Kineeh Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg fant desverre ikke noen annen tråd om dette, og prøvde å søke meg rundt, men jeg fant ikke noe som jeg følte jeg "lærte" noe av. Det jeg lurer på er altså , hvordan fotograferer man i et ridehus ? Jeg skal være med veninnen min på "rideskolens dag" på lørdag, der hun skal ri sprang. Og jeg vil ta litt bilder Men det er vell kanskje ikke så lurt å bruke blitz, eller? Jeg aner ikke. Jeg har foresten et annet spørsmål også ; Jeg har kameraet Canon eos 450D og objektivet Tamron 18-200mm og det som fulgte med, 18-55mm . Men jeg vil ønske meg et stativ i julegave, eller bursdagsgave, men jeg har ikke peiling på slikt, så om dere kunne anbefalt meg noe , ( og forklart hvorfor dere velger akkurat det , slik at jeg lærer oe ) hadde det vært kjempefint ! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hvor mye kan du om kameraet ditt,tar du bilder bare i auto eller bruker du innstillingene P,AV og TV ? Det og bare bruke det midterste fokuspunktet samt rekomponere gir deg bedre kontroll over hvor du vil ha fokuset. De objektivene du har er i utgangspunktet for dårlige til bruk inne uten og fyre av blitsen,mye er avhengig av hvor lyst det er i hallen og hvilken blender,lukkertider og iso du bruker.Objekter i bevegelse trenger en raskere lukkertid og da må du kanskje over iso400 og/eller større blender "mindre tall" en f/3.5 til f/5.6 som dine objektiver har for og unngå bevegelseuskarphet. Kanskje vurdere et mer lyssterkt objektiv,med de kan koste endel mer avhengig av bruksområdet.Et rimelig alternativ er Canon 50mm f/1.8 det er et fastobjektiv så du kan ikke zoome med det og brennvidden "50mm" blir kanskje for liten til bruk i en hall,men du har 50mm på begge dine objektiver så da kan du skjekke om brennvidden er god nok.Dette objektiver er en fin inngang til og kunne lære seg kamerabruken på en helt ny og en mer bevisst måte angående komponering og dybdeskarphet i bildene. Når det gjelder stativ er det et stort prisområde helt fra en to/tre hundre til flere tusen kroner.Det stativet som er mest anbefalt her på forumet er Velbon 600R det er et rimelig stativ som fungerer godt,noe billigere en det ville jeg ikke kjøpe da de aller billigeste fort blir for ustabile for et speilreflekskamera. Lenke til kommentar
Kineeh Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Okei , takk for svar ! Jeg kan endel , men er bare 13 år , så alt jeg har lært er av internett og bøker. Bruker ogte TV og P, av og til M. Jeg kan desverre ikke kjøpe meg noe nytt objektiv enda, for jeg har nettopp kjøpt det 18-200mm - objektivet, etter et råd fra ei jeg "kjenner" . Har ingen penger, og foreldrene mine vil at jeg skal spare opp til slikt selv. Men siden jeg ikke har noe annet objektiv, hva ville du anbefalt da? Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Blitz mot hester som løper virker ikke helt som om den beste ideen Men du bør prøve å få tak i et stativ, gjør det mye enklere å få skarpe bilder.. Største blender og litt høy iso tror jeg ikke gjør noe, men du må se hvordan lysforholdene er. Hvordan man fotograferer i et ridehus? Mener du komposisjoner eller? Lenke til kommentar
Kineeh Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Okei ,takk ! Jeg mente liksom hvordan jeg burde bruke innstillingene, osv Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Det er himla vanskelig og svare på,det hele kommer an på lyset i hallen. Det du kan gjøre er og sette kameraet i lukkerprioriet "TV" og på iso 400 da kan du justere lukkerhastigheten så høy du kan uten at bildene blir for mørke.Jeg er ikke helt sikker men du burde ikke overstige 1/100 sec. lukkerhastighet hvis hestene har høy fart,klarer du ikke det så må du gå til en høyere iso men da blir bildene mer kornete. Det og bruke kun et fokuspunkt "de røde firkantene i søkeren" er også en fordel. Les denne tråden,den omhandler 450D og noen enkle tiltak for og få kontroll over fokuset. Endret 22. oktober 2009 av Nautica Lenke til kommentar
ET! Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 ISO 400? her må det nok høyere. Brukte iso 1600 og der omkring, 100mm og f2.8 når jeg fotograferte i ridehall. Utrolig dårlig lys i den hallen jeg var i. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Har du mulighet til å være med henne på trening en gang og prøve deg frem, så ville jeg gjordt det. På den måten er du mer forberedt til lørdagen. Lenke til kommentar
Thomasehlol Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Du vil ikke få skarpe bilder uten at du går opp i ISO1600 og lavest mulig blendertall. Sett kamera på ISO1600 AV modus på kamera, velg lavest mulig blendertall. Knips i vei. Ridehaller er ufattelig dårlig belyst og du blir nok kastet på huet og ræva ut av hallen om du bruker blitz (prater av erfaring), bruk kun blitz under premieutdeling. Canon sin 50mm f/1.8 er et greit objektiv til å starte med, men du må forberede deg på en del cropping for å ikke ha ekstremt mye luft rundt. Du vil også ha mest luft forran hesten, altså dit hesten går. Jeg vet ikke om det er dressur eller sprang, men i dressur klarer du deg fint med en lukkertid på 1/200, og 1/100 i skritt. I sprang over 80cm skal det gå fint med 1/200 i svevet, men du må opp i raskere lukkertid ved bilder utenom hinder. Fotografering i ridehus er ekstremt vanskelig om man aldri har gjort det før :-) Lenke til kommentar
Kineeh Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Takk ! Jeg skal ikke være på det stevnet så lenge, skal igrunn bare ta bilder av venninnen min, som rir 80cm, og resten av den klassen hun deltar i . Hadde ikke hun vært med hadde jeg ikke tatt bilder, foretrekker helt ute. Men tusentakk for tipsene ! Skal ønske meg et stativ i julegave, så det blir litt bedre ;D + kanskje et objektiv i bursdagsgave, men da må jeg først finne ut hvilket jeg burde ha Lenke til kommentar
Thomasehlol Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Takk ! Jeg skal ikke være på det stevnet så lenge, skal igrunn bare ta bilder av venninnen min, som rir 80cm, og resten av den klassen hun deltar i . Hadde ikke hun vært med hadde jeg ikke tatt bilder, foretrekker helt ute. Men tusentakk for tipsene ! Skal ønske meg et stativ i julegave, så det blir litt bedre ;D + kanskje et objektiv i bursdagsgave, men da må jeg først finne ut hvilket jeg burde ha Et stativ vil ikke hjelpe deg i det hele tatt inne i et ridehus, desverre. Du trenger raske lukkertider noe du ikke får uten blenderverdier over f/2.8 og nedover. Om du ikke er på stevner på størrelse med Oslo Horse Show (hvor de var veeeeeldig flinke med lys i år) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå