Gå til innhold

Har banken rett på å vite hvor pengene kommer fra?


zanti_91

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Mykje snakk om penger og skatt for tida, (skattelistene)...

Fikk meg til å tenke på ein ting.

 

Om man hadde hatt, la oss sei 100'000 (eller meir) kontant i f.eks bankboks eller heime for den saks skyld.. Og skulle sette dei i banken.. hadde banken hatt noken rett til å vite opphav til pengene og alt det der?? Eller er det berre å sette inn and forget ? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så om man hadde komt med 1 million i banken (hypotetisk sett ;) ) og skulle sette dei inn på ein konto.. Så hadde det vore 100% problemfritt? :hmm:

 

Føles bare litt unaturlig :p

 

Som sagt, de har ikke noe krav på å vite hvor pengene kommer fra, men de kan jo som Ueland sier sette fokus på dem på et vis man kanskje ikke ønsker, om de er ervervet på uhederlig vis. :)

Lenke til kommentar
Banker rapporterer alle større bevegelser (type over 5 000) til myndighetene så noen vil nok begynne å lure om det er mye mistenkelig på gang.

 

Hvor har du det fra? Høres svært lite sannsynlig ut.

 

De skal rapportere mistenkelige bevegelser til økokrim, men det er så vidt jeg vet ingen slike beløpsgrenser. Et eksempel på en mistenkelig bevelgelse er hvis du tar ut 100k før jul og setter dem inn igjen i januar (noe en del gjør for å slippe formueskatt).

Endret av yaddah
Lenke til kommentar
Takker for mange svar og er åpen for fleire innspill :)

Så man kan sei at det er heilt "trygt" eller "problemfritt" å gå i banken og sette inn 100'000 kr kontant?

Det blir rapportert, men har ingen vesentlig betydning? :)

 

Banken avkrever deg ikke for en forklaring for hvor du har pengene dine. Det kan være helt legalt å fa 100.000 kr i cash. Har man så mye i kontanter rundt om så skal man naturligvis oppgi det på selvangivelsen.

 

Bankens anti-hvitvaskingssystemer blir mer og mer avanserte. Uti fra en analyse på kundens tidligere kontobevegelser kan system avgjøre hva som er normal og unormal aktivitet. Det betyr at for en kunde kan innskudd på 100.000 kr anses som normalt, men en annen kunden blir flagget i systemet for en tilsvarende transaksjon.

 

Når en kunde blir flagget gjør banken en vurdering om de skal melde dette videre til økokrim. Økokrim trenger ikke nødvendig gjøre noe på basis av kun en melding, men dersom det kommer flere fra banken og andre banker regner jeg med at Økokrim gjøre videre undersøkelser.

Lenke til kommentar

hmm, mange forskjellige svar her..(takk)... Men føler vi ikkje har komt heilt til ein konklusjon, kunne gjerne fått fleire innspill... :yes:

 

hadde jo vært spennende å prøvd å tatt ut 100k så satt dei inn igjen halvt år etterpå ;)

 

men dessa 100k kan jo ligge i bankboks, som eg skjønner er det heilt legalt? Men å sette dei inn i banken, da får det et litt kriminelt preg bak seg :p

reglane går vel ut på at man skal skatte av pengane? da blir dei vel fornøyd :p

Lenke til kommentar
hmm, mange forskjellige svar her..(takk)... Men føler vi ikkje har komt heilt til ein konklusjon, kunne gjerne fått fleire innspill... :yes:

 

Hva er uklart?

 

hadde jo vært spennende å prøvd å tatt ut 100k så satt dei inn igjen halvt år etterpå ;)

Hva forventer du skal skje?

 

men dessa 100k kan jo ligge i bankboks, som eg skjønner er det heilt legalt?

Ja

 

Men å sette dei inn i banken, da får det et litt kriminelt preg bak seg :p

Nei (tilgi meg om jeg ikke skjønte ironien din)

Lenke til kommentar

La meg lage eit scenario... Foreldre har hatt bankboks med 300'000 kr innpå...Foreldrene har tjent pengane på ærlig vis, men har hatt dei i bankboks = skjult for myndigheitene.... Datteren tar over bankboksen av ein eller anna lovlig grunn... Ho tar ut disse pengane å sette dei i banken... Blir det stilt spm rundt det?? Det skal vel egentlig skattes og slikt?? eller..?

Det er uklart :)

 

Forventer... tja.. økokrim på døra og spør kor pengane kom fra :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen faste grenser for vanlige innskudd, men bankene skal rapportere når de mistenker at transaksjonen har rot i noe ulovlig, som f.eks. skatteunndragelse. Hvis man f.eks. tar ut et stort beløp rett før nyttår og setter det inn igjen rett etter er det store sjanser for at det vil bli rapporter. Slike transaksjoner gjøres gjerne for å unngå formueskatt eller at myndighetene skal kunne se at man må ha fått inn et stort beløp. I tillegg må den som mottar større beløp fra utlandet alltid rapportere hvor de kommer fra. Sist jeg ble spurt var grensen for det 100 000 kr, men det er noen år siden.

 

Det siste eksempelet ditt er det vel store sjanser for at vil bli rapportert, og hvis ikke det er oppgitt i selvangivelsen som arv kan du bli straffet.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

ok takker for svar :)

 

tryggast, med andre ord, er å sette inn litt og litt ;)

 

Lage eit lite scenario til.. kreative meg ;)

rik bestemor har penger i bankboks, du arver bankboksen som viser å ligge 500k i den.. ka skal man gjer da?? ingen visste at bestemora hadde dissa pengane, og alle andre pengane og boliger har blitt utdelt til slekta(som slekta visste om, myndigheitane og for den saks skyld)... ka skjer med pengane i bankboksen?? blir skatta med arveavgift så er alt ok??

Lenke til kommentar

Bare for å påpeke en ting. Det er ingen automatikk i at penger i bankboks = ulovlig. Så lenge man rapporterer inn beløpet på ligningen så er det ingen problemer med å ha 100k i en bankboks, lovlig.

 

Og setter man disse 100k inn på en konto så vil nok transaksjonen flagges som mistenkelig, men siden alt er i orden vil nok ikke dette medføre noen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...