Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lurer på en ting

jeg sitter på rc build 7100 atm , den er "aktivert og valid" , er det noen mulighet til og oppdatere den til rtm vi win update .

Mener du "via win update?" (Windows Update).

Nei. Du må enten kjøpe en plate og lage en ISO-fil - eller kjøpe og laste ned en ISO-fil.

Deretter må du endre på innholdet i en eller annen fil inni ISO-imaget, brenne denne ut på en DVD (eller legge den på en USB-pinne), og installere derfra. Nå kan du velge "Upgrade Install".

Lenke til kommentar

skulle jo være kurant nokk da

regner med bukta har plenty med win7 img filer , når det blir litt mere penger på konto får jeg vell faktisk kjøpe win 7 , men 1600 for software er igrunn dyrt .

Jeg antok at du kanskje satset på bukta frem til du fikk penger nok til å kjøpe...

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Det er noe jeg ikke helt skjønner, hva er forskjellen på en oppgraderings versjon av Win 7 og en full versjon, bortsett fra 700 kr i pris?

At du etter EULA (lisens betingelsene) må ha en gyldig Vista eller XP lisens fra før av for å kunne kjøpe oppgraderingsversjonen. Men det er ingen andre ting som hindrer deg i å kjøpe oppgraderingen. Du blir ikke skutt for å si det slik.

Lenke til kommentar
Er det noen spesiell grunn til at du stadig refererer til Amazon for familiepakken, når den er å få kjøpt i norske nettbutikker også? MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM FAMILY ENG 3 BRUKERE DVD UPG er billigere på dustinhome.no etter det jeg kan se.

et lite spørsmål til. Ved bruk av alternativ 2 til "clean-install", så må man ikke skrive inn gamle lisenskoder eller bruke plater? MS gjør ingenting for å sjekke om man noensinne har hatt et windows eksemplar?

Ser Dustin har en egen import ja...har ikke noen erfaringer med Dustin, de er jo nokså nye. Liker ikke å anbefale selskaper som ikke er seriøse, men Dustin er kanskje seriøse nok?

Ellers må man ikke skrive inn gamle lisenskoder eller bruke gamle plater nei ved en oppgradering. Det er det slutt på.

Angående Dustinhome.no kan dere bestille uten noe risiko. De er raske med levering. Kjøpte grafikkort og monitor i romjula. Var hardwarefeil på grafikkortet, og jeg tror det tok ca 2 dager fra jeg sendte de mail til jeg hadde returlapp i posten og nytt grafikkort på vei.

Selv sitter jeg og vurderer Home premium vs ultimate. Klarer ikke bestemme meg helt.

Endret av Mokolotivet
Lenke til kommentar

Angående Dustinhome.no kan dere bestille uten noe risiko. De er raske med levering.

Kan skrive under på den. Glad jeg rakk å benytte meg av FamilyPack-tilbudet før det lageret var tomt.

Selv sitter jeg og vurderer Home premium vs ultimate. Klarer ikke bestemme meg helt.

Hvis du velger Home Premium (HP), så skal du når som helst kunne oppgradere til Ultimate med "Windows Anytime Upgrade". Alle filene du trenger for Ultimate er med på HP-DVD'en - hvis de ikke allerede er installert på disken (?). Jeg vet ikke hvordan det blir prismessig å oppgradere til Ultimate fra HP, sammenlignet med å kjøpe Ultimate fra starten av, men det burde vel Microsoft kunne informere om på en eller annen måte ...

edit: OBS! Her står følgende å lese:

"Decide whether you want to purchase the upgrade online or to go to a local retail store to buy a Windows Anytime Upgrade key."

og

"Windows Anytime Upgrade is only available for online purchase in Australia, Belgium, Canada, Germany, France, Italy, Japan, the Netherlands, Spain, Sweden, Switzerland, the United Kingdom, and the United States."

Så da var det plutselig ikke så lettvint lenger ...

Komplett selger f.eks. W.A.Upgrade fra HP til Ultimate for 1595,-

Men - folk fikk vel til å kjøpe Download-versjoner av Win7 også, selv om disse bare skulle være tilgjengelige i landene nevnt ovenfor. Det finnes nok snarveier her også, vil jeg tippe.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg kan i alle fall bekrefte at Full versjon lisensene kan brukes til Anytime upgrade, så lenge du oppgraderer den riktige veien.

Oppgraderte min W7 Home Premium OEM til W7 Ultimate retail, og det funket helt fint. Tok under 10 minutter, og så var jobben ferdig. (alt skjer automatisk, og du trenger faktisk ikke DVD platen heller).

Lenke til kommentar

aa super iriterend med reboot hver 2 time :/

jaja da må jeg vist oppdater til en litt mere luguber kopi en rc og "validering"

hjelper ikke å oppdatere til en RC versjon, den har også sluttet å fungere.

Du må opp til RTM altså den versjonen som finnes i butikken.

Likevel hadde jeg vel anbefalt deg å bruke 700 kroner på en ekte W7 plate og ikke laste ned noe som kan inneholde alt mulig rart.

Lenke til kommentar

jeg skriver ikke noe serlig bra , mente at jeg måtte opp fra RC til en luguber ver.

ja jeg burde kjøpe men det ligger langt bak i prioreteringene for utgifter atm , penger er vist ikke så lett tjente , og skal jeg førts kjøp win så blir det ikke noe ome limited jall .

sist jeg sjekket kostet ultimate 1600 kr

Lenke til kommentar

Likevel hadde jeg vel anbefalt deg å bruke 700 kroner på en ekte W7 plate og ikke laste ned noe som kan inneholde alt mulig rart.

Et antivirus søk tar det meste. Og hvis det ikke gjør det, kan jo ekte versjoner også bli komprimert.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk skal kjøpe Ultimate.

Du får jo nesten ikke en dritt mer på Ultimate enn på Home Premium. Du får muligheten til å bytte språk (lite vits om du kjøper norsk utgave, hvis ikke finnes denne løsningen: http://samfunn.myhken.com/?p=447 )

Du kan kjøre XP Mode, men også her finnes det en god løsning som heter VMLite som kan kjøres på Home Premium: http://samfunn.myhken.com/?p=974

Og du får med BitLocker, men du trenger da neppe det? Og hvis du virkelig vil kryptere pcen, kan du jo f.eks bruke http://www.truecrypt.org/downloads som er helt gratis.

W7 Ultimate er ikke det samme som Vista Ultimate der du fikk med en masse mer ekstra. 90% om ikke mer trenger ikke W7 Ultimate.

Home Premium holder i massevis.

Men kjør heller en piratkopi som kan inneholde keyloggere, bakdører, spyware, adware, virus etc. Bare fordi du vil ha det "beste", altså Ultimate.

Lenke til kommentar

Et antivirus søk tar det meste. Og hvis det ikke gjør det, kan jo ekte versjoner også bli komprimert.

Ikke rootkits, bakdører, keyloggere etc som er bygd inn i piratkopien. Kanskje du er heldig og finner dem, men særlig rootkits, bakdører og keyloggere er vanskelig å finne når de ligger inne før du installerer virusprogrammet.

Og det kan være et lite program som den som har lagt ut piratkopien har laget selv, som ikke står på noen liste over farlige programmer som virusprogrammene fanger opp.

Selvsagt kan du få inn slikt i etterkant også, men da er det jo en fordel med et fungerende virusprogram, som trolig sier fra at noe er på vei inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...