Ethernet Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hei! Har seg slik at jeg nå må sitte på et litt farlig nettverk noen måneder nå. Er et åpent nett fra et hotell eller noe slikt. I og med at det er åpent og slik vil jeg ikke sitte på dette uten kryptering. Og jeg trenger litt hjelp til å sette opp en VPN-tunnel fra min mors hus. Jeg har en stasjonær maskin stående der med Windows 7 og Ubuntu. Så greia var at jeg vil connecte til denne ved SSH og derfra ut på nettet. Har forstått at det er slik tunneling fungerer. Jeg har aldri gjort dette her før, så vil gjerne ha en "beginnner-guide". Jeg har prøvd med OpenSSH på W7, men fikk feilmeldinger og tull. Jeg vil redirecte ALL trafikk fra min bærbare til denne maskina. Det være seg nettlesere, spill, chatte-tjenester og alt annet. Skjønner dere da hva jeg mener? Kan jeg få en hjelp til hvilke programmer jeg skal bruke til serveren og hvilken klient jeg skal bruke og HVORDAN jeg redirecter trafikken til serveren? Hjertelig Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Noen spørsmål tilbake for å kunne hjelpe: Hvilket OS kjører maskinen du skal bruke på det åpne nettet? Du skriver du har Windows 7 og Ubuntu på den stasjonære du skal koble til? Kjører du da dual boot? Hvilket er det da du normalt bruker og du ønsker å koble til? Eller kjører du W7 som en VM under Ubuntu, Ubuntu som en VM under W7? Står maskinen alltid på, eller skal du kunne starte/vekke den fra den andre lokasjonen? Er det en ruter/brannmur/NAT-boks foran den stasjonære? Hvilken ISP benyttes? (Noen sperrer jo enkelte porter). Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Ja, hei! Jeg kjører dual-boot. Maskinen står alltid på og jeg har vel egentlig fått det til med OpenVPN nå på Ubuntu installasjonen. Den står bak en NAT-boks og det er helt monga for å forwarde porter fungerer ikke i det hele tatt, så den skal byttes ut. Og ja, jeg veit hvordan man forwarder porter. Så frem til jeg får opp nytt modem og router er det windows installasjonen jeg trenger hjelp til. Jeg har Windows XP på målstasjonen nå, ikke Windows 7 siden den også står bak den samme NATboksen. Så, hvordan setter jeg opp VPN tunnel til en XP installasjon fra en XP installasjon. Porter fra ISP er ikke blokket. Edit: Evnt. om jeg kan kjøpe en server på nettet, men det kan i så fall ikke koste mye, for jeg har ikke altfor stabil økonomi som student enda Endret 25. oktober 2009 av Ethernet Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Windows XP VPN Server Uansett korleis du vil sette opp dette må du opne portar mot maskina som skal vere serveren, det er bare slik internett er. Unntaket er sjølvsagt om du vel å kjøpe ei teneste frå ein leverandør, dei har jo orden på slikt. Dersom du har fått til OpenVPN vil eg råde deg til å bruke det. Eg har brukt det sjølv, og det fungerar svært godt. Dersom du ynskjer å bruke SSH-forwarding, fungerar det slik: 1. Installer SSH-server på maskina som skal ta imot tilkoblinga - t.d. aptitude install openssh-server i Ubuntu 2. Opne portane slik at du kan koble til SSH-serveren frå utsida 3. Konfigurer SSH-serveren til å godta forwarding 4. På maskina du vil surfe sikkert på, koblar du til SSH-serveren med PuTTY (t.d.), og konfigurerar PuTTY til å setje opp ein tunell på t.d. port 8123 5. Konfigurer nettlesaren din til å bruke localhost:8123 som ein SOCKS-proxy. Dette fører til at den sender all trafikk til tunellen PuTTY har laga, PuTTY sender det vidare til SSH-serveren, som sender det ut på nettet. Same veg tilbake. Som du ser er dette litt komplisert, men det virkar. SSH-forwarding fungerar best når det kun er enkelte program du vil sikre, t.d. dersom eg vil sikre MSN-samtaler, men ikkje treng å sikre surfetrafikken min, kan eg sette opp MSN-klienten til å bruke proxy, men ikkje nettlesaren. Dersom du vil sikre alt er det enklare å bruke OpenVPN eller Windows-VPN. SSH-forwarding krev òg at programmet du vil sikre har støtte for bruk av proxy, noko ikkje alle program har. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Ok, så midlertidig blir til at jeg må kjøre VPN på Windows XP installasjonen. Men er det slik at jeg kan f.eks spille WoW og andre online games gjennom denne tunellen? I så fall hvordan? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå