Gå til innhold

Asus 40x brenner ikke på mer enn 16x


Anbefalte innlegg

hei!

Min asus crw 4012A brenner ikke på mer enn 16x.

ta en titt på dette bildet her.

Som dere ser brenner den ikke på mer enn 16x gjennom hele sesjonen :(

skuffende.. noen som vet hva som er galt?

Har oppdatert til nyeste firmware (1.03)

Prøvd forskjellige brenneprogram også.

 

Brenner for det meste på Verbatim CD-R.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleit med den samme skiten på min LG GCC-4480 Combo-brenner (48x24x48x16) under TG03. Følgende ting løste problemet for meg:

 

1. Bruke en 40-leder IDE-kabel i stedet for en 80-leder

2. Ikke bruke Cable Select, heller bruke Master/Slave (aller helst ha brenneren for seg selv på kabelen som Master)

3. Dersom man har Intel-chipset, ikke installer Intel Application Accelerator

 

Men visse typer media forårsaket også treig 16x-brenning hos meg, spesielt Verbatim sine. Anbefaler da TDK, har aldri hatt problemer med dette merket.

 

Sjekk også ut forumene hos RPC1.org og CD Freaks, man finner mange bra svar der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt d samme problemet i en lang periode. Fikk endelig tid og krefter til å løse problemet i går. Hadde samme symptomene, brenneren (LG 40x) brukte ofte 7-8 min på en full cd samtidig som cpu load på tilnærmet 100% hele tiden. Buffrene i Nero så ut som de var tilkoblet musikken i Winamp. Dette kom helt plutselig for 2-3 måneder siden, før det så var brenneren helt normal.

 

Etter å ha lest litt omkring her på HW.no fant jeg ut at DMA ikke var aktivert for en eller annen grunn. Men tror du d nyttet å bytte om fra PIO mode 4 til DMA? Niks, den nektet å skifte over. Gjorde da slik:

 

1. Byttet kabel fra 80 pin til 40 pin (vet ikke hva dette hadde å si)

2. Slettet "Secondary IDE Channel" under "IDE ATA/ATAPI controllers" i Device Manager i Windows XP.

 

Kan nevnes at brenneren stod som master på secondary IDE channel.

 

Når maskinen så startet opp igjen ble brenneren installert på nytt og voila hadde jeg fått "Ultra DMA Mode 2".

 

Testet med en cd-r som jeg visste ville gi med 40x og alt var tilbake til normalen. Brennningen gikk på 2-3 min. Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...