GullLars Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg sa ikke at det er "enkle grep". Jeg vet ikke hvordan det er å programmere firmware for å støtte AHCI og NCQ, men det er sikkert ikke så lett å implementere ordentlig. Bare som en liten notis: selv om indilinx dobler både random read og random write IOPS vil de fortsatt ha ca 20k les og 6k skriv, mens x25-M ligger rundt 35k les og 15k skriv... Det at intel har optimalisert kontrolleren for 4KB operasjoner har nokk også mye å si. Indilinx leverte en del mer båndbredde med første firmwaren enn den som var optimalisert for ballansert sekvensiell/tilfeldig. Å optimalisere for små blokk tilfeldig ytelse kan koste sekvensiell ytelse. Lenke til kommentar
V3gg3n Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Takk for svar Jeg sa ikke at det er "enkle grep". Er klar over det men det er jo samtidig ikke vanskeligere enn at intel får det til? Bare som en liten notis: selv om indilinx dobler både random read og random write IOPS vil de fortsatt ha ca 20k les og 6k skriv, mens x25-M ligger rundt 35k les og 15k skriv... Det var også derfor jeg skrev "mer konkurransedyktig". Det at intel har optimalisert kontrolleren for 4KB operasjoner har nokk også mye å si. Så Intels sin kontroller er altså bedre rustet i hadware, slik at selv en god firmware til Indilinx fortsatt vil ha et stykke fram? Det man behøver for å ta igjen Intel er altså en helt ny/revidert kontroller? Å optimalisere for små blokk tilfeldig ytelse kan koste sekvensiell ytelse. Er klar over dette, leste blant annet at OCZ måtte gjøre noen kompromiss i arbeidet sitt med å gjøre Vertex-en raskere på små filer etter tips fra flere "betatestere". Men hvor mye er det vel vanskelig å forutsi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå