Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha flere lisenser, kan du kikke på familiepakken til Windows 7, som gir deg tre Home Premium lisenser for ca 1.200 kroner på amazon.co.uk

 

http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-...9249&sr=8-1

 

Med norsk moms og tollgebyr kommer den pakken på ca 1.700 kroner som er ca 572 kroner per lisens. Du sparer altså 130 kroner per lisens om dere skal ha 3 stykker i forhold til OEM priser her i Norge.

Lenke til kommentar
Hva er fordelene med W7 sammenlignet f.eks Vista eller XP? Har fått inntrykk av at det ikke er store forskjellen, så hvorfor oppgradere eller innstallere W7?

Hvis du er fornøyd med det OS'et du har på den maskinen du har, så ser jeg ingen grunn til å bruke en tusenlapp eller mer på å kjøpe Windows 7, pluss et ukjent antall timer for å skaffe drivere, installere/oppgradere OS og gjøre klar maskinen med det nye OS'et.

 

Hvis du kjøper/bygger deg en ny PC, derimot, ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn Windows 7 - om du ikke skal kjøre noe spesiell SW som ikke virker på Windows 7, da.

 

(W7 er ikke "raskere" enn XP, og bare litt "raskere" enn Vista SP2, men den føles nok mye raskere enn den egentlig er.)

 

Men, noen bare MÅ ha siste versjon av alt, det være seg programmer, drivere, eller OS.

 

Jeg kjører både XP, Vista og W7 hjemme, og alle har vært nyinstallasjoner på ny hardware - ingen oppgraderinger fra tidligere versjoner der i går'n.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på det oem greiene. Noen som kan opplyse meg litt?

 

Jeg fikk bygget en custom maskin hos netshop i 2007. ( knallmaskin, helt tipp topp i dag også) Med den maskinen bestilte jeg Vista64 oem fordi det var nesten halv pris i forhold til vanlig fullversjon. Pga av restriksjoner på økonomi så er jeg interressert i å ha Windows 7 OEM til samme maskin som jeg bygget i 2007.

 

Men har lest at det er ulovlig og betraktes som pirat. Hvis jeg derimot bygger om maskin og selger den videre til tredjepart så er det greit.

Stemmer dette? Kan jeg virkelig ikke kjøpe en oem lisens når jeg kun har tenkt til å ha den til min nåværende pc?

Stor prisforskjell. Oem går for 895. Vanlig versjon går for ca 1500.

Lenke til kommentar

Du har nok misforstått litt. Det var en gang ulovlig å SELGE OEM lisenser uten at man kjøpte en pc også. Så vannet de ut reglene ved at man f.eks kunne kjøpe Windows 98 / XP OEM med en Microsoft mus, så har det blitt vannet enda mer ut, og i dag kan en hver butikk som selger bygge pcer, selge OEM versjoner til alle og en hver.

 

Men helt lisensmessig, så skal OEM være med en ny pc.

 

Så du kan trygt kjøpe OEM hos alle som selger OEM, og bruke den med god samvittighet.

 

Bakdelen med OEM versjonen er jo, i all fall teoretisk, om du skulle finne på å bygge deg en ny pc, eller bytte hovedkortet på pcen fra 2007, så må du kjøpe en ny lisens.

Men mange skriver at det ikke er noe problem å overtale MS til å la deg aktivere den på den nye pcen også, men det er risk at du ikke får gjort det.

 

Men MS er vel mest ute etter de store selskapene som eventuelt ville ha misbrukt dette, og er mer snille mot oss små....

Lenke til kommentar
Leste bare dette og der står det at MS har strammet inn på reglene om bruk av OEM versjon.

 

http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=1561

 

Er ikke noe stress. Microsoft har mange betingelser i sine EULA. F.eks bryter du "loven" om du kjøper oppgraderingsversjonen av windows 7, og ikke har gyldig XP/Vista lisens.

Så har du kjøpt Windows 2000, 98, 95 etc, så MÅ du kjøpe FULL versjonen. Om du skal følge EULA betingelsene.

 

Samme gjelder også f.eks muligheten til å bytte språk på Windows 7 Home Premium, Professional, Starter etc. Men det er mulig, men du bryter EULA betingelsene.

 

Slike eksempler er det en masse av. Så du må bestemme deg for om du skal være helt regelrytter, og følge Microsofts lover til punkt og prikke, og da må du trolig betale nokså mye for morroa, eller om du lever litt "farlig" og ser mellom fingrene på EULA betingelsene.

Kan vel garantere deg at som privatperson vil du aldri få noen konsekvenser for brudd på EULA betingelsene (om du ikke legger ut produktnøkkelen på piratbukta eller noe slikt).

Er du et firma så ville jeg vært litt mer forsiktig.

Lenke til kommentar

hmm, eksisterer det en "stille aksept" for bytte av hovedkort med OEM mon tro?

 

Byttet hk og så for meg at jeg måtte begrunne/forklare meg over aktiverings-tlf. men det slapp jeg.

 

Hovedkortene har forskjellig chipset og modelnavn, dog er begge MSI

 

All annen hardware er/var forøvrig identisk/opprinnelig, inkludert harddisken inneholdene Vista oppgr. >Win7 OEM installasjonen fra tidligere.

 

Etter oppstart når jeg sjekket i kontrollpanel, stod det at jeg måtte aktivere innen 3 dager. Ringte tlf.nr. og tastet inn noen tall på telefonen, og fikk en tale-beskjed om at aktiveringen var godkjent.

 

At det gikk såpass smooth & enkelt, -kan det ha noe med at det kun er andre gangen jeg har aktivert denne OEM'n? (er det ikke noe om "3 ganger" forenklet aktivering elns. ?

Lenke til kommentar
Når jeg skal kjøpe online rett fra Microsoft, og velger kun å laste ned. Det er vel bare å ta en back-up av den/de filen/e så blir dét det samme som om jeg velger å kjøpe med en backup disc fra microsoft til 15$ i tillegg ?

 

Helt riktig, brenn ut platen. Behold den .iso filen på en disk (ekstern) eller USB stick eller lignende.

 

Men hvis du tror du får handlet fra butikken i USA så tar du feil, de godtar ikke norske bankkort (ikke amex/diners etc utstedt i Norge heller).

Så du må handle fra microsoft.co.uk, om du ikke har et kort fra USA da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...