Gå til innhold

Spørsmål om fremtidig og arbeid.

Papirstopp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 15 år og har litt for mange spørsmål som surrer rundt i hodet mitt. Usikker hvor jeg skulle poste denne posten men etter og lest noen inspirerende poster her så tror jeg at jeg er rette stedet!

Jeg skal velge allmen til neste år, men her er det stort dilemma. Jeg er knall god i naturfag, ikke så flink i matte (sva femmer.) Jeg er ganske ressurssterk på skolen så jeg er mer eller mindre sikker på at jeg får allmenn, eller studie spesialiserende.

Spørsmål 1:

Hva burde jeg velge mellom Realfag og Samfunnsøkonomi, økonomi osv. Hva vil jeg tjene mest på?

Jeg er "best" på samfunnsfag av alle fag og vi var på to prøve dager på videregående skoler hvor jeg var på Allmenn og jeg fikk smak for økonomi og samfunnsøkonomi. Jeg tenker da og ta linja helt ut og ta alt av fag som har med økonomi og samfunnsfag osv. Jeg vet jeg ikke trenger og velge før 2.året.

Realfag er det først og fremst bærekraftig utvikling og fornybar energi osv som jeg tenker på og jobbe med. Men er litt opptatt av og tjene greit.

Men hva burde jeg ta for best grunnlag for videre utdanning og "store inntekter" i fremtiden?

Jeg tenker på og skaffe meg arbeid når jeg blir 16, for og få en fet bil når jeg blir 18. Du kan gjerne si at det er lurere og ha en buffert på 100k en bil. Men bilen er noe jeg kommer til og bruke i noen år da. Hvor kan det være lurt og skaffe seg jobb? Jeg tenker og søke på treningsenter, som ikke er så alt for fjernt. Her får jeg og erfaring med og jobbe på et treningsenter, siden jeg har litt lyst og gjøre noe med trening. Men forslag til jobb ved siden av skolen? Trenings instruktør passer perfekt siden jeg trener mye og liker det! (ja jeg kjenner folk som er 17år som jobber på et.)

Og til sist, vis jeg er villig til og jobbe hardt og trives med samfunnspørsmål og spesielt økonomi som har med samfunnet osv og gjøre, hvilke jobber gir meg mest inntekt?

Og være gründer er fristene, men jeg har ingen ider for øyeblikket. Og jeg er redd for å bli stuck hjemme her og drive en kafe eller noe. Er litt keen på og starte en treningskjede eller noe sånt.

Kan også si jeg er flink med pc og interesserer meg for det å.

Vil tjene nok penger at jeg kan leve et liv med gode inntekter og en bra levestandard og. Ja det er tidlig og tenke på alt dette men jeg blir små gal :p

Nå ble det rotete men har dere forslag til jobber og utdanning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele innlegget, men kan fortelle deg at du trenger ikke å velge noe utenom P- eller T-matte før 2. klasse. Velg T, og se hvordan du klarer deg, samtidig som du vil få en forsmak på de fleste realfag i naturfagen i løpet av året. Ikke stress for mye med alt dette nå, fokuser bare på å gjøre en god innsats det første året, noe som er veldig viktig etter som du potensielt har 5-6 standpunkts- og eksamenskarakterer det året. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...