoder (codec) for H.264 som kan lastes ned på nettet. Jeg har ikke gjort det selv - jeg venter på en oppgradering til Windows 7. Et tredje alternativ for avspilling på TV er å bruke en mediespiller som takler m2ts filer (H.264). Hjemme PC nr 11 2009 har testet 8 slike. Netgear EVA 9150 vant testen, men den koster over kr. 3000. Godt kjøp er Asus O!Play til kr. 824 (www.amentio.no). Den har imidlertid ikke disk og må enten tilkobles PCen via kablet nett eller tilkobles en ekstern disk. Jeg har backup av mine videoer på en ekstern disk og vurderer å kjøpe en slik. Noen mediespillere har trådløst nett, men straming av HD-video på trådløst nett fungerer dårlig - det går ikke fort nok. Lenke til kommentar
Stig U Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Windows Movie Maker er gratis og veldig lett å lære seg. Den har begrensede muligheter, men egner seg bra som første program. HD video kan ikke redigeres med Movie Maker på Windows XP eller Vista. Muligens i Windows 7 siden Windows 7 støtter AVCHD. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 HD video kan ikke redigeres med Movie Maker på Windows XP eller Vista. Muligens i Windows 7 siden Windows 7 støtter AVCHD. I følge Wikipedia støtter HD-versjonen av Movie Maker for Vista HD. Dette gjelder HDV da, og ikke AVCHD. http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Movie...r#Windows_Vista Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 har fått meg et HD videokamera, men sliter med hvilket redigeringsprogram jeg skal bruke. Er det noen som har et tips til en nybegynner? Blue-ray kvalitet på DVD kan oxo avspilles på PS3. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hva med Adobe Premiere Elements? Det finnes mange fine guider der ute som hjelper deg i gang. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 har fått meg et HD videokamera, men sliter med hvilket redigeringsprogram jeg skal bruke. Er det noen som har et tips til en nybegynner?De fleste redigeringsprogrammer sliter med HD redigering. Redigering av HD filer direkte krever MYE CPU/GPU kraft. Jeg vet at PowerDirector8 har "løst" dette ved å generere proxy-filer med lavere oppløsning av HD-filene. Om dette fungerer vet jeg ikke, da jeg ikke har videokamera med HD-oppløsning. Last ned en 30-dagers prøveversjon og sjekk selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå