Gå til innhold

Bygge pc selv, budsjett 5000kr...Forslag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går for det her jeg:

Arctic Cooling Silentum T3 Eco 80, retail (PC-ST3E-AC-01) 38 758,- 758,-

SAMSUNG 1TB SATA 7200RPM 32MB (HD103SJ) 620,-

AMD PHENOM II X2 550 3.1GHZ BLACK SKT AM3 L2/L3 8MB 85W P (HDZ550WFGIBOX) 85 750,- 750,-

ASUS AM3 AMD785G VGA DDR3 SATA2 GBLAN (M4A785TD-M EVO) 68 684,- 684,-

KINGSTON Valueram/ 4GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM KIT (KVR1333D3N9K2/4G) 384 681,- 681,-

LG DVD+/ -RW22x8 PATA SD Black Retail (GH22NP20.AUAR50B) 13 209,- 209,-

SAPPHIRE HD4890 Vapor-X (DVI, HDMI, DisplayPort) DVI, HDMI, DisplayPort (11150-05-20R)1474,-

Noen som ville tatt det andre hovedkortet jeg har foreslått eller er dette ett bra oppsett?

Endret av MST
Lenke til kommentar

ikke egentlig. noen gode vifter gkan hjøre underverker. samme med et bra kabinett.

De 2 største lyd kildene i min erfaring er viftene på cpu og kabinett.

CPu kan man få relativt gode vifter varierende på kjøle løsning, mens kabinett vifter er det ofte mye å hente på å støy reduksjon.

Kan kanskej være lurt å kjøpe en vifte kontroller til kabinett viftene evt en spenning regulator siden det ofte er mer kabinett vifter en vifte kontroller på HK. du trenger ikke nødvendig vis 1000 kroner verdt av stille nocturna vifter.

Lenke til kommentar
seff men bruker å anbefale å kjøpe cpu kjøler med en gang så du slipper stresse med å skifte.

Enig, det er ofte stress, spesielt hvis hovedkortet må tas ut av maskinen for å montere bakplate, dette må du av og til på enkelte kjølere. I tillegg må du rense prosessoren for gammel termisk pasta og legge på et nytt lag termisk pasta.

Lenke til kommentar

Det er faktisk vanskelig å bygge mer stille enn med det kabinettet, psu'en er blant de absolutt mest stille i sin klasse, det er faktisk samme innmaten i arctic cooling sin psu, som det er i corsiar og antech earthwatt, bygget av seasonic, Artic cooling har imidlertid en mer støysvak vifte enn både corsiar og antech, dog så jukser Arctic cooling litt med watt, det er 550 w peak power de oppgir, mens antech og corisar oppgir 500w. Arctic cooling har blant de absolutt mest stillegående vifter som er på markede, selv brukte jeg å skifte vifta på cpulkjøleren med meget godt resultat.

Det Arctic cooling kabinettet har en liten bakdel, det er relativt lite og trangt å bygge i, men uten om det er det topp når det gjelder å være støysvak.

Medfølgende cpu kjøler trengs i utgangspunktet ikke å bytte, såfremst ikke amd har skiftet kjøler i det siste, vifta der går fra 1300 rpm og opp, skal då overklokke mye vil en bedre kjøler være å foretrekke.

Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av cpu i den prisklassen så les litt her.

Nå er ikke Athlon II 435 med der, men den viser seg faktisk å være nesten like god som Phenom ii 720, samt den er rimelig enkel å klokke selv om den ikke har frie multiplayer. Dette fordi selv on stok har den høy multiplayer og det derfor er enklere å klokke. Så jeg ville faktisk ha tadd athlii 435 . pga høy stock clock og at alle tester til nå viser svært liten fordel mellom 4 og 3 kjerner, mens det i mange spill er stor forskjell på 3 og 2 kjerner.

Lenke til kommentar

Så jeg burde heller velge det kabinettet jeg har nevnt før enn NZXT Hush+en PSU?

Og er x4 bedre enn x3? For prisforskjellen mellom disse er ubetydelig..

Virket som x4 gjorde det bra i den testen du fortalte om..

EDIT: Tar det kabinnetet jeg har valgt fra før jeg og legger pengene igjen i noe annet..

Da er det egentlig bare hovedkortet og cpu jeg er usikker på...

Har funnet denne CPU kjøleren som vistnok skal være utrolig stille: https://prisguiden.no/product.php?productId=75897

Er denne bra? Ser den skal være litt knotete og montere, men stemmer dette? For jeg har aldri bygd pc før:p..

Står mellom disse to hovedkortene:

https://prisguiden.no/product.php?p...9&cat_id=10

også: ASUS AM3 AMD785G VGA DDR3 SATA2 GBLAN (M4A785TD-M EVO)

Og har dere evt. noe viftekontroller og anbefale?

Helst ikke noe veldig dyrt.

Endret av MST
Lenke til kommentar

her ser du en test avstøynivå

du ser at arctic cooling er blant de absolutt best, når innmaten er den samme som hos corisiar and antech, laget av seasonic, ja så vet du at du får kvalitet.

som sagt eneste bakdelen med arctic cooling kabinett er at det er lite

bakdelen med strømforsyninga er at kablene kan være litt korte for store kabinett.

men har du ikke behov for større kabinett gå for arctic cooling

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg trenger noe stort kabinett..

Men, har du noe formening om CPU'en? Er x4 bedre enn x3, siden prisen er jo så og si den samme..

Og er den CPU kjøleren jeg forelso vanskelig og " instalere "?

Og burde jeg gå for Asus eller gigabyte sitt hovedkort?

Lenke til kommentar

i en del spill vill 620 være en flaskehals, dne har 2,6 ghx, leste du testen så så du hvor bra phenomom 710 gjorde det

utfra tester så er athlonI 435 rette cpu'en for deg

den vil kunne drive slev d870 bra

ja phiiii 55o er rask, leser du tester så sier de fleste tester at det er latterlig mye for pnega,

bkadelene med de tester er at de tester på lav opp løsning

på høy oppløsning så vil du se at at 3 kjerner gjør det bedre

så har de fådd inn 435 gå for den

den er latterlig billig, og lett og klokke er den også, ok ikke mot pjenonii550

har du flaks can du låse opp 2 kjerner hos phenom II 550 og du sitter på en topp cpu

det samme kan du med 435

men selv et dårlig hovedkort skal la deg ta 43d til rundt 3,6, 3,7 hhz

men kongen av billige spill cpuer er og blr phenomII 720

den klokker du til 3,8

og den kjører spill like bra som i7

920

det er en del spill som drar my ut av level 3 chache

derimot er det veldig få spill som kan utnytte 4 kjerner

laster du inn fushion så gjør du it godt valg

fakta er at med grafiikort oppløsninger undder crossfire 4870 vil du kjøre fra de fleste

av billige cpu'er å er vel athlonII 435 den beste du kan velge

vil du gå høyrer opp ta phenomII 720

les testen jeg linket til , og vit at athlon ii 435 er nesten like bra som phenom ii 720

4 kjerner 620 taber litt fordi den har laver clock

og 3 kjerner vil gi deg bedre spilloplevelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...